Joell De enigste rede dat ik zie waarom wij zo reageren is omdat Nederland niet genoeg mondkapjes heeft opgeslagen voor iedereen.
Nee, omdat mondkapjes maar heel weinig effect hebben als je niet weet hoe ze te dragen. Iedereen die een zorgmedewerker in zijn buurt heeft, vraag er maar eens naar. Het is een wereldwijde hype die dingen die -zoals haast elke hype- meer een modegrill is als dat het ergens op slaat...
Enfin, de oplossing weet ik ook niet. 1,5 meter maatschappij. Mondkapjes. Het zijn niet de echte oplossingen om een (economische) ramp te voorkomen. Maar het alternatief om iedereen maar ziek te laten worden en de gezondheidszorg te overspannen is ook geen oplossing. Los van het feit dat het niet een griepje is en inmiddels toch wel heel veel mensen er heel ziek van worden. Ook jonger (30-40).
Ik geef het de regering niet na hoor, eigenlijk is er geen keuze te maken. Rutte was ook al aardig grijzend viel me de laatste 2 keer op. Tenzij hij normaal zijn haar laat spoelen. 😉
Enige alternatief wat mij betreft, een regering met diepe zakken die zoveel mogelijk in nood zittende bedrijven red. En het op de huidige manier met kleine versoepeling uitzitten en afwachten tot een vaccin gevonden is. Contactberoepen te leren hoe mondkapjes te dragen, zodat dat weer doorgang kan vinden en hele sectoren niet omvallen.
En tot die tijd geen pleziertjes, geen pretparken, dierentuinen, horeca, evenementen, enz. Zorgen dat zoveel branches als mogelijk kunnen draaien, zodat de overige branches kunnen gered door goede injecties. Daarnaast de overige economie zoveel mogelijk redden door te investeren, in de bouw, in de infrastructuur, zodat het geld daar rondgepompt blijft en er vertrouwen blijft. Stikstof stoten we nu toch niet uit. 😉
Mijn hoop echter is dat we vooral menselijke contacten kunnen vermijden door de échte op één gepakte gelegenheden te verbieden. Grootschalige evenementen, concerten, bioscopen, theaters, feestcafés. Maar dat normale horeca waar iedereen zit (en dus wat verder uit elkaar) en gelegenheden waar meer ruimte is wel doorgang kunnen vinden. Zonder constant die stress om afstand te houden. Voor Dierentuinen zijn we dan in ieder geval gered. Maar voor pretparken of bijvoorbeeld de zwembaden blijft het een lastige; want krappe wachtrijen en attracties waarbij gegild wordt... Voor mijn geliefde hobby zie ik zelfs in een wat lossere 1,5 meter maatschappij, niet echt een oplossing. Eerlijk gezegd.
Het is denk ik vooral afwachten wat de cijfers uit Azië gaan doen.