Progress Lekker makkelijk. Want je hoeft het niet met me eens te zijn om te zien aankomen dat veel ondernemers de grenzen zullen moeten opzoeken. Er komt immers een concreet wetsvoorstel voor uitbreiding van het CTB, dat is géén doemdenken. Dat het CTB en overige maatregelen deze winter niet zullen verdwijnen ligt ook voor de hand. De discussie over 2G loopt ook al een tijdje. Maar laat ik dan aan jou vragen wat jij voor extra maatregelen verwacht de komende maanden? Of denk je dat wat we nu hebben voldoende gaat zijn?
Het hele CTB heeft nog nooit gewerkt zoals zou moeten.
dat CTB kan werken zie je in andere landen, maar onze burgemeesters begonnen vanaf dag een al van de daken te roepen dat "ze niet zo hard gingen handhaven" en "eerst eens rustig zouden kijken"
om vorige week tot de conclusie te komen dat het eigenlijk niet goed gaat met CTB...
Laten we eerst eens zorgen dat het CTB breed ingevoerd en uitgevoerd wordt.
voor een Efteling is het ook veel simpeler om het aan de deur te doen, scheelt personeel tegenover dit op allerhande plekken in het park te moeten doen.
Dit zal ook gewoon meer effect hebben in de niet-vaccinatie groep die toch de prik zal gaan halen.
in combinatie met een beter urgentie gevoel zouden we een heel eind moeten komen.
Progress De Efteling heeft zeker dingen fout gedaan. Maar dat hebben we ook in veel andere parken zien gebeuren.
Fijn dat we het over dat eerste deel eens zijn 😄
Progress Dat is één keer gebeurd: toen Toverland bij de Halloweenviering meerdere onveilige situaties creëerde. Maar ook toen vond hij het niet nodig om de minister vragen te stellen.
Thomas zit je wel hoog lijkt het want dit argument blijf je een beetje herhalen... maargoed, even realistisch hij zit pas sinds 1 januari dit jaar op het binnenhof, dus hoe had je gedacht dat ie in oktober vorig jaar toegang had tot de ministers om die vragen te stellen?
Progress Het argument dat de geest van de maatregelen duidelijk is volg ik overigens niet helemaal. Dan zou je eigenlijk in elk gebouwtje in de Efteling de QR-check moeten doen. Als in pakweg Assepoester mondkapjes OK zijn, zie ik niet in waarom dat in het Efteling museum niet zo is.
Naja, in elke publieke winkel moeten we dat op dit moment, in elk openbaar gebouw ook.
Dus ja, eigenlijk zou dat wel moeten zou ik zeggen, daarom dat CTB bij de ingang zo veel makkelijker is, 1x toegang en klaar.
Progress Ik zie nu overigens zelfs berichten voorbij komen dat de overheid zélf in discussie gaat met Oostenrijk, omdat Nederlanders met een Janssen vaccinatie straks misschien niet op wintersport kunnen. Over grenzen opzoeken en tegen de geest van maatregelen handelen gesproken… om
van de voorbeeldfunctie nog maar te zwijgen.
Dan heb je de reden niet begrepen waarom de overheid dit doet.
De overheid vraagt Oostenrijk gewoon de centrale europese geldigheden van vaccins te respecteren, de reden is niet perse de wintersport, maar ook gewoon nodig om te zorgen dat niet straks elk land een oerwoud aan regels gaat creeren, en dat elke lokale overheid dan weer mogelijkheden moet zien te verzinnen om iedereen geprikt te krijgen volgens bepaalde standaarden.
Nu is de aanleiding wintersport, veel mensen bellen in paniek de GGD dat ze een prik nodig hebben terwijl medisch dit nog niet perse nodig is, dat geeft toch geen grote tering bende als elke land zo zijn eigen dingen gaat bepalen.
Laten we dit soort zaken vooral juist centraal europees bepalen, dan kunnen we ook in alle landen gelijk beleid hierop aanpassen en dit centraal beheersbaar houden.
Progress Er zijn veel meer voorbeelden. Ik noemde al de Halloweenviering vorig jaar, daar is echt veel misgegaan. Het doelbewust en op eigen houtje loslaten van de anderhalve meter vind ik ook echt wel verder gaan dan discussie over definitiekwesties zoals we in de Efteling zien. Ik kan verder nog het zeer lakse toezicht op de mondkapjes noemen, de matige maatregelen voor afstand houden, het entertainment bij terrassen toen dat verboden was, voorbeelden te over. Dat neem ik het park verder niet kwalijk; fouten worden immers overal gemaakt en in veel gevallen niet expres. Laten we ook niet vergeten dat de regelgeving vanuit de overheid in veel gevallen ronduit onduidelijk is geweest. Waar ik wel over val is dat iemand als Thomas al die zaken (op Halloween na) met de mantel der liefde bedekt, terwijl hij intussen wel het beeld neerzet dat in de Efteling helemaal geen maatregelen bestaan. Dan maak je dus misbruik van je macht als journalist.
Halloween vorig jaar werd juist gigantisch uitvergroot (niet alleen door Thomas), het 1,5 meter los laten ook en dit is ook vrijwel direct terug gedraait door de instanties.
Laks toezicht op mondkapjes is overal in Nederland een probleem, en afstand houden idem, (oa door sabotage eigen overheid op die regels) en heeft overal aandacht gehad (ook hier), enige voorbeeld is het entertainment bij terassen wat idd niet zou mogen waar ze mee weg kwamen, daar heb je gelijk, maar dat is ook echt het enige.
Maar verder is het enorm frappant hoe jij als iets over TVL gaat uit zijn verband rukt (1,5 meter in achtbanen los laten op eigen houtje) en alles van de Efteling wederom met de mantel der liefde bedekt of toeschrijft als dat de gemeente het goed keurt en de Efteling er echt niets aan kan doen....
De Efteling krijgt deze week letterlijk op zijn kop omdat ze zich niet aan de regels houden, ze komen zelf met een gekke verklaringen (de bioscoop is geen bios want de film duurt maar 10 minuten), de gemeente kwam met een verklaring bij omroep brabant die beter op de speld had gepast zo lachwekkend was die (De Efteling zal t wel weten, de Efteling doet alles goed, en als er iets mis gaat is het de schuld van de bezoeker).
Daarnaast krijgt de Efteling nog eenhalve week om de regels in te voeren die ze al moesten gebruiken.
Maar nee hoor, alles wat Toverland doet is erger omdat het Toverland is, en de Efteling is de zielige ondernemer die de grenzen wel moet opzoeken....
Progress Alleen is nooit helemaal duidelijk geworden óf de burgemeester dit had goedgekeurd. Toverland zei dat het aan de burgemeester was gemeld; de burgemeester liet het in het midden.
Geen idee wat er in het midden ligt, maar het is duidelijk iets van de burgemeester en TVL geweest, want er waren "leden" van de VR geweest, geen volwaardige delegatie, en Palmen heeft dat als "proef" gebombardeerd toen der tijd (en heeft heel snel zijn keutel weer ingetrokken).