Progress Maar het is wel teleurstellend dat we nú al zoveel ziekenhuisopnames te verwerken krijgen, terwijl de winter nog niet eens begonnen is. Ik had gehoopt dat we het tot december/januari konden uitzingen voor maatregelen nodig waren.
We lopen niet extreem uit de pas met de prognoses van het RIVM die in september zijn gedeeld. Maar we zitten wel aan de hoge rand van dat model inderdaad. En ik ben geen modelleur en ik ben zeker geen gedragsexpert, maar in de legenda staat benoemd hoeveel procent aan sociale contacten erbij kom. En dat is uitgegaan van 120% in het “zwaarste” gemodelleerde scenario.
Maar als ik om mij heen kijk en luister, en dan probeer ik ook ver buiten m’n eigen bubbels te kijken, heb ik de indruk dat die 120% vrij optimistisch is ingeschat. Ik zie een totale exodus de afgelopen vijf maanden aan mensen die weer allemaal dingen doen die ze anderhalf jaar hebben uitgesteld met de daarbij behorende sociale contacten in privésfeer, werksfeer en hobby-achtige activiteiten. En ik heb dat zelf ook gedaan overigens. En na het hossen en springen met 30.000 man bij Snollebollekes ook strontverkouden geworden. Gelukkig negatief getest trouwens. Maar het aantal mensen dat die avond om mij heen heeft gestaan was alleen al meer dan de 120% die het RIVM gemodelleerd had.
Mijn voorzichtige inschatting is - hopelijk - dat die exodus nu langzaam weer gaat zakken en uitrazen door bewustwording (en hoe vervelend je ze ook vind, zichtbare mondkapjes zijn daar wel perfect voor) en omdat die golf aan inhaalcontacten ook langzaam kleiner wordt. Tel daarbij op dat ouderen van 60+ (Momenteel goed voor het meerendeel van alle opnames) die booster gaan krijgen, een doelgroep waar vaccineren altijd al lastiger is geweest en je regelmatig zal moeten blijven herhalen ivm functioneren van (oneerbiedig gezegd) oudere lichamen. Met die gegevens verwacht ik volgende week wel een extra verzwaring (want die tijd is veel te kort voor een analyse de “positieve” kant op) maar ik denk dat het daarna stabiliseert en hopelijk ook weer wat zal zakken.