Fatouche Misschien begrijp ik niet precies wat je bedoelt, maar volgens mij zie je het idee "wachtlijst" wat te simpel. Je kan geen wachtlijst maken voor acute zorg. Je moet op dat moment helpen, of niet. En als je niet helpt, gaat de patiënt dood.
Je begrijpt me met bovenstaande heel goed, dit is het gevolg van die wachtlijst, je kan op dat moment niet helpen. Maar dat risico is nu aan de niet-gevaccineerden. Als ik -hypothetisch- dronken een auto-ongeluk krijg en het ziekenhuis ligt vol met coronapatiënten in een volgende piek en ik krijg geen zorg ga ik ook dood.
Prio geven aan coronapatiënten is zorg van anderen ontnemen, nu iedereen de kans heeft gehad zich te laten vaccineren vind ik dat niet eerlijk meer. Ik vind dat er weer gelijkheid moet zijn aan de deur van het ziekenhuis (en nog beter bij het ophalen per ambu, of bij de eerste klachten bij de huisarts, of bij een positieve test bij de GGD waar iedereen de wachtlijst op komt).
En dat geeft heel veel ethische kwesties en praktische problemen waardoor dit nooit wordt uitgevoerd, maar het is wel de snelste weg uit de ellende welke ik het liefste zou zien.
Tonnie Het enige echt kromme is het grijze gebied van pretparken/dierentuinen etc.
Die hebben geen corona check nodig behalve voor de horeca en de helft van het park, daar had gewoon de corona check bij de deur moeten plaats vinden (alhoewel ik vermoed dat de meeste dit sowieso wel zullen gaan doen).
Volgens mij mis je mijn punt dat er heel veel branches zijn waar al toegangscontrole is (buiten de hele corona situatie om), zoals pretparken, concerten, musea, evenementen, sportwedstrijden enz enz. Juist die branches waar vaak ook grote groepen mensen samenkomen, en waar een check heel makkelijk geïmplementeerd kan worden.
En al die branches worden overgeslagen, maar de horeca van het kleinste eenmanscafé tot de grootste strandtent wordt nu geraakt door de check. Waar ik me afvraag of het koffiecornertje op de hoek of die lunchroom, of zelfs elke horeca gelegenheid waar iedereen normaal op een stoel zit (van eetcafé tot grandcafé, van snackbar tot chique restaurant) nu die hotspot is waar de besmettingen plaatsvinden.
Uiteindelijk zijn de grootste besmettingshaarden ontstaan op de locaties waar gefeest wordt, zie de piek na de apres-ski en carnaval, zie de piek na het discoweekend en de vele thuisbesmettingen. En die doen in principe nog steeds amper tot niet mee, want nog regels (op thuis na dan).
Ik vind het ontzettend krom dat een branche, waar normaliter geen toegangstest is er nu juist wél mee geconfronteerd wordt waar alle branches die normaal al toegangscontrole hebben dit nu niet hoeven te doen.
Als die coronacheck dan al ingevoerd moet worden, doe dan alle vrije tijdsbestedingen van horeca tot dierentuin tot musea tot pretpark op een hoop gooien. En dan had je ook je terechte kromme situatie van de horeca in de dierentuin, pretpark, musea opgelost.