VOLTRON - MAG HET WAT MINDER?

Vorige week voor het eerst Voltron Nevera mogen ervaren. Ik herken heel sterk de punten die hier aangedragen zijn. De lancering richting de eerste inversie is briljant en de hang time verrassend lang. Daarna volgen de elementen elkaar in razend tempo op. Dat is ook meteen mijn grootste punt van kritiek. Je krijgt als inzittende geen moment rust. De pacing klopt niet, het lijkt het wel een kermisattractie die elke drie seconden een soort van draai maakt. De elementen zijn enorm krap. Je merkt dat de beperkte footprint het baanverloop sterk heeft beïnvloed. Geen sierlijke halen. De baan rammelt behoorlijk en je wordt als inzittende voortdurend omhoog en onlaag gesleurd op een net te oncomfortabele wijze. Als je zo’n baan wil produceren is het wel verdomde belangrijk dat er geen enkel knikje of rammeltje in zit. Halverwege is er een stall met veel hang time. Gaaf element. De draaischijf voegt een welverdiende pauze toe voordat er nog een laatste keer op je ingebeukt wordt, maar haalt het tempo uit de hele ervaring. De top hat die volgt zorgt juist voor nul air time en dat is best gek, want dat leek me toch het doel.

Al met al een heel heftige baan. Leuk om een keer gedaan te hebben, maar een lage herhaalwaarde. Ik merkte halverwege dat ik misselijk begon te worden, dat is tot nu toe geen enkele andere baan gelukt. Mag het misschien wat minder?

Hjalmar Het park communiceert standaard 09.00-18.00 en heeft om 14.00 een melding door het hele park als ze langer open blijven.

Ik begrijp dit beleid niet zo goed meer de laatste jaren. Het resort is inmiddels zo populair dat een standaard sluitingstijd van 18:00 mijns inziens veel te vroeg is. Met een beetje geluk (je kunt het ook pech noemen, want drukte), krijg je er max. 2 uurtjes bij. Een park als dit moet op de drukke dagen (en in het hoogseizoen) toch gewoon standaard tot 23:00 of 0:00 kunnen draaien? Het zorgt enerzijds voor de night time/ride beleving, en anderzijds voor een betere spreiding van gasten. Nu wil iedereen om 10:00 beginnen en moet iedereen om 18:00 naar het hotel en kun je niks meer van het park ervaren.

Ik kan mij heerlijke zomeravondjes in Port Aventura herinneren waar dit ook dagelijks het geval was. En in de Scandinavische parken... ook daar gaat het door tot in de late uurtjes. Voegt voor mij veel toe aan de beleving op zo'n resort.

Over Voltron; ben benieuwd! Ik ga 'm in het najaar doen. Aan de ervaringen en beelden te zien krijg ik er een beetje een Smiler-gevoel bij 😉. Klopt dat een beetje?

• Chingu heeft hierop gereageerd.

Jozz ik vermoed dat EP ook wel liever een paar dagen meer tot laat open zou zijn. Je pikt zo toch weer een extra “maaltijd” mee, dus extra inkomsten.
    Maar je moet nu eenmaal rekening houden met de buren en dat is iets waar EP al jaren mee op een slappe koord zit te balanceren…

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Chingu Maar je moet nu eenmaal rekening houden met de buren en dat is iets waar EP al jaren mee op een slappe koord zit te balanceren…

Dit dus. En sinds COVID19 is er administratief het één en ander veranderd waardoor ze niet meer zo laat open mogen zijn als "vroeger".

Over Voltron: ik heb het gevoel dat sinds afgelopen weekend bijna alle treinen enorm zijn gaan rammelen. De enige trein die nog enigszins comfortabel was, was trein 4. Ze moeten dit echt heel snel aanpakken, want nu is deze achtbaan een gigantische koppijnmachine!

5 dagen later

De afgelopen 2 dagen Voltron mogen beleven en wat ben ik enorm onder de indruk. Wat een intense, toffe en waanzinnig gave achtbaan is hier geopend. Is het nog extremer te krijgen? Geen idee. Maar woow. Ik had het geluk alleen maar soepele ritjes te krijgen en vond hem briljant. Stiekem net iets te heftig, de hangtime in de zero g stall vond ik net iets te lang, maar al met al. Wat een beest van een achtbaan.

3 keer was voor mij tijdens mijn bezoek wel max 🙂 Niets gemerkt van rammelen. 1 trein was een keer wat meer aan het 'zoeken'. Maar overall echt top/

Eftelflags

Hier (helaas) dan weer het tegengestelde gevoel. Ook wij mochten tijdens de afgelopen dagen drie rondjes op Voltron maken, maar iedere rit werd overschaduwd door gerammel. Op de binnenste zitjes was het nog net acceptabel (doch duidelijk voelbaar), terwijl een rit op de buitenste zitjes echt niet aangenaam meer was. Met zo'n lay-out heeft Voltron de mogelijkheid om bij Europa's beste rollercoasters te horen, maar dan moet Mack toch écht nog eens grondig aan de wielstellen sleutelen.

Verder ben ik wel enthousiast over het stationsgebouw en de wachtruimte, waar een paar heel toffe effectjes getoond worden. Bovendien is de capaciteit zeer Europa-Park-waardig, want in normale omstandigheden loopt de rij echt in een heerlijk tempo door 🙂

De ene vindt het rammelen, de andere voelt niks. En dat op dezelfde dagen. Heel vreemd allemaal!

In augustus ga ik weer naar EP, is de baan hopelijk lekker ingereden en soepel als Blue Fire. Ben benieuwd!

ArcovandenBroek De ene vindt het rammelen, de andere voelt niks. En dat op dezelfde dagen.

Dit verbaast mij ook. Ik begin me dan toch af te vragen of het niet te maken heeft met de plek in de trein. Ik ben van dit soort 4-seaters ook wel gewend dat de rit op de buitenste seats per definitie meer rammelt dan op de binnenste seats. Wellicht dat dat het verschil in ervaringen enigzins verklaart...

Dat is toch wel vaker zo?

Gerammel is enorm afhankelijk van welke trein je hebt, welke plek van de trein je zit, op welke dag dat je rijdt (vandaag kan weer totaal anders aanvoelen dan morgen op zelfde trein/zelfde plek) maar ook heel erg je eigen gesteldheid. De ene heeft al erg snel last van het gerammel, en ander is er veel minder gevoelig voor.

ArcovandenBroek Jozz volgens mij was het ook al enigszins bekend dat dit per trein ontzettend verschilt. De een zal net geluk gehad hebben met de treinen waar die in zat, de ander wat minder. Ik meen ook al ergens gelezen te hebben dat het team van Europa-Park er mee bezig is de treinen beter af te stellen.

The_Real_Infernape Ik was op 1 mei (nationale feestdag in Duitsland) in Europapark als hotelgast, wij waren met vervroegd opening in het park en precies toen de rope drop begon, stonden wij toevallig voor de ingang van Matterhorn Blitz. De stampede die richting Voltron ging was een bizar schouwspel om te zien haha. Kan me goed voorstellen dat dit zo voelt voor Voltron personeel.

Weten jullie of hotelgasten aan de ingang van voltron kunnen gaan staan tijdens die early entry, voordat de poort open gaat in Italië

Als je een botersoepele ride verwacht ala Untamed, dan moet je m.i. (nog) niet bij Voltron zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen afgaande van mijn eigen ervaringen. De baan is lekker intens en dat kon EP wel gebruiken. Blue Fire vond ik soepeler maar afgezien van de laatste inversie is het naar mijn gevoel een veredelde busrit geworden. Daar is overigens niks mis mee, het re-riden is dan wel beter te doen. Een opgewarmde Voltron eind van de dag bij hoge temperaturen is trouwens wel even een ander verhaal. Wij waren er 30 april toen het ruim 27 graden werd en de manier hoe je lichaam af en toe er bij hangt qua richting heb ik nog niet bij een andere baan ervaren. Bij die outerbanked hill wil je lichaam dus uit de stoel maar in zo'n linkerwingseat werd je lichaam opeens vrij intens naar binnen gerukt als de trein een stuk verder is.

• BAVI vindt dit leuk.
            Tonnie heeft de titel veranderd naar Europa-Park opent Voltron met nieuw themagebied Kroatië (2024) .
            5 dagen later

Vanochtend samen met Wolkje in Voltron geweest. Onze ervaring was dat het een geweldige baan is.

Ik heb donderdag een rit gemaakt aan het einde van de dag. Op basis van alle verhalen was ik bang voor een new gen Vekoma effect. Dat zijn schitterende banen, alleen ik word er kotsmisselijk van. Dat doet Voltron gelukkig beter! Het is een best intensieve rit en de pauze halverwege is wel even lekker om bij te komen. De eerste helft vond ik ook een stuk beter dan de tweede helft, daar begon mijn stoel (linksachter) ook wat te rammelen. Al met al best een stevige baan voor Europa-Park en het zal mij niet verbazen als je over een jaar of drie geen extreem lange rijen meer gaat zien voor deze baan omdat teveel mensen hem net te intens gaan vinden.

De overdekte wachtruimte is trouwens wel tof, alleen er gebeurd wel echt heel heel veel als binnenkomt. Maximale overload aan dingen waar je kan kijken of waar dingen gebeuren. Nu ben ik al een paar weken verkouden en werkt m’n gehoor niet zo goed door een verstopte gehoorgang, maar ik heb weinig meegekregen van wat de animatronic allemaal verkondigd.

Ik vind het gebied van Kroatië trouwens wel erg fraai geworden, en hopelijk komt er snel een uitbreiding dat de ret van de horeca ook in fraaie gebouwen gaat komen.

Michael Op basis van alle verhalen was ik bang voor een new gen Vekoma effect. Dat zijn schitterende banen, alleen ik word er kotsmisselijk van

Huh? Dat mag je dan toch wel even uitleggen. Ja, bij Lech Coaster kan ik het wel begrijpen, maar bijna alle andere next gen Vekoma's, zijn juist eerder slaapverwekkend.

The_Bullgod

Slaapverwekkend!?!? je kan het ook overdrijven. Je kan veel zeggen maar niet dat de nieuwe next gen banen van Vekoma slaap verwekkend zijn. Ik vond Hals uber kopf alles behalve slaapverwekkend, net een verkwikkende nieuw type.
                Ik kan snappen dat als je alles met de oude SLC vergelijkt slaap verwekkend vind omdat het misschien te soepel is en dat je dus van rammelbakken houdt lol.

Intensiteit en soeplesse hebben ook niet persé iets te maken met of iemand misselijk word. Dat is voor velen enorm persoonlijk. Ik word bijvoorbeeld kotsmisselijk op Fury (BJL) maar ik zou niet weten waarom eigenlijk (ik vermoed te veel halve loopings). Hetzelfde effect bij Saw the ride. Maar er zijn soms momenten dat ik zelfs even een momentje dizzy kan worden op een rollerskater. Om maar eens wat te noemen, maar het hangt écht van de omstandigheden af.

Sjengske Ik vond Hals uber kopf alles behalve slaapverwekkend

Tja, het is maar net hoe je het bekijkt, voor mij zijn het namelijk te veel dezelfde elementen.
                  Ik hou toch meer van afwisseling.