Stijngeene Het woord "topper" is natuurlijk subjectief dus er valt altijd over te discussiëren.
Wat je wel kan zeggen is dat europa park een park is van kwantiteit (ook kwaliteit), behalve op thrill rides. Nu is dit niet de doel groep natuurlijk maar, kunnen ze deze groep moeilijk negeren. Daarom moeten ze blijven investeren, ook in thrill rides.
Wodan zou ik, voor de algemene bezoeker, niet in de zelfde thrill categorie plaatsen als Blue Fire of Silver Star. Silver Star was toen de baan opende, een Europese topper, absoluut. Deze baan is echter al 20 jaar oud. Blue Fire is een stukje nieuwer en minstens net zo populair als silver star. De nieuwe baan zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met Blue Fire en dus een goede investering (blue fire is immer nog zeer populair). Toch vraag ik me af of, EP een 2e variant (met een extra trucje) nodig heeft of ze beter een baan kunnen gebruiken dat een baan die wat heftiger is. Waar bezoekers echt "wow" uitkomen, in plaats van "dat was gaaf maar, ik vind Blue fire toch net wat beter". Vergeet ook niet dat EP een (iets) oudere doelgroep heeft dan parken zoals bijvoorbeeld een Efteling. Waar een "wow" achtbaan niet zou passen.
Het is een investering met een beetje meer risico dat zeker (en EP houdt niet echt van risico) maar, desalniettemin kan de investering ook grotere returns yielden. RtH & Karnan vind ik beide goede voorbeelden waar parken z'n risico hebben genomen.
*edit: bericht is wat langer dan gepland 😅