Goedemorgen vanuit Lazise en welkom bij dit laatste reisverslag uit Italië. Tijdens de afgelopen week bezocht ik drie nieuwe themaparken, er kwamen ongeveer vijftien nieuwe achtbanen op mijn teller en ik checkte dagelijks of een Aperol Spritz me nog smaakte. En oh, wat was het fijn. Italië is een eersteklas vakantieland en deze roadtrip was een uitstekend alternatief voor onze initieel geplande reis naar Orlando. Qua pretparken leveren de Italianen goeie kwaliteit en we kregen er bovendien een paar cultureel verantwoorde stadsbezoeken bij.
We verblijven momenteel aan het Gardameer, een van de toeristische hotspots in Italië. Duits en Nederlands lijken hier de voertalen en er zijn meer campings dan je kan tellen. En eerlijk is eerlijk… je kan die toeristen geen ongelijk geven. De regio oogt wondermooi, het klimaat is heerlijk en rondom het meer valt er veel te beleven. Zelfs pretparkliefhebbers worden niet vergeten. Gisteren vermaakten we ons prima in het populaire Gardaland en vandaag moeten we amper vier kilometer verder rijden. Op een boogscheut van Gardaland ligt immers CanevaWorld, een entertainmentcomplex met aanzienlijke afmetingen. Het resort is niet alleen de thuishaven van een dinner show, themarestaurants en een waterpark, maar in 2002 opende men ook een eigen pretpark. Het komt wellicht niet als een verrassing, maar dat pretpark is onze bestemming voor vandaag. Welkom in Movieland Park.
Ik wil mezelf meteen excuseren voor mijn ongepaste taalgebruik. Wanneer ik in de vorige alinea het woord ‘pretpark’ typte, voelde ik me immers meteen schuldig. Movieland gelijkstellen aan een doorsnee pretpark met molentjes en kale achtbanen, dat zou immers strafbaar moeten zijn. De term ‘belevenispark’ is misschien meer op z’n plaats, want Movieland heeft er een sport van gemaakt om attracties te creëren die je (bijna) nergens anders terugvindt. Dat bleek al toen ik hier in 2005 en 2008 kwam, maar ook tijdens het afgelopen decennium heeft de ontwerpafdeling van dit park niet stilgezeten. Ik stap vandaag dus met een gezonde goesting door de toegangspoort. En onze eerste attractie? Dat is meteen een topper.
- Buongiorno Francesco! Zullen we eens een attractie ontwerpen met terreinwagens?
- Ciao Luigi, goed idee! Doen we ook iets met ravijnen, vuur en water?
- Jij begrijpt me, Francesco.
Laat ons er van uit gaan dat Francesco en Luigi de designers van Movieland zijn. Deze twee Italianen hebben de gekste ideeën en andere pretparken beschilderen die ideeën als ‘onhaalbaar’. Het management van CanevaWorld houdt echter wel van onconventionele concepten en ze geven deze beide heren carte blanche. De eerste mijlpaal van Francesco en Luigi was Magma. De attractie opende in 2003 en werd al enkele malen nieuw leven ingeblazen door middel van toegevoegde effecten. Na versies Magma en Magma 2.0 ontdekken we vandaag dus Magma 2.1. Vraag me niet wat er exact veranderde ten opzichte van vroeger, maar ik weet wel dat Magma nog steeds briljant is. Deze rondrit met terreinwagens is zo’n beetje de Italiaanse tegenhanger van Studio Tram Tour, maar alle saaiheid werd er uit geknipt. Bij Magma geniet je van een chauffeur die gevaarlijk dicht langs kliffen racet, terwijl het aantal vuur- en watereffecten nauwelijks te tellen valt. Het is een snelle, hete, natte en bovenal verrassende tour waarbij de passagiers geen moment rust gegund wordt. Fan-tas-tisch!
- Mamma Mia Francesco… heb jij al gezien wat ze daar in Universal Studios Japan hebben?
- Een themazone met dino’s, een waterattractie en een achtbaan! Bellissimo!
- Dat gaan we ook bouwen, toch?
Universal Studios Japan heeft inderdaad Jurassic Park, een indrukwekkende River Adventure en The Flying Dinosaur. Het resultaat is ronduit spectaculair, dus ik begrijp dat Francesco en Luigi een gelijkaardig themagebied in Movieland willen. Helaas is het budget van dit Italiaanse filmpark slechts een fractie van de geldhopen waar Universal over beschikt. Men moest dus creatief zijn. In de westelijke parkhelft ontstond er een prehistorisch themagedeelte dat zowel aanleunt bij Jurassic Park als bij The Flintstones. Voor de steengoede rollercoasters moet je er helaas niet zijn. Het afgelopen decennium kon je hier weliswaar terecht voor een City Jet van Schwarzkopf en die klassieker staat er nog steeds. Toch is de zogenaamde Brontojet sinds vorig seizoen afgeschermd voor de bezoekers. Standing-but-not-operating is de term die coasterfans gebruiken en geloof me: het is een trieste aanblik. Tijdens ons bezoek is trouwens ook Bront’O’Ring buiten gebruik. Deze piepkleine kinderachtbaan wordt niet gemist (ik haalde de credit reeds in 2008), al blijft het gek dat de attractie in volle zomerperiode gesloten is.
In de prehistorische zone zijn er gelukkig ook attracties die wel operationeel zijn. Ik zie een origineel gethematiseerd schommelschip en bij Troncosaurus staat er zelfs een aanzienlijke wachtrij. Het lijkt er op dat deze boomstammenbaan ooit van de kermis geplukt werd, maar Movieland leverde best mooi werk met de decoratie. De ondersteuningen werden vormgegeven als dinobotten en er staan een paar geslaagde rotsformaties in de omgeving. De attractie zelf is – zoals je dat van een kermismodel verwacht – eenvoudig. De lay-out is weliswaar lang, maar bestaat vooral uit rustige dobbergedeelten. Toch valt het op dat de twee bescheiden afdalingen veel water in de boot brengen. We merken echter al vlug dat de natheid van Troncosaurus best relatief is. Het kan altijd natter… veel natter.
- Hey Luigi, hebben we geen nood aan meer ehm… acqua?
- Si.
- Een attrazione om de mensen te verkoelen te maken tijdens de Italiaanse zomer!
- Si!
- En we decoreren het als een duikboot.
- Mi scusi?!
En plots stond Francesco daar met een ouderwetse simulator. Ooit gebruikte men dergelijke machines om ruimtereizen te simuleren, maar in Movieland is het een onderzeeër. U-571 is een van de meest legendarische attracties die het park ooit bouwde, iets wat voornamelijk aan de natheid te wijten is. In deze simulator ben je namelijk drie minuten volledig overgegeven aan het water. Ruimte om eraan te ontsnappen is er niet; je zit namelijk schouder aan schouder met je medepassagiers. Corona-proof? Helemáál niet, maar toch mag je U-571 eigenlijk niet missen. De sterkte van deze unieke attractie zit overigens niet zozeer in de eigenlijke ride, maar eerder in de pre-show. Daar wordt namelijk een ijzersterke sfeer neergezet en de overgang tussen voor- en hoofdshow is op z’n zachtst gezegd indrukwekkend.
- Francesco… die duikboot is fantastico. Maar we kunnen toch nog een stapje verder gaan, of niet?
- Wat bedoel je, Luigi?
- Iets met een speedboot ofzo?
- Oh si, laat ons er meteen twee aankopen.
Als de mislukte onderwaterexpeditie van U-571 nog niet nat genoeg was, kan je altijd nog doorweekter worden bij buurman Kitt SuperJet. Na een wachttijd van ongeveer een halfuur worden we hier getrakteerd op een spektakelrit in een speedboot. Vergeet alle suffe rondvaartbootjes die je ooit in een pretpark zag, want tijdens deze drie minuten gelden er andere regels. Movieland adverteert met twee pijlsnelle speedboten, 600 pk en bestuurders die behoorlijk riskante truukjes uitvoeren. Eigenlijk is Kitt SuperJet daardoor een soort Magma op het water en de sensatie ligt zo mogelijk op een nog hoger niveau. De natheidsgraad trouwens ook: wij zitten op de laatste rij en we krijgen twee enorme vloedgolven over ons heen. Bij deze hitte ervaar ik dat niet als storend, maar dat ene ritje was toch ruim voldoende. Niek en Nick denken er trouwens anders over en gaan later vanmiddag nogmaals aan boord.
- Zeg Luigi, wat denk je ervan om alle iPhone-gebruikers eens te choqueren?
- Klinkt wel grappig, Francesco, maar ehm… hoe ga je dat doen?
Welkom bij iOS... ehm... Android 3D. En welkom bij het pure kopieerwerk. Deze attractie haalt zijn inspiratie overduidelijk bij Terminator 2: 3D en Transformers The Ride, twee klassiekers uit de Universal-parken. Het is opmerkelijk hoe identiek sommige scènes er uit zien, vooral als je gaat vergelijken met Transformers. De gelijkenis met Terminator kan daarentegen nog iet of wat goedgepraat worden. In een vorig leven was deze Android 3D namelijk een Terminator-show. Ik begrijp wel dat het doorsnee publiek van Movieland nooit deze rides in de Universal-themaparken zal bezoeken, maar toch is dit kopieergedrag spijtig. Daardoor beschouw ik Android 3D automatisch als een van de mindere attracties van het park. Sorry, Luigi en Francesco!
- Luigi, heeft Disney niet de allerbeste pretparken van de wereld?
- Si, Francesco. Maar wat Disney kan, dat kunnen wij toch ook?
- If you can dream it, you can copy it.
It all started with a water park, maar het groeide inmiddels uit tot een resort met veel uniciteit. Toch is die Android-attractie heus niet het enige kopieerwerk dat Movieland tot nog toe uitvoerde. Beeld jezelf een vrijevaltoren in waarop scheve Hollywood-letters staan. De attractie wordt bediend door een bellhop met rood kostuum en er speelt een muziekje uit The Twilight Zone. Ja, zo ver ging Movieland bij het kopiëren van Disney’s beroemde Tower of Terror. Deze Hollywood Action Tower is echter een serieus uitgeklede versie, want we spreken over een Intamin Free Fall van de eerste generatie. Dat zijn bizarre apparaten die het concept van een vrije val eigenlijk onnodig gecompliceerd maken, maar bijzonder is het wel. De overgangen zijn erg bruut en er worden G-krachten gecreëerd die je nergens anders beleeft. Wanneer we bij het uitstapperron arriveren, ben ik vooral blij dat ik nog leef.
Hollywood Action Tower is onderdeel van – je raadt het al – themazone Hollywood. Dit gebied fungeert tevens als de hoofdstraat van Movieland Park en het niveau ligt hoog. De façades zien er leuk uit, er is op regelmatige tijdstippen entertainment en de luid weerklinkende filmmuziek geeft deze Hollywood Boulevard een zekere grandeur. Achter de gevels liggen trouwens niet enkel souvenirwinkels en horeca, maar je vindt hier ook attracties. Een spookhuis met live acteurs is er daar eentje van, al blijft Horror House tijdens de zomermaanden van 2020 gesloten. Het meer familievriendelijke alternatief is daarentegen wel open. Fantasmik blijkt in dit geval geen Disney-avondspektakel, maar het is een soort fun house met zachtaardige spookhuiselementen. Ten slotte is de hoofdstraat ook de thuishaven van Bandido – The Magic Ride. Ik sta doorgaans sceptisch tegenover 3D-films en soortgenoten, maar deze versie valt honderd procent mee. De beelden zijn scherp, de verhaallijn is makkelijk te volgen en er zit geslaagde humor in de voorstelling. Prima familieattractie.
Movieland Park levert me tijdens dit bezoek geen enkele credit op. Toch ligt dat aan mezelf, want men gaf me wel de kans om een nieuwe achtbaan te bezoeken. Diabolik staat sinds 2015 in het park en het is een opvallende verschijning. Dat ligt niet alleen aan de felblauwe rails, maar ook aan de locatie. Deze Vekoma Invertigo staat namelijk gedeeltelijk in het aanpalende CanevaWorld Aquapark. Het station van deze achtbaan bevindt zich zelfs letterlijk onder de hoogste glijbaantoren van het waterpark. Dat kan boeiend zijn om Speedo’s te keuren tijdens een achtbaanrit, maar zo’n misselijkmakende Boomerang sla ik alsnog liever over.
- Luigi, zullen we iets met tovenaars doen? Of iets met a Galaxy Far Far Away?
- Neen Francesco, ik wil meer dino’s!
- Nog meer dino’s? Oké dan…
Hoewel Diabolik wellicht achtbaanfans aantrekt die het park anders zouden overslaan, is het geen Movieland-attractie in hart en nieren. Het station is spartaans vormgegeven en de rit kent geen verrassingen. Buurman Pangea doet daarentegen alles wat je van een ride in dit park verwacht. Indrukwekkende decoratie? Aanwezig. De ingang van deze attractie ziet er schitterend uit en de wachtrij (die door een mysterieuze grot slingert) bouwt de spanning mooi op. Storytelling? Aanwezig. Met Pangea gaan we op expeditie naar een soort Isla Nublar in Zuid-Amerika; een plek waar geen beschaving bestaat en waar er zelfs nog dino’s leven. Uniciteit? Aanwezig. Bij Pangea nemen we plaats in een terreinwagen die niet door een professionele chauffeur, maar wel door onszelf bestuurd wordt. Ja, dat lees je goed… in deze attractie mogen de parkbezoekers zelf plaatsnemen achter het stuur, om vervolgens de wildernis in te rijden. Je kunt daarbij natuurlijk geen vlammende snelheden halen zoals de chauffeurs van Kitt SuperJet en Magma dat doen, maar als unieke eigenschap kan zoiets wel tellen. Kortom: Pangea is een fantastische familieattractie met een ongewone twist. Verwacht echter geen ongekende sensaties en hou er rekening mee dat de capaciteit van deze ride zeer beperkt is.
Grote drukte heerst er vandaag niet in Movieland en wachttijden blijven kort. Toch kunnen we ons vijf à zes uur vermaken in het park en dat is meer dan ik verwachtte. Dankzij het wereldwijd unieke attractieaanbod heeft Movieland me aangenaam verrast. In de ogen van velen blijft dit wellicht dat kleine pretpark in de buurt van Gardaland, maar eigenlijk is die mening niet meer up-to-date. Gardaland en Movieland zijn inmiddels uitgegroeid tot perfect complementaire bestemmingen: Gardaland biedt de rollercoasters en de attracties van een klassiek themapark, terwijl Movieland ervaringen levert die je nergens anders zal terugvinden. Magma bevat de actie die ik bij Studio Tram Tour miste, Kitt SuperJet is fantastisch en Pangea staat voor een totaal nieuwe vorm van avontuur. Beleving staat in dit park centraal en dat is een leuk, verfrissend uitgangspunt. Schrap Movieland alsjeblieft van je agenda als je puur naar achtbanen zoekt, maar zet het sowieso op je verlanglijst wanneer je eens ‘iets anders’ wilt. Het park werkt momenteel trouwens aan een themagebied rond ruimtevaart, waarin een Space Shot en een Epcot-achtige Mission SPACE-attractie komen. Het verhaal van Movieland is dus nog lang niet uitverteld.
Laat me afsluiten met deze belangrijke mededeling: Luigi en Francesco zijn fictieve personen en elke gelijkenis met reële personen of gebeurtenissen berust op toeval. Toch verlopen de vergadering van CanevaWorlds ontwerpteam wellicht min of meer zoals hierboven beschreven. Wat wordt de volgende stap? Een hogesnelheidstrein rondom het resort? Helikoptervluchten boven het Gardameer? Een interactief oorlogstafereel met echte tanks? Het klinkt allemaal geschift, maar als er één park zulke attracties zou durven ontwikkelen… dan is het Movieland Park wel. Hou ze goed in de gaten!
Glenneke