Ik heb een abonnement en kom dus vaak in de Efteling. Ik ga vaak in mijn eentje, en dan storen de defecten mij meestal niet zo. Maar gisteren was ik daar met twee collega's, en ik moet eerlijk bekennen dat ik mij gisteren niet echt trots kon voelen op "mijn" park. En het is lang geleden dat ik dat negatieve gevoel gehad heb. Inderdaad veel defecten: geen rookeffecten bij Max en Moritz, bij Fabula waren er geen mist- en watereffecten en de boom stortte niet naar beneden. Bij Symbolica stond de muziek in de eerste voorshow uit (hoe kan dat nou, ik snap dat niet), die toch al niets meer voorstelt nu de trap continu open staat, de Fabelvis deed niets, bij Baron 1898 draaiden de wielen in het station weer niet, in Fata Morgana waren de nieuwe rotsdeur en de kantelkamer defect. Geen mist- of geureffecten in Droomvlucht en Fata Morgana. Tel daarbij op dat ik het personeel ook niet erg vriendelijk gestemd vond. Bij Joris en de Draak leek een personeelslid zo nodig een statement te moeten maken door tegen mijn collega te snauwen dat zij achter de rode lijn moest wachten, terwijl dat personeelslid niet eens in de buurt kwam en ook niet langs kwam lopen waardoor mijn collega naar achteren zou moeten. Zij had even niets in de gaten en schrok erg van de toon van dat personeelslid. Je kunt dat ook op een andere manier brengen. We hebben wel een leuke dag gehad, maar het was echt niet zoals ik de Efteling wilde laten zien en ervaren en dat is erg jammer. De maatregelen zijn voor iedereen vervelend, maar de bezoekers kunnen er ook niets aan doen en het personeel hoeft hun frustraties daarover niet op de bezoekers af te reageren. Ook vonden wij de spatschermen echt smerig. Op deze manier kom je niet met corona thuis, maar misschien wel met diverse schimmels en andere viezigheid: er wordt op getuft, er staan vieze handen op en andere vettige plekken die ik niet huis kon brengen. Ze stinken en de wachtrijen zijn benauwd, claustrofobisch en bedompt.
Een zijstraat: ik was vorige week in Toverland, en daar was de sfeer veel minder gespannen, het personeel veel vriendelijker, alle effecten in de attracties (die ik gedaan heb dan) deden het prima en de sfeer had weinig onder de maatregelen te lijden. Ik snap dat de Efteling veel groter is en een voorbeeldfunctie heeft, maar zo dwangmatig en star met de maatregelen omgaan zoals de Efteling nu doet gaat mij eigenlijk te ver en maakt het park op den duur niet aantrekkelijker.