Zó, vrijdag 9 oktober (tevens mijn verjaardag) was het voor mij eindelijk zo ver! Het was toegestaan naar Phantasialand af te reizen en heb hier gretig gebruik van gemaakt. Natuurlijk was het hoofddoel een bezoek aan F.L.Y. en wil mijn mening dan ook graag met jullie delen 😀 Kleine spoiler: ik ben voornamelijk positief!
Na enige tijd in de rij te hebben gestaan om Rookburgh te betreden kom je - na de tunnel te hebben doorlopen - uit op een zeer indrukwekkend vergezicht op het gebied en F.L.Y. Nu is mijn mening enigszins biased omdat ik het steampunk-thema een ontzettend gaaf thema vind. Met wat ik zag was ik dan ook erg onder de indruk! Dit gebied heeft een heel dynamisch karakter: de achtbaan die overal in een soort spaghetti langs je heen beweegt, stoommachines die je hoort bewegen en stoom - heel veel stoom! - afkomstig van veel verschillende punten. s' Ochtends was het vrij regenachtig en koud waardoor de stoom erg bleef hangen. Dit zorgde ervoor dat je niet ver kon kijken, maar dat het een heel mysterieus geheel werd. Ik kon niet wachten om mijn allereerste ritje op F.L.Y. te maken...
De welbekende foto inmiddels, maar met de aanwezige rook zó ontzettend gaaf:
Stiekem was ik blij dat er een wachtrij stond (ongeveer 20 minuten) om een goede blik op het gebied en de achtbaan te werpen voordat ik deze in vliegende positie zal afleggen. Niets meer dan lof voor het thema en hoe deze uitgevoerd is. Ja, er zijn punten niet of snel afgewerkt ("niet helemaal op het Disney-niveau") maar dit maakt het geheel er niet minder indrukwekkend om.
De wachtrij zelf vond ik persoonlijk weinig interessant. Het moet het echt hebben van de uitzichten die het biedt op Rookburgh en F.L.Y. Ik ben wel heel blij dat het de welbekende zigzag niet heeft, alhoewel Phantasialand daar sowieso al weinig mee van doen heeft.
Het station vond ik erg indrukwekkend. Een van de redenen was natuurlijk de trein zelf welke een immense lengte heeft en het licht/geluid-effect tijdens het vertrekken van de trein. Bij de eerste rit werd ik in het midden ingedeeld.
De rit is er typisch een die ik moeilijk kan omschrijven. Dit komt niet alleen door de complexe layout die het aflegt, maar ook het ritsysteem is er een die je echt zelf moet beleven. Mijn verwachtingen waren erg hoog, maar F.L.Y. heeft mijn verwachtingen absoluut overtroffen. Wát een ontzettend gave techniek wordt hier toegepast, en wat een realistische vliegervaring. Vlak langs de gebouwen, andere trackdelen, het publiek...you name it. Nu heb ik de B&M-flyers niet gedaan, dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar ik was op z'n zachts gezegd onder de indruk.
Ik heb gelet op de punten van kritiek die hier eerder zijn genoemd. We hadden het geluk (en als je de kans daarop berekent kan je echt spreken van geluk) dat we tweemaal in het midden zijn geplaats, één keer helemaal achterin, en één keer helemaal voorin. Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik, en mijn reisgenoot, het verschil niet zo groot vonden. In het midden is-ie het minst intens, maar ik vond 'm voor-of achterin niet heel veel verschillen. Daarnaast had ik ook niet het idee dat de trein te lang was (het kikkerbaaneffect) die ik her en der gelezen hebt. Tot slot, ik keek voornamelijk naar beneden tijdens de rit, dus buiten het "duwen van de trein" had ik voorin niet per se een hele andere ervaring dan de rest van de plaatsten. Achterin vond ik 'm van alle bereden plaatsen het meest intens. Over de lengte van de baan kon ik niet klagen, wat mij betreft zat er nog een derde lancering in!
Misschien is mijn mening volgende keer veranderd. Het is natuurlijk een stuk nieuwigheid wat een grote rol speelt in de gehele ervaring. Constant ben je zo veel mogelijk om je heen aan het kijken om het meeste van alle details mee te krijgen. Zoals ik hem nu ervaren heb vond ik het een surrealistische en futuristische ervaring en komt deze zeker hoog in mijn lijst te staan. Dit komt voor een groot deel door het unieke ritsysteem en het subliem uitgevoerde thema.
Het themagebied leent zich ontzettend goed voor het maken van foto's en het heeft een aantal spectaculaire fotopunten. Natuurlijk kan een foto bij de laatste inversie niet ontbreken 😉. Even lachen!
Zoals jullie misschien al lezen ben ik voornamelijk positief. Voornamelijk, want ik nog een opmerking naast de afwerking van de wachtrij. De overgang van het darkride gedeelte naar het versnellen op de lancering vond ik persoonlijk een beetje lang duren; zeker als je voorin zit duurt het een hele tijd voordat de trein volledig op de lanceerstrook staat. Dit was een beetje een dood punt, zeker omdat ik redelijk onder de indruk van het darkride gedeelte was.
Eindconclusie is dat deze baan en het gebied mij in positieve zin verrast hebben! Dat een pretpark van deze omvang en een achtbaan uit ons kikkerland zo een ervaring kan creëren is wereld-uniek. Daar mogen wij best een beetje trots op zijn. 🇳🇱
Tot zover, tot snel!