Als ik het goed begrijp wilt Merlin zich met een dagattractie mengen in west-Europa, iets wat ik qua bedrijfsvoering wel snap. Ze hebben parken in Engeland, Italië, Duitsland, maar niets in de Benelux of Frankrijk. Ze hebben dan twee opties: een park opkopen of er zelf een bouwen. Qua overname zie ik eigenlijk maar één park echt geschikt voor de Merlin doelgroep en dat is Parc Astérix. Walibi Holland/Belgium zouden ook nog wel geschikt zijn, maar de merknaam past niet bij Merlin. Andere parken in de regio zijn het allemaal gewoon net niet voor Merlin.
Ik ben geen grote fan van de bedrijfsvoering van Merlin. De parken zijn over het algemeen wel erg tof qua attractieaanbod, maar de commercie en met name de voordringpasjes zijn bij Merlin een dusdanige business geworden dat ik mij er gewoon aan erger. Ik ben dus fel tegen het overnemen van een park door Merlin. Buiten dat heeft CDA Parc Astérix niet echt in de verkoop staan.
Wat dan overblijft is een nieuw park bouwen. Om een park te bouwen wat een beetje mee kan draaien tussen Heide Park, Gardaland of Alton Towers, moet je echt met een enorme smak geld komen. Dat zie ik ook eigenlijk niet gebeuren. Wat is dan wel een goede optie? Legoland.
Legoland parken zijn wat kleinschaliger. Minder grote en dus minder dure attracties. De oppervlakten van Legoland parken zijn ook een stuk kleiner in verhouding met parken als Thorpe Park, Heide Park of Gardaland. Het budget voor zo'n park kan dus fors lager liggen.
Andere belangrijke zaak: de merken Lego en Legoland verkopen zichzelf. Als Merlin in België een nieuw Legoland bouwt, hoeven ze alleen maar te zorgen dat mensen van het bestaan af weten. Reclame maken om mensen naar het park te lokken is niet nodig, want iedereen kent Lego en iedereen heeft ook wel eens van Legoland gehoord. Mensen uit Nederland, het Duitse Ruhrgebied en delen van Frankrijk komen dan vanzelf wel.