Guten Tag zusammen, een bezoekje aan het prachtige Phantasialand zette mij ertoe deze klassieker eens onder de loep te nemen: Colorado Adventure. De in 1996 geopende Mine Train wordt door sommigen beschouwd als de beste ter wereld en hoewel ik het daar best mee eens wil zijn is er één aspect dat in mijn ogen onder niveau ligt: de aankleding langs de baan. Hoewel, dat is niet altijd zo geweest.
Aangezien een duidelijk overzicht van de aanpassingen die doorgevoerd zijn over de jaren heen niet lijkt te bestaan heb ik bij deze een poging gedaan:
Click to reveal
Click to hide
1996 - Opening met Wilden Westen thema: het eerste traject (van lift 1 tot lift 2) reed over een woestijn met cactussen. Het tweede traject bevatte een berg waar men doorheen ging (later in het jaar pas wegens een brand die de oorspronkelijke berg verwoeste) alsook het nu nog bestaande overdekte gedeelte, aangekleed met rotsen genaamd de Colorado Mountains met daarbij het Fort Navajo met diverse animatronics. Net voor de derde lift passeerde je onder een waterval en het laatste deel van de rit reed je door de Smokey Mountain, een wigwam en cirkelde je langs een watertje met decor als een totempaal en kano.
1997 - Op de Colorado Mountains worden extra rotsformaties aangebracht om het rockwork meer diepte en variatie te geven.
1999 - Wegens klachten van geluidsoverlast van omwonenden wordt over het eerste traject een loods gebouwd met geveltjes aan de buitenkant en o.a. plantenbakken op het dak. De woestijn verdwijnt hiermee. Ook de eerste drop wordt afgeschermd middels een lelijk golfplaten afdak.
2009 (?) - De extra rotsformaties op de hal worden om onbekende reden weer verwijderd.
2011 - Tikal wordt gebouwd en vervangt de Smokey Mountain. De verder aankleding wordt vervangen en maakt plaats voor een watertoren.
2012 - De oude waterbanen Stonewash en Wildwash Creek worden gesloopt samen met de berg bovenaan de tweede lift. De overkapping van de eerste drop wordt weer grotendeels verwijderd en de waterval wordt uitgezet wegens de verbouwingen om vervolgens nooit meer aan te gaan. Tevens worden de animatronics langs de baan verwijderd of verborgen.
2014 - De volledige achtbaan wordt geverfd en is niet langer bordeauxrood maar donkergroen.
2015 - De planten worden verwijderd van de loods met geveltjes.
Voor wie geen zin heeft om te lezen, een tweetal vergelijkingsfoto's. 🙂
En voor wie 'm niet kent, de oude Smokey Mountain:
Al met al, er heeft vooral aankleding moeten wijken voor nieuwe attracties of andere omstandigheden. Eigenlijk heeft de attractie ook een thematische shift gemaakt van Amerikaans / Wilde Westen naar Mexiaans. Dat is begrijpelijk gezien de beperkte oppervlakte waar het park mee te werken heeft maar het is jammer dat bepaalde zaken verdwijnen zonder dat daar iets voor terugkomt. De grootste doorn in het oog voor mij is het eerste traject in de kale hal en de tweede en derde lift die, samen met de eerste lift van Chiapas, in een soort kloof van slecht onderhouden rockwork en andere halve constructies zijn beland:
Het ziet er niet zo gezellig meer uit, en ik snap niet dat dit nog niet is aangepakt. Welnu, het is 2020 en de loods over het eerste traject alsook de constructie bij de first drop zijn inmiddels achterhaald vanwege de geluidsmuur van Klugheim. Als ik Phantasialand was zou ik deze gebouwen slopen en op die locatie weer een mooie woestijn maken (past immers ook prima bij Mexico). Plaats op de andere hal de rotsen weer terug, zet de waterval weer aan, en je bent al een heel eind!
Hier en daar wordt nu ook gespeculeerd dat Colorado misschien geen lang leven meer beschoren is. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor deze beslissingen. Het is misschien ook het vermelden waard dat Colorado zo'n beetje de enige locatie in het park is waar nog geen unieke muziek voor is geschreven.
Ik leg de volgende vragen bij jullie neer. Wie mist nog meer de oude aankleding? Wat vinden jullie van de huidige staat van het decor? En natuurlijk: zouden we ons zorgen moeten maken over de toekomst van deze attractie, ondanks dat men nog niet zo heel lang geleden heeft aangegeven Colorado absoluut te willen behouden?