Guten Tag zusammen, een bezoekje aan het prachtige Phantasialand zette mij ertoe deze klassieker eens onder de loep te nemen: Colorado Adventure. De in 1996 geopende Mine Train wordt door sommigen beschouwd als de beste ter wereld en hoewel ik het daar best mee eens wil zijn is er één aspect dat in mijn ogen onder niveau ligt: de aankleding langs de baan. Hoewel, dat is niet altijd zo geweest.

Aangezien een duidelijk overzicht van de aanpassingen die doorgevoerd zijn over de jaren heen niet lijkt te bestaan heb ik bij deze een poging gedaan:

Click to reveal Click to hide
1996 - Opening met Wilden Westen thema: het eerste traject (van lift 1 tot lift 2) reed over een woestijn met cactussen. Het tweede traject bevatte een berg waar men doorheen ging (later in het jaar pas wegens een brand die de oorspronkelijke berg verwoeste) alsook het nu nog bestaande overdekte gedeelte, aangekleed met rotsen genaamd de Colorado Mountains met daarbij het Fort Navajo met diverse animatronics. Net voor de derde lift passeerde je onder een waterval en het laatste deel van de rit reed je door de Smokey Mountain, een wigwam en cirkelde je langs een watertje met decor als een totempaal en kano.
1997 - Op de Colorado Mountains worden extra rotsformaties aangebracht om het rockwork meer diepte en variatie te geven.
1999 - Wegens klachten van geluidsoverlast van omwonenden wordt over het eerste traject een loods gebouwd met geveltjes aan de buitenkant en o.a. plantenbakken op het dak. De woestijn verdwijnt hiermee. Ook de eerste drop wordt afgeschermd middels een lelijk golfplaten afdak.
2009 (?) - De extra rotsformaties op de hal worden om onbekende reden weer verwijderd.
2011 - Tikal wordt gebouwd en vervangt de Smokey Mountain. De verder aankleding wordt vervangen en maakt plaats voor een watertoren.
2012 - De oude waterbanen Stonewash en Wildwash Creek worden gesloopt samen met de berg bovenaan de tweede lift. De overkapping van de eerste drop wordt weer grotendeels verwijderd en de waterval wordt uitgezet wegens de verbouwingen om vervolgens nooit meer aan te gaan. Tevens worden de animatronics langs de baan verwijderd of verborgen.
2014 - De volledige achtbaan wordt geverfd en is niet langer bordeauxrood maar donkergroen.
2015 - De planten worden verwijderd van de loods met geveltjes.

Voor wie geen zin heeft om te lezen, een tweetal vergelijkingsfoto's. 🙂

En voor wie 'm niet kent, de oude Smokey Mountain:

Al met al, er heeft vooral aankleding moeten wijken voor nieuwe attracties of andere omstandigheden. Eigenlijk heeft de attractie ook een thematische shift gemaakt van Amerikaans / Wilde Westen naar Mexiaans. Dat is begrijpelijk gezien de beperkte oppervlakte waar het park mee te werken heeft maar het is jammer dat bepaalde zaken verdwijnen zonder dat daar iets voor terugkomt. De grootste doorn in het oog voor mij is het eerste traject in de kale hal en de tweede en derde lift die, samen met de eerste lift van Chiapas, in een soort kloof van slecht onderhouden rockwork en andere halve constructies zijn beland:

Het ziet er niet zo gezellig meer uit, en ik snap niet dat dit nog niet is aangepakt. Welnu, het is 2020 en de loods over het eerste traject alsook de constructie bij de first drop zijn inmiddels achterhaald vanwege de geluidsmuur van Klugheim. Als ik Phantasialand was zou ik deze gebouwen slopen en op die locatie weer een mooie woestijn maken (past immers ook prima bij Mexico). Plaats op de andere hal de rotsen weer terug, zet de waterval weer aan, en je bent al een heel eind!

Hier en daar wordt nu ook gespeculeerd dat Colorado misschien geen lang leven meer beschoren is. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor deze beslissingen. Het is misschien ook het vermelden waard dat Colorado zo'n beetje de enige locatie in het park is waar nog geen unieke muziek voor is geschreven.

Ik leg de volgende vragen bij jullie neer. Wie mist nog meer de oude aankleding? Wat vinden jullie van de huidige staat van het decor? En natuurlijk: zouden we ons zorgen moeten maken over de toekomst van deze attractie, ondanks dat men nog niet zo heel lang geleden heeft aangegeven Colorado absoluut te willen behouden?

Ik kom pas 4 jaar in Phantasialand dus heb geen nostalgische herinneringen aan hoe het vroeger zag. Wel viel mij laatst op hoe slecht de wachtrij er bij lag, en al het groen de thematisatie overwoekert. Ook de souvenirwinkel lijkt verdwenen te zijn.

Ik verwacht op korte termijn echter geen aanpassingen. Ondanks dat het precies tussen China/Afrika/Mexico in ligt, en er niet sprake is van een Wilde Westen gebied, vind ik het nog steeds een leuk baantje om te doen en zorgt het indoorgedeelte toch voor extra spanning.

Ik vind momenteel Colorado Adventure een beetje een vreemde eend.
    Het is een toffe coaster en nog lang niet aan vervanging toe, maar het thema is momenteel nogal vreemd.

Vroeger lag de attractie officieel in het Western gedeelte, wat op de plaats van het huidige Klugheim lag. Die twee lagen dus eigenlijk al een stukje uit elkaar. Daarnaast blijft de ingang van de achtbaan nog steeds op een raar punt zitten en menig bezoeker moet toch even zoeken hoe ze er komen.

Met de verbouwing van Mexico (de verwijdering van de Wasserbahnen en de komst van Chiapas) en de sluiting van het western deel (om plaats te maken van Taron) werd de achtbaan bij Mexico getrokken, maar voor mijn gevoel ligt hij dat niet. Colorado Adventure is een los stuk tussen China Town en Africa. Daarbij vind ik zelf de thematisatie niet echt meer van deze tijd. Rond het station is het allemaal prima, maar het stuk waar de tweede en derde lifthill zitten is ronduit rommelig. Dat vind ik ook altijd een doorn in het oog van Chiapas, die hier ook zijn eerste lifthill heeft (en die op dit stukje na zo'n beetje de best gethematiseerde waterbaan ter wereld is).

Mijn mening:
    Het kan haast niet anders als dat binnenkort China Town op de schop gaat. Neem Colorado Adventure mee in dat thema. Een Chinees themadeel kan prima een wilde bergtrein bevatten.

Ik vind het nog steeds een hele goede achtbaan en leuk passen in het gebied. Maar er zijn zoals hierboven al omschreven een aantal stukken die niet meer helemaal goed passen bij het park. Ik vind vooral de indoor stukken niet mooi meer, het lijk alsof daar na de sloop van de Silbermine en de bouw van Chiapas niet meer echt aandacht in gestoken is. Persoonlijk zou ik hem meer laten aansluiten bij Mexico. Hoewel dit nogal een ingreep is zou ik het wel tof vinden als ze instap en uitstap omdraaien zodat je uiteindelijk van het Chinese straatje bij Geister Riksha juist een Mexicaans thema kan geven.

BoccaDellaVerita Ook de souvenirwinkel lijkt verdwenen te zijn.

Tot twee jaar terug liep de uitgangsroute door deze winkel, maar sindsdien is die route gewijzigd door de komst van lockers bij de oude uitgang. De shop was, indien geopend wel nog los te bezoeken maar dat lijkt me nu vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk.

Erik Hoe het nu precies zit met die gebieden heb ik nog geprobeerd uit te zoeken maar ik heb het opgegeven. Ik denk dat Silver City (achteraf) het best gezien kan worden als een subgebied van Mexico, aangezien die eerste al langer bestond maar verder weinig te bieden had. Bovendien had de hoofdattractie van Silver City, Silbermine, een Mexicaanse mijn als thema.

Overigens wordt de ingang van Colorado momenteel zeer duidelijk aangegeven. Rond het hele gebied en in China Town zijn (hergebruikt van vroeger) houten bordjes opgehangen en her en der staan grote borden op de grond met een route naar de ingang erop.

Het is op zich niet zo lastig om een thema rond 't Amerikaanse zuidwesten aan te laten sluiten op Mexico. Het is wat lastiger dat 't echte Chiapas in Mexico niet bepaald aan de grens met de VS ligt, maar de droge natuur en unieke bouwwerken kunnen wel degelijk op elkaar aansluiten. Ik zou een kleine opknapbeurt van de attractie helemaal niet zo'n slecht plan vinden, maar het is een hele gave achtbaan voor vrijwel het hele gezin en het staat ook weer niet in mijn top vijf van dingen in Phantasialand waar op korte termijn wel eens naar gekeken mag worden. Ik snap 't bijvoorbeeld prima als we eerst grote klussen in China Town en Temple of the Night Hawk en Hollywood Tour gaan zien, voordat dit op de schop gaat.

Toen ik afgelopen week Colorado bezocht was het niet al te best, bij de drop van de derde lift besloot een van de upstopwheels af te breken, wat we hebben geconcludeerd toen we onder de brakerun gingen staan om het treintje van onderen te bekijken.

Colorado.. ik ben het er zeer mee eens dat het daar vroeger mooier was. Die lelijke kale hal mogen ze best slopen en weer wat mooie theming neer zetten. En ik denk dat de slimste zet is om er dan een iets meer Mexicaans tintje aan te brengen. Zodat het ook meer bij Chiapas gaat passen.

Ik heb de inpassing van Chiapas in dit gebied nooit begrepen, want ook de thematisering van die baan is beneden alle peil in dit gedeelte. Heel kwalijk want de start van de baan.

Op de maquette van Chiapas was wel thema te zien inclusief thematische upgrade van Colorado, maar dat is dus helaas nooit uitgevoerd. (Mijnthema)

Het is een kaal gebied waarbij de constructies van beide attracties veel te veel in het zicht liggen en de loodsen zijn helemaal een doorn in het oog. De loodsen slopen en alle constructies wegwerken in een landschap zou een toffe oplossing zijn maar duur. En gezien het bij de bouw van Chiapas niet uitgevoerd is ben ik bang dat het er ook niet meer van komt...

Ik hoop ernstig dat ze deze baan nog veel liefde gaan geven de aankomende tijd. Het blijft een enorm goede baan en een grote favoriet van menig bezoeker. Wat al eerder is genoemd is inderdaad de eerste loods slopen, de tweede loods kunnen ze best zo laten aangezien deze toch geheel duister is. Maar verander de eerste loods weer in een open gebied, dan kan je van buiten ook Chiapas zien gaan.

Buiten dat het een hele leuke baan is, is het wel een vreemde eend in de bijt. Eigenlijk zijn gedeeltes ervan maar goed, en dat is dan voornamelijk bij het station in de buurt. De hallen slaan eigenlijk nergens op.

Ik vind het persoonlijk ook raar dat de entree aan die zijde van het park is, eigenlijk heb ik dat nooit begrepen. Zal wel een gevalletje zijn van we hebben nergens ruimte zijn en dan maar hier. Maar ik vind het persoonlijk de leukste minetrain!

QDude24 bij de drop van de derde lift besloot een van de upstopwheels af te breken

De treinen zijn gewoon helemaal afgeschreven: delen zitten met tape vastgeplakt, de bogies zitten amper vast aan de baan én dan nog dat wiel dat spontaan besloot af te breken. Colorado Adventure is hoognodig toe aan een fikse onderhoudsbeurt, en het is maar de vraag of dat Phantasialand het dat nog waard vind...

En heel eerlijk, voor mij voegt Colorado Adventure ook niet zo heel veel toe aan een dagje Phantasialand. Voor mij is het gewoon het ruwe, oncomfortabele en mindere broertje van Big Thunder Mountain. Ik denk persoonlijk dat Phantasialand een veel leukere attractie zou kunnen bouwen op die plek.

Ik geloof dat de loodsen ook nooit gebouwd zijn met de intentie om mooi te zijn. In de eerste instantie waren de indoor gedeeltes getunneld met frames aan de baan en doeken er omheen zodat je gewoon in het donker reed. Later (Ik dacht na de grote brand) is die aankleding verdwenen waardoor je goed kon zien hoe spartaans die loodsen zijn.

Alles slopen zou ik jammer vinden. Zo'n mijntrein werkt het beste met veel bergen, bruggen en vochtige tunneltjes. Een open vlakte wordt dan een nogal sfeerloos geheel.

De doeken waren niet brandveilig. Daarom zijn ze verwijderd. Specifiek na de brand.

Mark Op de maquette van Chiapas was wel thema te zien inclusief thematische upgrade van Colorado, maar dat is dus helaas nooit uitgevoerd. (Mijnthema)

Dat is absoluut waar, ik twijfelde nog om het te vermelden in de OP. Zo'n maquette die op dat moment op een andere attractie focust is misschien niet de beste leidraad wat betreft eventuele aanpassingen, maar het toont wel dat ook het park inziet dat de huidige stand van zaken eigenlijk niet gewenst is.

OlympiaLooping Van dat verhaal heb ik nog nooit gehoord. Even voor de duidelijkheid, de tweede hal (of eigenlijk gezien de volgorde van de rit, de eerste) is er dus pas sinds 1998 en is altijd maar half gesloten geweest waardoor de lelijke binnenkant zichtbaar was. De hal van het tweede traject was en is altijd nog volledig duister. Met die hal heb ik dan ook geen problemen want zo'n stukje in het donker vind ik altijd tof. Er zitten daar langs de eerste en laatste paar meters tunnels om het licht buiten te houden, ik denk dat je die bedoelt?

Nooit zo bij stilgestaan, maar deze coaster is inderdaad erg matig gethematiseerd. Ik heb nog niet het idee dat de baan is afgeschreven, en persoonlijk vind ik 'm nog altijd erg leuk om te doen. Een beetje wild is niet erg bij een minetrain, en pijnlijk vind ik 'm niet.

Ik begrijp er ook niets van waarom ze dit niet aangepakt hebben ten tijde van Chiapas. Alles erom heen zit inmiddels goed in het thema, dus waarom CA dan niet? Het lijkt me toch dat de andere hoek van het park (en evt. Geister Rikscha) nog altijd eerder aan de beurt zijn dan deze coaster, dus een upgrade ligt voor de hand.

Blijft fascineren en verbazen, dit park 😉

Voor de gemiddelde persoon die er niet jaarlijks komt is CA gewoon een prima coaster en hoor ik niets over de hallen. Persoonlijk vind ik de lifthillvallei en de onaangekleede loodsen ook een doorn in het oog. Vooral die ene waarin je alles ziet. Thematiseer dat gewoon ff of haal 't dak eraf.

Maar ik denk dat als GR weg is, hier nog een nieuwe extra doorgang naar het plein komt waardoor ze dan pas aan dat stuk gaan beginnen. Er zit zoveel potentie in die baan. Hij kan ook zeker nog wat jaren mee met wat goed onderhoud. Kijk maar naar temple, die staat er al langer (ja oke, hij staat binnen, maar alsnog) Punt is wel dat als je alleen dat gedeelte wilt aanpakken je wel op een lastig bereikbare plek zit. Wanneer china afgesloten wordt vanwege de bouw bij GR kan dit gedeelte mooi meegenomen worden omdat het daarop aansluit. Geen idee of PH dat wil gaan doen. Ik hoop het maar.

Colorado Adventure verdiend een opknapbeurt, de attractie is zeker niet slecht in de basis maar is in de loop der jaren wat out-dated geraakt. Ik denk met nieuwe treinen en systemen en een Mexicaans thema (wat overigens ook goed kan aansluiten open het Afrikaans thema qua kleurstelling) dat de baan zeker nog 10 tallen jaren mee kan. Mogelijk wacht Phanstasialand op het opknappen van Geister Riksha, maar ik denk dat ze zeker ook aan het nadenken zijn over het theater dat zich daar bevind. Het eventuele verwijderen of aanpassen van dat theater zou namelijk ook gevolgen kunnen hebben voor Colorado.

SvenDonut Ja ik vind de plaatsing van dat theater daar zo zonde. Het is een enorm blok wat voor een nauwe en benauwende doorgang zorgt bij Colorado Adventure. Ik denk als ze dit theater weghalen of anders neer zetten een opening van het gebied al voor veel meer ruimte kan zorgen!

11 dagen later

Die twee vrijeval torentjes staan er ook nog niet zo super lang toch? Desalniettemin begint het voor Phantasialand ook wel een beetje benedenmaats te worden. Maar dat is dan ook wel weer een beetje een luxeprobleem, want dat park is ook echt wel kwalitatief zo goed geworden de laatste 20 jaar.

Er zijn andere plekjes eerder aan de beurt denk ik, wat ook wel echt nodig is. Colorado is vergeleken met Geister Riksha, Hollywood Tour en Temple nog best oke te noemen.

• MrRC heeft hierop gereageerd.