Het gaat er vooral om wat voor pitstop strategie je erop na kan houden. Pitten zou sowieso gaan gebeuren en daarmee automatisch een nieuwe voorvleugel. Alleen als je merkt dat ondanks het missen van een wingendplate het verlies niet zo groot is, kan je denken dat doorrijden beter is, wachten met pitstop totdat achter je ook alle mensen pitten, en dan kan je met je pitstop alsnog voor andere coureurs blijven en hoef je ze niet meer op de baan in te halen. Bovendien houd je dan aan het eind betere banden over dan dat je meteen zou pitten voor nieuwe vleugel en dus op het eind met oudere banden komt te zitten.
Grootste nadeel hier was gewoon dat de wingendplate gevaarlijk los zat, en uiteindelijk voor schade zorgde bij zowel Lewis, maar het meeste pijn deed voor Norris die daardoor rotzooi in zijn brake-ducts kreeg en daardoor moest pitten vanwege oververhitte remmen. De straf is denk ik ook grotendeels gegeven omdat mensen er last van hebben gehad. Er zijn genoeg andere situaties geweest waarin men schade had, door bleef rijden en uiteindelijk een carbondeel er na een tijdje alsnog afwaaide. Verschil hier is wel dat daarin de FIA nooit opdracht gegeven had te pitten. Terwijl hier er wel een afspraak was tussen Ferrari en de FIA dat Leclerc zou pitten. Ik heb het stuk onboard van Leclerc geluisterd, en in de 1e ronde werd in de chicane tegen hem gezegd dat hij moest pitten (zonder verdere uitleg waarom). Leclerc reageerde hierop met "WHY?", waarop hij de pitentry voorbij reed en verovlgens kon melden dat hij nu al te laat was om te pitten. Hier heeft hij dus wel bewust het team genegeerd omdat hij eerst wilde weten waarom hij moest pitten. En in die volgende ronde brak het deel dus af.