- Bijgewerkt
Eindelijk een Disney park die het wel doet, dit had WDW echt al jaren terug moeten doen met de enorme parkeerplaatsen.
Eindelijk een Disney park die het wel doet, dit had WDW echt al jaren terug moeten doen met de enorme parkeerplaatsen.
Dit staat al een tijdje in de planning. Het zou gaan om 160.000 vierkante meter. Ik zie alleen maar voordelen dus laat maar komen.
Mooi nieuws! Jammer dat dat nog lang niet overal gebeurt, die enorme vlaktes vol blik zijn hier ideaal voor!
Is dat dan om de moving walkway eens een keer aan te zetten?
Loekiloeki hop dan! Dat is niet weinig, nu maar hopen dat dit wat meer oplaadpuntjes met zich mee brengt, na goed zoeken konden we er maar 4 vinden en die waren natuurlijk allemaal bezet
Hjalmar Beetje simpel natuurlijk... WDW heeft al aardig wat zonnepanelen en heeft dit al uitgebreid.
Ik snap wel, als je toch grond over hebt die je niet kan gebruiken voor hotels/parken maar voor natuur en beheer (en er zonnepanelen op mag bouwen) dat je ze liever daar voor de helft van t geld op bouwt.
Hjalmar Het is niet dat natuur echt opgeofferd word voor die zonneparken, waar de nieuwe uitbreiding is geplaatst was niet echt hoogstaande natuur, het was gewoon gras, en dat is het gebleven.
Daarnaast is dat zonnepark uitgerust met panelen die kantelen en de zon tracken, wat een veel efficiëntere opbrengst geeft dan statische panelen boven een parking.
Tuurlijk zouden ze "ook" wat op die parkings kunnen doen, maar die aanleg is vele malen duurder, en levert ook nog minder op door de statische ligging.
Tonnie True, maar het levert aan de andere kant wel weer meer gastwaardering op. Niet iedereen zoekt op internet op dat er ergens een Zonnemickey te vinden is. Dus met panelen op de parking worden gasten meer geconfronteerd met het feit dat Disney zich inzet voor schone energie. Daarnaast zorgen carports met panelen ook weer voor schaduw waarin de auto's geparkeerd worden zodat mensen niet in een kokend hete auto hoeven te stappen.
Marvin Het is in Florida wel een factor dat zonnepanelen voor de hevige stormen vaker schade oplopen. Hagel, wind, hevige regen. Het is allemaal niet best voor je auto, maar ook niet panelen die je eventueel boven die auto's plaatst. Ik ben het met je eens dat publiekelijk over je schone energie praten voor de bekendheid beter zou zijn, maar ik weet niet of 't werkt voor zo'n parking.
Als ze toch zo'n werken gaan doen zouden ze er ook hun parking ineens mee moeten verdubbelen en er een verdieping bovenop zetten.
Momenteel kunnen er 11.000 voertuigen staan dacht ik. In de drukke zomermaanden of rond Kerst staat die nu regelmatig al helemaal vol. Als men meer bezoekers verwacht na alle uitbreidingen, laat staan als er ooit een derde park bijkomt, zullen ze toch een grotere parking nodig hebben. Had mooi geweest als ze een langere termijnvisie hadden.
DaltonTerror Als ze toch zo'n werken gaan doen zouden ze er ook hun parking ineens mee moeten verdubbelen en er een verdieping bovenop zetten.
Op zich is dat niet gratis he. De rekensom die ik hier op mijn werk grofweg maak voor een gebouwde parkeervoorziening ("een verdieping er bovenop") is als volgt:
En dan hebben we het nog niet eens over de aanpassing van het parkeren op maaiveld natuurlijk. Kortom: het verdubbelen van de parking kost je tussen de 100 en de 150 miljoen euro, ik kan me voorstellen dat dat niet een beslissing is die in een poep en een scheet is genomen.
Niek Dat dit (veel) geld kost is logisch. Maar nu ook serieus investeren voor zonnepanelen om het dan binnen zoveel jaren misschien weer te moeten afbreken lijkt me minder duurzaam en een deel geld weggooien.
Zonnepanelen zet je normaal toch voor twintig jaar. En ik verwacht wel een serieuze stijging in bezoekersaantallen binnen deze termijn, dat zijn althans hun plannen. Dus die parking gaan ze ergens wel moeten zetten.
DaltonTerror
Maar vermoedelijk is t goedkoper een eventuele parkeerplaats uitbreiding gewoon op een leeg stuk grond te maken.
Tonnie Dat zou iets goedkoper kunnen zijn, al moeten ze alle gronden daarvoor nog bouwklaar maken.
Een degelijke lange termijnvisie zou de vergroting van de huidige parking betekenen. Ze hebben al veel gronden verkocht en als ze toch ooit drie parken, nog wat extra hotels en misschien ooit een waterpark willen zou ik daarvoor kiezen.
Ik hoop eigenlijk gewoon dat het een wandel-resort blijft waar je alle parken te voet zou kunnen doen .
tuindwerg Wat zou, grofweg ingeschat, het kosten om een "gewone" parkeerplaats aan te leggen?
Openbaar oppervlakteparkeren, zoals dat heet, kost ten minste 108 euro per m2. We hebben het dan volgens het bouwkostenkompas over:
Dit is exclusief toegangscontrole en betaalsysteem, waarvoor je nog 51 euro toeslag moet rekenen per m2. Dus ten minste 159 euro/m2.
Bij een parkeerplaats van 11.000 plaatsen, x 23 m2 = 253.000m2 x 159 euro = 40.227.000 euro.
Dan moet ik daarbij melden dat dit dus gaat om betonklinkers, en ik de lage zijde van de bouwkosten heb aangehouden. De kans is dus aanzienlijk dat het om veel meer geld gaat. Immers, Disney gooit er geen betonklinkers maar asfalt in en Disney heeft een veel hogere afwerkingsstandaard dan een reguliere parkeergelegenheid (denk ook aan meubilair en dergelijke).
Dus om antwoord te geven op je vraag, grofweg ingeschat? 40 tot 50 miljoen gaat dat wel kosten. en dan hebben we het bouwrijp maken nog niet eens meegenomen. Bomen weghalen, eventuele sloopkosten, terreinegalisatie, etc etc etc.
Maar aan de andere kant, zou je bij een parking van 11.000 plaatsen ook niet iets meer schaalvoordeel hebben?
Ik kan mij voorstellen dat asfalteren relatief vrij hoge opstart kosten heeft doordat er veel materiaal nodig is, maar juist door de grootte je heel veel schaalvoordeel krijgt.
Terwijl klinkers relatief arbeidsintensief blijft en hierdoor juist minder naar beneden schaalt.
Zelfde met aanleggen van alle randzaken als riool, drainage, lantaarnpalen, toegangscontrole etc.