Soarin’ to Tower: we are ready for takeoff.
Voor een vlucht over Noord-Brabant welteverstaan! Het toeval wil dat de buurman van mijn ouders enkele jaren geleden een eigen vliegtuig heeft gebouwd. Ja, je leest het goed. Als bouwpakket verscheept vanuit de VS en na een viertal jaren timmeren, lassen, schroeven en plakken staat er een gekeurd eigen tweepersoons vliegtuig te blinken in de hangar. Vliegbrevet op zak en Kempen Airport (bij Budel) als thuishaven. Zoiets wil je toch! Ik vind het mooi in ieder geval. Dus kreeg ik een pleziervluchtje voor mijn verjaardag cadeau dit jaar. Coronaklachtenvrij achter de propellor kruipen en het ruimere sop verkiezen - Vanuit Budel een mooie tour uitgestippeld recht zo die gaat. Grootste highlights onderweg? Mijn eigen huis en de Efteling. Meemaken bijzijn! Of hoe werkt dat allemaal precies.
Issie! Hup de wijde wereld in.
Maar eerst een inspectie rondom. Beweegt nog alles zoals het hoort?
Ergonomisch beter dan menig thuiswerkplek.
Past!
-Kgg- Roger roger yes yes hello hello
Checklist. Zo prettig om zeker te weten dat je niets vergeet.
Ok doei!
Ah hoe mooi! Dat gaat toch allemaal weer zeer rap. Het vliegveld van Budel is niet zo heel erg groot met maar 1 landingsbaan. Dat zorgt ervoor dat je relatief snel en zonder gedoe op je eigen tempo jezelf toegang kunt verschaffen tot je vliegtuig, je checks kunt uitvoeren en na toestemming van de luchtverkeerstoren vertrekken mag. Vanaf dat moment ben je echter wel onderdeel van een groter netwerk aan stipjes in de lucht, die allen ondanks hun antennes aan boord ook via radiocommunicatie moeten laten weten waar ze heen willen en daar zo nu en dan toestemming voor moeten vragen. Communicatie in het Engels, gebruik makende van het internationaal spellingsalfabet (Alfa Bravo Charlie) vind ik het een fascinerende extra taak die je toch goed onder de knie moet hebben, naast het kundig drukken op knopjes van het dashboard.
Mooie route! Deze staat ook digitaal in het systeem en is zichtbaar op het touchscreen in het dashboard. Het vliegen zelf vereist zo nu en dan een ietwat sterkere maag dan een reguliere lijnvlucht. De warmtebellen die in de temperaturen van deze dag opstijgen zorgen voor wat meer turbulentie dan je waarschijnlijk gewend bent, maar het is nog steeds te doen. Een beetje bumpy zogezegd, maar ook aardig wat tussenpozen in rustiger vaarwater. Qua veiligheid ben je eenmaal in de lucht alweer snel vergeten hoe fragiel sommige onderdelen van het vliegtuig op de gronde oogden. Het is toch vooral genieten van het uitzicht, de zon en het windje van de luchtventilatie die uit het dashboard komt.
Even naar beneden koekeloeren! Aanschouw de enclave Baarle-Hertog. Wat lapjes Belgisch grondgebied in Nederland. Hier kun je goedkoop tanken! Opdat u het weet.
Breda! <3
Mijn huis! (En dat van de buren 😉 ). Fascinerend. Een onwerkelijk zicht om het van afstand op te zien doemen, dichterbij te komen maar geen verbinding ermee kunnen leggen. Je voelt zo'n vreemde disconnectie met hetgeen je ziet, dat aan de ene kant zó van jezelf is maar aan de andere kant klaarblijkelijk ook zó gewoontjes door kachelt, of je er nu wel of niet bent. Ik ervaar zo'n zelfde gevoel wel eens in het eerste uur als ik terug in Nederland kom van een langere vakantie in het buitenland.
Hier maken we even een extra rondje hoor 🙂
Links het station. In het midden het stadspark. Rechts daarvan de binnenstad met in het midden de grote kerk. Boven het stadspark de oude koepelgevangenis. Rechts daar weer van het Chasséveld, doorlopend in het gemeentehuis, Chassétheater en Holland Casino. Op de voorgrond bij het sportveld de militaire academie. Rondom de singel. Ik woon hier nu al ruim zeven jaar met veel plezier 🙂
Ok doei Breda, tot later weer! We vliegen verder.
Infrastructuur! We vliegen wat Noordelijker richting Moerdijkbrug (links) die Noord-Brabant met Zuid Holland verbindt. De rechterbrug verzorgt het treinverkeer van ProRail en de HSL van Amsterdam naar Parijs.
Boven de Biesbosch keren we naar het Oosten.
De RWE Generation Amercentrale nabij Geertruidenberg.
Louwman & Parqui, oftewel het Disney Epcot van Raamsdonksveer.
Over pretparken gesproken!
Hier hoef ik niet veel van uit te leggen he 🙂 Wat geinig om eens op deze manier te zien.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit de eerste keer is dat ik Max en Moritz met eigen ogen aanschouw.
Vanuit de auto is het Efteling hotel de eerste flard die je kunt opvangen van de Wereld vol Wonderen, en zo is dat ook vanuit de lucht. De rode punten op dat witte blok zijn niet te missen!
Treintjes op de lift van Joris en de Draak, bootjes op de siervijver, auto's op de parkeerplek. Deze bruisende plek moet toch wel gemaakt zijn om pret op te leveren.
Laatste blik op Strookrijk, een treintje op de lift van de Python en een berg zonnepanelen op het dak van een oude havenstad. Dag hoor!
Prachtige lappendeken! Per spoor kun je hieronder door denderen naar Tilburg. Westpoint zagen we al van ver uittorenen boven de rest, maar meer van Tilburg hebben we helaas niet gezien. Ligt dan toch net wat te ver weg.
Ben je er wel echt geweest Vincent ja hoor BEWIJS BEWIJS
En hier trekt de A58 een overtuigende streep door het landschap, een weg die ik zelf in de afgelopen jaren al vele malen onder me door heb zien zoeven. In gezelschap van vier autobanden dan wel.
Eindhoven! Wat een stad eigenlijk.
Typisch Nederlands allergaartje.
Bekend van TV.
En daar ligt Budel weer. De tijd vliegt voorbij. Hahaha! Vliegt zei ie.
Nog even een bochtje over dit kunstwerk...
... en omlaag met dat vermogen. Net Flight Simulator!
Biem! Toch bijna anderhalf uur in de lucht gezeten. Maximale hoogte van de vlucht was omgerekend 781 meter, maximale snelheid was omgerekend 202 kilometer per uur. Wat een feest!
Het is een erg leuke beleving! Kan het iedereen zeker eens aanraden. En dan bedoel ik niet meteen een eigen vliegtuig bouwen of nu massaal de buurman van mijn ouders bellen, maar krijg je de kans om eens in een kleiner vliegtuig te stappen - enfin dat dus.
Thanks voor het meekijken en lezen!