Ik heb een keer voor mijn verjaardag een cadeau gekregen. Dat waren de eerste beginselen van het Piloten Brevet (ik niet meer precies de juiste naam). Was ook vanaf Airport Budel. Eerst een theorie gedeelte volgen van 1 uur.
Daar werdt uitgelegd hoe een vliegtuigvleugel werkt met "lift" en zo. Daarna was het praktijk gedeelte aan de beurt.
Je zat in een groep van 3 personen, 1 was de vlieger en andere 2 mochten achterin plaats nemen.
Ik had het geluk dat, ik na de 1e keer mocht "vliegen" naast de instructeur. Daarna werd er gewisseld. Maar 1 persoon vond het toch niet zo'n goed idee dat ie nog een keer het vliegtuig in wilde. Dus werd ik voor de 2e keer "vlieger" naast de instructeur. (dubbel de fun voor zelfde geld). Was een hele leuke ervaring. Na afloop van koffie en Limburgse vlaai, kreeg je een soort van "diploma" dat heette "De eerste beginselen van vlieger" of zo iets.
Deze informatie heb ik van de website van Airport Budel gehaald.
Proeflessen met een motorvliegtuig.
"Wie droomt er niet van om zelf eens een vliegtuig te besturen? Zelf vliegen is een ervaring die zich moeilijk laat beschrijven. Zelf vliegen moet je voelen! Het maken van een proefles is dan ook de uitgelezen kans om eens kennis te maken met alle fascinerende aspecten van het zelf besturen van een vliegtuig. Een proefles verplicht u overigens tot niets. U bent zeker een geweldige ervaring rijker.
U vliegt zelf onder toezicht van een instructeur en eventueel twee passagiers in een motorvliegtuig (Cessna 172). U bestuurt het motorvliegtuig zoveel mogelijk zelf. De kosten van een proefles van 20 minuten bedragen β¬ 130,-."