Al enkele jaren geleden ontstond bij mij een idee om schaalmodellen van pretpark attracties te maken. Toen werd dat niets, maar nu ben ik een tijdje geleden geïnspireerd geraakt door dit topic van @Patrick en @PimR. Gevolg: ik ben als de sodemieter gaan tekenen en heb een 3D printer aangeschaft. Afgelopen tijd heeft mijn nieuwe Ender-3 lekker lopen draaien en kan ik het eerste work in progress gaan laten zien!
Ik ben bezig met een Free Fall! Het wordt een eigen design, maar qua techniek zal hij overeen komen met die van de Free Fall van Slagharen. Een pull car trekt de grondel omhoog en laat hem daar los. De gondel valt dan naar beneden en wordt geremd door middel van magneetremmen. Ik heb nu onderhand de toren redelijk af. Er zit nog geen aandrijving in, want ik wilde namelijk eerst de magneetremmen op orde krijgen en dat is gelukt! Ik zal even laten zien hoe het er nu voor staat.
Allereerst het 3D model:
Hier zie je de toren. Hij bestaat uit 10 delen van 8 centimeter, dus is uiteindelijk 80 centimeter hoog. Hij is getekend op schaal 1:50, wat betekend dat de toren qua schaal 40 meter hoog is.
Hier een close-up van de testkar. Dit is natuurlijk niet de gondel, maar ik moet ergens mijn magneetremmen mee testen. De witte blokken die in de schuifjes zitten aan de binnenkant van de kar, zijn magneten.
Hier een close-up van de onderkant van de torren. Aan beide kanten zit een aluminium strip die er straks voor zorgt dat de mageneten hun remkracht krijgen.
Tijd voor de realisatiefoto's:
De complete toren. Alle torendelen sluiten haarfijn aan op elkaar. Ben best trots op dit principe.
Close-up van de aluminiumstrippen en de testkar.
En nu zal je je vast wel afvragen of die remmen een beetje werken? Nou, die werken best goed! Ik kan het helaas niet op foto's laten zien, maar gelukkig hebben we daar YouTube voor!
Ik ben behoorlijk trost op de remmen en het heeft lang geduurd voordat ik dat onder controle had. Ik heb een stuk of 5 versies gehad waarbij de magneten anders gepositioneerd waren, de aluminium strippen anders zaten, voordat ik op deze versie uit kwam. En deze werkt gewoon het beste. Als mensen nog de theorie achter mageneetremmen willen weten, moet je dat maar zeggen, dan ga ik dat proberen uit te leggen. 😃
De komende tijd zal ik de remmen nog wat moeten finetunen. Zo moet er eigenlijk een derde remstrip komen die de gondel afremt tot een lagere snelheid. Ook zal ik een nieuwe gondel ontwerpen samen met de pullcar. Als ik het aan en afkoppelen van die twee werkend heb, ga ik de aandrijving ontwerpen. De motor daarvoor is al besteld. Bij het programmeren krijg ik hulp van @Razznor .
Tot zover! 😃