luc136 Zelf ben ik eerlijk gezegd erg sceptisch over specifieke vrijetijds-studies maar misschien dat er hier mensen zijn die mijn mening weten te veranderen
Wanneer mensen sceptisch zijn over de opleiding die ik doe, heb ik het gevoel dat er een kans bestaat dat ze niet goed weten wat de studie inhoudt en dan leg ik dat graag uit. Het doel is overigens niet om een mening te veranderen, want iedereen mag vinden wat hij/zij vindt. Maar ik vind wel dat een mening op de juiste informatie gebaseerd zou moeten zijn en als ik het gevoel heb dat dat misschien niet zo is, dan deel ik graag wat informatie. En wat diegene er mee doet of van vind mag hij/zij helemaal zelf weten. Maar dan weet ik erna wel dat diegene wel zijn mening baseert op ongeveer dezelfde kennis😄. Klinkt dat een beetje logisch😅😁?
luc136 Ik heb ook nooit een vrijetijdsopleiding gevolgd. Ik heb tijdens mijn studie aan de Wageningen Universiteit een paar vakken van de Tourism-opleiding aldaar gevolgd, maar dat is volgens mij iets heel anders dan de vrijetijdsmanagement-opleidingen waar jij het volgens mij over hebt.
Vrijetijd en Toerisme liggen dichter bij elkaar dan je denkt. Op NHL Stenden wordt er dan ook intern samengewerkt tussen Toerisme en Leisure. Als student merk je dat er soms hoorcolleges gegeven worden waarbij er ook Toerisme studenten aan het hoorcollege worden toegevoegd, er is dan een kleine overlap in het curriculum. Dus welke vakken heb je dan van een Tourism opleiding gevolgd en wat was je ervaring met deze vakken? Ik ben benieuwd😄.
luc136 Aan het begin van de meeting stelden die zichzelf allemaal ongeveer voor als "Ik ben Pietje Puk, ik doe deze studie nu ruim drie jaar. Afgelopen halfjaar heb ik stage gelopen in Disneyworld, dat was supertof, ik heb een halfjaar hotdogs staan bakken! Nu ben ik bezig met afstuderen en daarna wil ik iets met pretparken gaan doen."
Ik kan me goed voorstellen dat het dan best knullig overkomt. Maar eerlijk is eerlijk, jezelf goed en interessant voorstellen is ook eigenlijk wel een vak apart. De eerste die begint zet toch vaak de toon en iedereen kopieert vaak hetgeen wat eerder gezegd is, want één zo hoef je zelf niet veel meer te bedenken en twee zo val je niet buiten de boot.
Erik Kijk en door het verhaal van luc136 ben ik ook sceptisch over dergelijke studies, vandaar mijn vraag in het andere topic (dit is niet de eerste keer dat ik Luc's verhaal hoor).
Dat begrijp ik helemaal, ik vind het dan ook leuk dat je er over begon en er op doorvroeg, dit inspireerde mij weer om dit topic dan ook te openen om zo er even wat dieper op in te kunnen gaan.
Erik Misschien dat ik op termijn eens een gooi doe met een sollicitatie bij Vekoma of een ander bedrijf, maar ik ben er momenteel nog niet klaar voor om naar de andere kant van het land te verhuizen.
Wie weet wat de toekomst brengt en komt er op een gegeven moment wat op je pad. Of creëer je uiteindelijk toch de weg ernaar toe, doe wat goed voelt vind ik dan ook altijd een goed uitgangspunt.
Meint Zelf doe ik ook een vrij brede studie die me niet opleidt tot iets specifieks, maar waarmee ik mezelf ontzettend heb verbeterend en ontwikkeld vooral als het op soft skills aankomt, door vele ervaringen opgedaan tijdens de studieperiode.
En welke studie doe je dan? En in wat heb je jezelf verbeterd en ontwikkeld? Wat waren je ervaringen? Ik ben niet nieuwsgierig ofzo hoor😛.
Erik Mijn opmerking dat ze 'het dus nog steeds niet wist' was ironisch bedoeld.
En deze opmerking vond ik juist heerlijk om te lezen, omdat een voorgevoel me al vertelde waar het ongeveer vandaan zou kunnen komen en ik het daardoor ook leuk vond om het even nader toe te lichten.
Erik In mijn gevoel is het nogal een zweverige opleiding. Betekend niet dat niemand opleiding een concreet idee heeft of dat het een flutopleiding is, maar ik vind sommige aspecten aan de opleiding nogal vaag.
En dit is precies de reden waarom ik nu het volgende graag even uitwerk om de vaagheid hopelijk wat inzichtelijker te maken:
disclaimer voor mensen die de opleiding overwegen te gaan doen: Ik schrijf vanuit mijn eigen ervaring want ik weet dat er al weer het een en ander in het curriculum is veranderd betreft de volgorde en samenhang van vakken en onderdelen Ook verschilt het per school hoe de opleiding ingericht is.
Binnen de opleiding Leisure Management op Stenden (heet nu dus Leisure en Events Management op NHL Stenden (wegens fusie)) kreeg ik de volgende vakken en projecten:
Vakken die je krijgt: Managementvaardigheden, Bedrijfseconomie, Engels, keuzetaalvak: Duits of Frans.
Naast deze vakken had je het systeem CBL, Case Based Learning (heet nu Design Based Education (DBE)). Houd in dat je werkte in een vergadersetting met je klas (12 studenten) aan een casus. Je kreeg een casus toegereikt en je moest zelf het probleem/vraagstuk eruit halen. Alle vragen die de casus opriepen nam iedereen mee naar huis en daar ging je zelf thuis mee aan de slag, door de vraagstukken te beantwoorden met behulp van de literatuur. Dan kwam je weer bijeen en ging je bespreken wat iedereen z’n bevindingen waren zodat je weer van elkaar leerde. Ondertussen had je soms ook nog de roulerende rol van voorzitter en notulist, zodat je meteen leerde hoe je een vergadering moet leiden (tijd managen en iedereen aan het woord zien te krijgen) of hoe je duidelijke notulen moet maken.
Een voorbeeld van een casus was dat het ging over Love Parade waarbij het over crowd control ging en over gedragingen van groepen mensen, hoe je hier als evenementorganisator ook rekening mee moet houden, hoe je mensen kan en moet sturen.
De cases hadden elk kwartaal (moduul) te maken met de hoofdlijn van dat moduul.
Zo leerde je in jaar 1 de vrijetijdsindustrie kennen in, over hoe organisaties en management in elkaar steken, over marketing, over de actuele trends in de verschillende sectoren. In jaar 2 leer je over Human Resource Management, conceptontwikkeling, over operations, over hoe doe je gedegen onderzoek en in jaar 3 ben je bezig met Strategic Management, werken aan een project in het werkveld en kies je je minors (keuze modulen) in binnen of buitenland. Het laatste jaar bestaat dan uit je stage en scriptie.
Ondertussen zitten er veel opdrachten bij waarbij je een volledig onderzoeksrapport moet schrijven. Dus dan doe je veel deskresearch in de literatuur en ook doe je ook vaak genoeg fieldresearch.
Daarnaast had je de eerste twee jaar een groot jaarproject: In jaar 1 richtte je een bedrijf op met 12, jaja 12 medestudenten op. Je ging naar de KvK, je opende een rekening, ontwikkelde een product of dienst, schreef een bedrijfsplan, marketingplan, financieel plan, zocht aandeelhouders, hield aandeelhoudersvergaderingen, zette je product of dienst in de markt en probeerde resultaat te boeken. Op het eind had je de keus om er mee door te gaan of om het bedrijf te ontbinden. In jaar 2 ging je met 4 medestudenten 1 dag in de week werken op locatie bij een vrijetijdsbedrijf in de omgeving waarvoor je dan een evenement ging organiseren en uitvoeren en leerde je dus alles over project/event management.
In jaar 3 zat een voor mij (en toevallig weet ik dat meerdere studenten dit vonden) heel moeilijk moduul genaamd Strategic Management. Binnen deze module zat de zogeheten Airline simulation game. In groepjes van 6 zette je zogenaamd een eigen vliegtuigmaatschappij op en moest je winst zien te maken. Klinkt heel makkelijk maar ik kan je vertellen, dat was het zeker niet. In de game kreeg je als vliegtuigmaatschappij een en al keuzes maken en dat leidde dan weer tot verschillende scenario’s en daar moest je dan weer op anticiperen. Daarnaast schreef je ook weer een aantal bijbehorende rapporten en plannen. En omdat het moduul in het Engels gegeven werd, moest dit ook allemaal in het Engels, en laat dat net nou een ding zijn voor mij dat Engels op de een of ander manier niet mijn sterkste kant is😶.
Verder vond ik managementvaardigheden wel echt een van de leukste lessen omdat je hier echt vaardigheden leerde, zoals hoe geef je goed feedback, of hoe voer je een slechtnieuwsgesprek. Dit leerde je onder andere door middel van rollenspellen. Er is niets leukers om een medestudent te ontslaan en dat je leert hoe je er mee om moet gaan als degene die je ontslaat gaat huilen of heel boos wordt, etc. Ook Human Resource Management vond ik heel interessant omdat je leerde hoe je sollicitatiegesprekken moet voeren en beoordelen, hoe je functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken houdt, wat de verschillen daartussen zijn, hoe exitgesprekken werken etc. Verder vond ik het onderdeel concept ontwikkeling heel leuk, hoe kom je van een idee tot een uiteindelijk product. Dus van brainstorm sessies overgaan naar een story board, een concept schets en naar een daadwerkelijke maquette en presentatie van je idee en concept.
Eigenlijk is de conclusie best wel simpel: Het is een management opleiding maar legt een grote nadruk op de Leisure industrie.
Nu rest mij maar één vraag: Is dit bovenstaande wat je er eerder ook van had gedacht?