Brigitte En welke studie doe je dan? En in wat heb je jezelf verbeterd en ontwikkeld? Wat waren je ervaringen? Ik ben niet nieuwsgierig ofzo hoor😛.
Ik zit op het moment in de laatste fase van Euroculture, een soort versie van Europese Studies maar dan net even iets anders. Het is een tweejarige Erasmus Mundus Master met een netwerk van 12 universiteiten, en dus gesteund door de EU en internationaal ingericht. Ter voorbeeld, binnen het studentenaantal van mijn jaar van ongeveer 90-100 man zijn zo'n 30-40 verschillende nationaliteiten te vinden, en voor mijn studie heb ik binnen twee jaar in drie verschillende landen gestudeerd.
Wat ik vooral sterk vond was de focus op soft skills. Door het vele verhuizen, het samenwerken met verschillende nationaliteiten, het bovengemiddeld aantal presentaties en de focus op projectmanagement en netwerken heb ik me in verschillende soft skills ontwikkelt, zoals flexibiliteit, mobiliteit, en intercultureel vermogen, om maar enkele voorbeelden te noemen.
Inhoudelijk gezien is het interdisciplinair, wat met focus op gebieden als cultuur, maatschappij, recht, economie en politiek een mooie basis geeft, maar voor een master af en toe wellicht aan de brede kant, al kun je zelf natuurlijk focus creëren, wat ik ook heb gedaan.. Daarom focus ik liever op de soft skills, wat het sterkste punt is van de master. Bij de meeste studies in de alfahoek wordt je immers toch niet opgeleid voor een bepaalde baan, maar krijg je meer een brede skillset voor vele banen, waarbij sommige van die banen nog niet eens bestaan. Wat dat betreft ben ik ook blij met mijn studiekeus, wetende dat ik bij studies waarbij baankans enorm is compleet zou falen door gebrek aan betakennis of totaal niet zou passen, want deze specifieke studie laat je meerdere malen je hele leven oppakken, verhuizen en weer opbouwen terwijl je ook nog eens onderwijs volgt, wat een pittige maar voor mij persoonlijk waardevolle combinatie is.