Zelf denk ik niet dat het probleem bij de Efteling ligt dat ze niet "innoveren" met de allernieuwste rides.
Ik denk dat de grootste boosdoener is het woud aan regelgeving waar de Efteling rekening mee moet houden in combinatie met een wat "verstoorde" relatie met een paar buren, en ook dat ze grenzen aan een woonwijk zal ook meespelen dat we niet meteen de hoogste, nieuwste en snelste attractie vinden in de Efteling dit onderander vanwege geluidsoverlast.
Als het dus x jaar meer duurt voordat een innoverende attractie gebouwd mag worden (even dan een achtbaan als voorbeeld) dit omdat er diverse instanties er eerst nog even over moeten vergaderen en alle klacht-termijnen ten volle worden gebruikt door omwonende, dan kan ik me voorstellen dat je achtbaan die je wilt neerzetten als het eenmaal kan niet meer het nieuwste en flitsendste model is in de regio.
Een park dat wat meer afgelegen ligt zal deze problemen denk ik stukken minder hebben, en zal dan ook veel sneller vergunningen krijgen om die monsters van achtbanen neer te zetten zonder dat de mensen die ook maar een beetje in de buurt wonen daar last van hebben.
Het zal echt niet aan de Efteling zelf liggen denk ik dat ze om wat voor reden dan ook niet willen om met iets innoverends te komen, onderaan de streep is de Efteling toch een commercieel bedrijf die geld wilt verdienen.