Jules Goede punten, waarbij ik wel wil aantekenen dat de originele vertellers van de verhalen natuurlijk niet meer te identificeren waren ten tijde van het maken van de film. Ook dat de zwarte personages als dom worden voorgesteld bestrijd ik: in de film is Remus veruit het verstandigste en sympathiekste personage.
Dat de film problematisch is, is duidelijk. Je kunt Disney moeilijk racisme verwijten (Walt zelf heeft hard gelobbied voor de Oscar voor hoofdrolspeler James Baskett), maar de film getuigt zeker van de politieke naïviteit die Walt op andere punten in zijn carrière ook parten heeft gespeeld.
Wel denk ik dat juìst door het niet opnieuw releasen Disney de film onnodig berucht heeft gemaakt. Ik vermoed dat velen als ze de film zien zullen zeggen: ‘was dat het nou?’. (Waarmee ik niets wil afdoen aan de door Jules geschetste pijnpunten).
Dat de film nu onzichtbaar is is ergens ook jammer; hoewel het hoofdverhaal niet erg interessant is, behoort de animatie tot de beste die Disney heeft gemaakt en zou de combinatie live action-animatie qua techniek pas 40 jaar later worden geëvenaard.
In mijn ideale scenario had Disney de film een jaar of 10-15 geleden uitgebracht als onderdeel van de Treasures DVD lijn. Die had een beperkte oplage en was gericht op serieuze verzamelaars. De WO II anti-nazi propagandafilms (waaruit Guy hierboven wat screenshots postte) zijn daarin ook uitgebracht, met een duidelijke uitleg en verantwoording voor de start van elke film. Dat had met Song of the South in mijn ogen ook gekund. De opbrengst had naar een goed doel kunnen gaan. Er was dan nu meer kennis geweest over wat precies de pijnpunten in de film zijn (veel mensen roepen nu maar wat zonder de film gezien te hebben).
Om nu aanpassingen aan Splash Mountain te eisen vind ik nogal overdreven. Disney heeft alle verwijzingen naar het live action deel van de film uit de attractie gefilterd en naar verluidt zelfs Afro-Amerikaanse deskundigen ingeschakeld bij de ontwikkeling van de attractie. Daarbij wordt de link met de film steeds zwakker... die is immers al tientallen jaren niet meer te zien. Disney zal de laatste zijn om die link actief te gaan leggen, dus dat probleem zie ik niet zo. Het gros van de bezoekers zal de liedjes en figuren kennen uit de attractie en niet uit de film.
Mocht Disney tóch door de knieën gaan betekent dat waarschijnlijk ook het einde van de Broer Konijn strips in de Donald Duck.