Progress Ik zeg niet dat er voor volwassenen helemáál niets te doen is buiten achtbanen, maar de attracties die je noemt zijn nu niet direct de zaken waar men in de marketing groot mee uitpakt. Meer de infills.
De vraag is: gaat zo’n gyro swing extra bezoekers trekken of trekt het vooral bezoekers die nu tóch al komen vanwege Fenix en Troy? Voor mijn gevoel wil Toverland eerder de kant van een Efteling of Europa Park op dan de kant van een Walibi Holland. En dan lijkt een grote familie-attractie mij echt de beste stap.
Ik hoor wat je zegt, maar wat voor een non-achtbaan non-thrill volwassen attracties zit je dan wel aan te denken? Welke attracties, naast een dark ride, voldoen aan deze eisen? In mijn ogen wordt Toverland nog steeds te veel geassocieerd als kinderpark en kunnen juist de attracties die Gijs en ik noemen daar wat aan veranderen.
Families met kinderen vermaken zich echt wel een dag in Toverland, maar mensen die écht op de grote achtbanen als Troy en Fenix afkomen, zijn in no time klaar. Een vergroot thrill aanbod moet ervoor zorgen dat zij zich langer in het park vermaken.
NR92 Een darkride in Toverland zou ik fantastisch vinden. Ik vraag mij alleen af hoe dat gaat uitpakken. De Efteling met Droomvlucht, Fata Morgana en Symbolica ligt niet zo heel ver van Toverland. Dat betekent mijn inziens dat een darkride in Toverland van wereldklasse moet zijn om jezelf hiermee te onderscheiden. Als je een minder goede darkride hebt dan is dat schadelijk omdat je dan laat zien lagere kwaliteit te bieden. Overigens vind ik Toverland dan weer het meest geschikte park om zoiets voor elkaar te krijgen als ze genoeg geld hebben.
Toverland heeft uiteraard met Merlin's Quest laten zien wat ze kunnen. Het is natuurlijk geen volledige dark ride, maar Merlin's Quest ziet er goed uit en past helemaal in de belevenis van Avalon. Toverland heeft zelf al eerder laten vallen dat ze graag een volledige dark ride bouwen, maar op de korte termijn ligt er volgens mij nog geen concreet plan. Ik verwacht dat zoiets in een aantal jaar in een nieuw themadeel wel vorm zou kunnen krijgen. Zo niet, dan lijkt mij een dark ride over de Dwervels binnen Toverland de beste optie (al vrees ik dan wel voor gelijkenissen met de Droomvlucht).