Nadat ik afgelopen donderdag een rondje heb kunnen maken in Moritz, ben ik vanmorgen last minute om 8 uur naar de preview gegaan om ook Max te kunnen testen. Waar we donderdag moesten aansluiten in de rij, en na de attractie weer meteen naar buiten werden gestuurd, was er vanmorgen bijna niemand. Ik heb in totaal niet meer dan 10 mensen gezien.
Vanmorgen heb ik 3x Max mogen doen, waarvan 2x alleen. Het personeel stuurde na de rit de trein meteen weer weg. Ook Moritz heb ik nog 2x mogen doen. Toen vond ik het wel genoeg, en liep er een beveiliger mee om voor mij achter de Fata de poort open te doen. Best bijzonder 😉
Vanmorgen heb ik de banen dan ook goed kunnen testen en vergelijken. Het station is goed opgeknapt. Van saaie hal, naar een leuk aangekleed station. Qua aankleding is het allemaal net genoeg. De focus moet hier in mijn ogen dan ook liggen op het in-/uitstappen. De animatronics in het midden zijn erg leuk gedaan. Het is wel jammer dat als je helemaal voorin of achterin zit, je de animatronics nauwelijks kan zien. Het station is wel lekker ruim opgezet. Ik vind dat er hier ook goed is nagedacht over de mindervaliden die de ruimte hebben om in te stappen.
Zoals de meeste vind ook ik de rit van Max beter dan die van Moritz. Het bochtenwerk icm het uitzicht is hier gewoon wat beter. Zeker na de versnelling in het tweede rondje. Max heeft meer uitzicht op het landschap en op Mortiz. Bij Moritz vind ik het erg jammer dat je bijna continu op de grote groene loods af gaat. De kijkjes die je daarbij achter de schermen krijgt, maken het er niet fraaier op. Natuurlijk moet het nog dicht groeien, maar toch. De onboard muziek vind ik erg goed afgestemd op de rit, en blijft lekker hangen. Beide banen hadden van mij wel wat langer mogen zijn. De ruimte is er.
Maar dan de wachtrij. De ‘grapjes’ als het scheetkussenorgel etc. zijn voor kinderen erg leuk. Maar waarom er hier weer is gekozen voor een grote meandering, dat snap ik niet. Bij andere attracties worden er diverse aanpassingen gedaan om de gasten niet in de volle zon of regen te laten wachten. En bij een nieuwe attractie wordt dan weer voor een onoverdekte rij gekozen. Dat is denk ik toch wel mijn grootste minpunt. Er was genoeg ruimte om de wachtrij lekker speels door het landschap te laten lopen, maar men kiest toch weer voor een meandering in de open lucht. Hoe lang zal het duren voordat er ‘shelters’ worden gebouwd.
Een pluspunt in de meandering vind ik wel het dienstpad. Dit geeft het personeel de mogelijkheid om ook overdag eenvoudig de vuilnisbakken te legen. Iets wat op drukke dagen bij de andere attracties behoorlijk mist.
Wat me wel verbaasd is dat er geen actiefoto is voorzien. Juist bij een kinderattractie waarbij het voor veel kinderen hun eerste ritje zal zijn, had ik hiervan de meerwaarde gezien.
Alles bij elkaar vind ik het een leuke toevoeging. Zeker voor de jongere doelgroep miste er nog zoiets in de Efteling.