Even een stukje om wat duidelijk te krijgen. Discriminatie en racisme zijn gedefinieerd als volgt: "Het maken van onderscheid tussen personen of groepen (op basis van etniciteit) zonder dat daarvoor een gerechtvaardigde reden bestaat". Dit kan op een zogeheten positieve manier (iemand bewust voortrekken om een achterstand weg te werken) als op een negatieve manier (iemand weigeren op basis van afkomst, geaardheid, geloof, etc.).
Het stuk wat vaak in de discussie overgeslagen wordt is het stukje "aanstoot nemen". Iets kan discriminatie zijn terwijl vrijwel niemand daar aanstoot aan neemt; een voorbeeld is het vrouwenquotum dat in sommige bedrijven/instellingen wordt gehanteerd. Iets kan ook niet discriminerend zijn en iemand neemt er aanstoot aan; menig kunstwerk, bijvoorbeeld Santa Claus, heeft al aardig wat tongen los kunnen maken.
Kijkende naar de centrale figuur in Monsieur Cannibale kan men afvragen of deze discriminerend danwel racistisch is; op basis van bovenstaande defenitie kom ik niet tot die conclusie; het beeld toont weliswaar een karikatuur, maar er wordt geen onderscheid gemaakt waarbij de een beter/minder is dan de ander.
Dat men aanstoot kan nemen aan de figuur kan daarentegen wel. Ik heb sterk de indruk dat associaties (terecht en onterecht) vaak zorgen voor vermeende discriminatie. Echter is je beledigt voelen niet hetzelfde als gediscrimineerd worden.
Mocht bovenstaande niet op een respectvolle manier zijn verwoord, dan uiteraard mijn excuses.