Jacko Of zou dat nog steeds te racistisch zijn?
Ik vind 't hele thema sowieso niet meer zo goed bij dat plein en het park passen, maar die discussie daargelaten, ik denk dat zonder de kannibaal zelf er inderdaad al een serieuze stap gezet is (al is dat uiteindelijk niet aan mij op te bepalen). Ik vind de aanpassingen in Carnaval Festival als buitenstaander overigens totaal geen knieval en juist dat de scenes - die nog altijd vol klederdracht, andere huidskleuren, andere muziek en een frisse nieuw stijl zitten - nu oprecht beter passen bij de attractie.
Je kan best dingen afbeelden zoals ze waren of clichés uit een cultuur afbeelden, maar als je puur op iets negatiefs focust (zoals de boze zwarte kannibaal ten opzichte van het Afrikaanse feest in Carnaval Festival) is dat wel iets heel anders. Ik zou ook heel anders over Piraten In Batavia denken als 't Nederlanders zou neerzetten met animatronics die al lachend plunderend, verkrachtend en moordend door een Nederlands-Indisch dorpje trokken. Dat mag in het verleden misschien wel gebeurd zijn, maar om het nou als attractie te gebruiken... lijkt me niet best.
JeepeeB En nu komt het kromme, in de rapmuziek word de term "Niggah" regelmatig tot vaak gebruikt....die term is een vertaling van het woord neger.(gaan we het helemaal duidelijk maken dan is de term neger een vertaling van het Spaanse woord negro wat zwart betekent)
Dus in de rapmuziek mag de term wel gebruikt worden, maar als je het als blanke schijnbaar uitspreekt is het hek van de dam.
Er word overduidelijk met twee maten gemeten door diverse groeperingen en dan heb ik zoiets van, waar maken we ons nou zo druk over?
Is het verschil tussen een zwart iemand die zichzelf met dat woord omschrijft en een blanke die dat doet echt zo lastig te begrijpen? Als ik een van mijn vrienden zit te jennen en "hé, klootzak" roep of over mezelf zelf "wat ben ik soms een klootzak" zeg is dat niet hetzelfde als dat ik op straat loop en "hé, klootzak" naar een vreemde roep. Het zijn exact dezelfde woorden en toch is het op het ene moment een geuzennaam en op het andere moment een belediging.
Die context is belangrijk en het n-woord is vooral onder zwarte Amerikanen een geuzennaam geworden voor elkaar, maar dat iemand die term binnen die context voor zichzelf of iemand anders uit zijn groep gebruikt wil niet zeggen dat je als buitenstaander in die situatie je ook dat woord kunt toe-eigenen.