Wilko Kan iemand bevestigen of dit klopt? Ik hoor van muzikanten al jarenlang klachten over Buma/Stemra, maar als dit waar is, is dit op zijn zachtst gezegd ook niet netjes van de Efteling zelf.
Wat verwacht je aan meer info vanuit de community die niet in het artikel staat eigenlijk?
Dat de muziek nog tijdenlang gebruikt is tot niet al te lang geleden is volgens mij idd bekend.
Buma zit natuurlijk vrij schimmig en raar in elkaar, dat mag gerust wel anders, maar het probleem is denk ik vooral dat Hartveld zelf toen der tijd eea niet goed geregeld heeft.
De regels zouden bekend zijn en hier had hij beter met de Buma achteraan moeten gaan, en hij had zich beter moeten laten betalen door de Efteling toen der tijd.
Daarnaast vind ik persoonlijk dit soort auteursrechten altijd een beetje raar.
Er word iets gemaakt in opdracht van een opdrachtgever, die betaald je daar gewoonweg voor, en daarna betaald die zelfde opdrachtgever nog elk jaar om het te draaien.
Het is toch ook niet zo dat de bouwer van Symbolica elk jaar nog betaald krijgt omdat er 2 miljoen mensen zijn gebouwde-gebouw in gaan, of dat de stratenmaker elk jaar nog een fee krijgt omdat er 10 miljoen voeten over het stukje pad hebben gelopen.