Het hele probleem is, al maak je het verplicht. Het is niet te handhaven, net als dat die 1,5 meter niet te handhaven is. Die 1,5 meter is nu al bijna 8 maanden een vaste regel. En nog steeds zie je overal dat mensen zich en constant niet aan houden. Ik draag op m'n werk elke dag braaf een mondkapje. En nee, boven een frituur in een benauwde kiet is het helemaal niet prettig. Sterker nog, door dat mondkapje heb ik meer klachten dan zonder.
Ivm frituurvet kan ik niet met een jas aan werken, dus moet de verwarming aan. (van die sterke heaters) maar dan wordt het dus zo warm dat je 't met mondkapje op gewoon benauwd krijgt. Daarbij komt ook nog dat het een beetje klef wordt door de vet-dampen. En er komt bij dat je na een tijdje een enorme oliebollen lucht in dat ding ruikt. Toch houdt ik 'm op. Alleen maar zodat gasten zich er bewuster mee bezig zijn. Maar helaas, ook dat helpt niet altijd. Mijn directe collega's zie ik vrijwel allemaal een mondkapje dragen. (niet overal, maar een groot deel wel, weet niet hoe het aan de andere kant van het park zit)
Het stoort mij eerder dat ik een dringend advies krijg om het wel te doen, maar hoger geplaatste personen, directieleden en managers het niet zie doen. Anyway. Gisteren heb ik voor de verandering voor m'n kraampje crowdcontrol gespeeld. was deze week sowieso nodig omdat ik van mening was dat het onverantwoord ging. Op die klacht is ook gehandeld en er is crowd control bij aquanura gekomen. Maar hoe hard je ook met 6 man mensen de andere kant op stuurt, of wijst op regels. Toch zijn er bij die gewoon niet willen luisteren. Dat zul je helaas altijd houden.
Maar om wat facts te geven. Van de 100 mensen die ik naar kassa 1 of 2 heb gestuurd, waren er 4 gezinnen die ik heb moeten terug sturen omdat ze alsnog binnen het gebied kwamen dat niet mocht. Op die 100 heb ik er denk ik 20 vriendelijk moeten verzoeken 1 stapje terug in het witte vlak te blijven. Maar sta ik er niet, dan wordt dat percentage al gauw 80 %
Je kunt nog een mooi bewegend ledscherm met luidsprekers en knipperende neonlampen hebben staan. Mensen luisteren niet. Pas als de face to face tegengehouden worden luistert men. En daar is de mankracht niet voor in nederland om overal te handhaven. Een volledige lockdown is gewoon een gepaste straf voor iedereen die niet luisteren wil. Helaas heb je daar ook de mensen mee die zich wel fatsoenlijk aan de regels houden.
Wat betreft drukte op pleinen: vergeet niet dat een plein vanaf ooghoogte vaak veel drukker oogt dan hij daadwerkelijk is. Je kunt geen afstand zien tussen de mensen. Zet 40 man op een plein waar gemakkelijk 300 man kan staan op 1,5 meter afstand. En het ziet er al vol uit. Vooral bij CF is dat vaak het geval, foto is genomen vanaf een punt dat je het begin ziet van 3 a 4 wachtrijen, die rijen zie je achter elkaar staan, en al gauw lijkt dat plein bomvol. Terwijl je in werkelijkheid er tussendoor kunt zigzag-lopen.
Ideaal is het echter niet, maar het is echt niet zo dat men schouder aan schouder loopt. Dat gebeurt alleen op 't moment dat iedereen massaal naar de auto loopt. Maar die zelfde mensen staan ook in de supermarkt in je nek te hijgen, gaan ook niet aan de kant in de stad als ze aan de verkeerde kant van het pad lopen, en komen ook rakelings langs je gefietst zonder te bellen. Wat mij betreft is er een chronisch gedrag probleem in nederland wat er al jaren is, maar wat nu met deze pandemie behoorlijk duidelijk naar voren komt.
Als iemand hier een mooi plan kan maken hoe je alles coronaproof kunt maken & handhaven & winst kunt maken. Dan verdien je wat mij betreft de nobelprijs. Maar die 3 samen is niet realistisch. En dat is denk ik ook de reden waarom de overheid ook niet anders kan dan alles weer sluiten, en weer open gooien zodra het enigszins kan. Helaas is deze pandemie erger dan je worst case nachtmerrie. De echte klappen gaan nog komen hoor.