Tonnie En dat valt mij net van de Efteling, die te pas en te onpas "de 9+ ervaring" bezigt,
Dat continu erbij halen van die 9+ ervaring (nota bene een doelstelling voor 2030, pas over tien jaar dus) voor alles maar dan ook alles wat enigszins tegenvalt rondom de Efteling begint eerlijk gezegd wat vermoeiend te worden. Zeker als je het over de coronamaatregelen hebt; ik denk dat het vanzelf spreekt dat het park nu moet improviseren en die 9+ gewoon niet altijd haalbaar is. Dat ‘te pas en te onpas’ bezigen valt wel mee trouwens; het is een interne doelstelling die Fons Jurgens hier en daar in een interview heeft genoemd. Dat ze er naar streven is logisch; dat ze er nog niet zijn weten ze zelf ook wel (ze zitten op 8,6 nu dacht ik).
Ik lees in vrijwel elke post van je dat je je ernstig zorgen maakt over het aantal bezoekers dat wordt toegelaten en hoe de Efteling daarmee omgaat. Dat is je goed recht natuurlijk. Maar het park zit in een totaal nieuwe situatie, zowel financieel als operationeel. Dat niet alles in één keer loopt zoals het zou moeten is onvermijdelijk denk ik.
Dat artikel van Omroep Brabant was sensatiezoekerij; ze hadden op zijn minst ook op andere locaties kunnen gaan kijken voor een vergelijking. Looopings mist momenteel ander pretparknieuws om op te parasiteren, dus heeft zichzelf opnieuw uitgevonden als anderhalvemeterpolitie. Ikzelf heb er vertrouwen in dat de veiligheidsregio de Efteling scherp in de gaten houdt en ingrijpt waar nodig. Maar dat het park wil opschalen snap ik ook. Worst case komt er de komende jaren nog geen vaccin, wat zou betekenen dat de anderhalvemeter-samenleving de nieuwe situatie wordt. De overheidssteun gaat natuurlijk ook een keer stoppen, wat betekent dat de Efteling zoals we die kennen verleden tijd gaat zijn (en veel andere parken zullen verdwijnen, maar dat is een ander verhaal). Dat betekent dat de Efteling het evenwicht moet vinden van een verantwoorde situatie waarin toch zoveel mogelijk geld binnenkomt. Dat in die zoektocht af en toe iets misgaat is iets wat we moeten accepteren denk ik. We gaan de komende weken/maanden hetzelfde zien in het OV, op vliegvelden, in theaters, in de horeca: overal. Dat is een fase waar we doorheen moeten. Als je écht zaken ziet die te gevaarlijk zijn moet je ze denk ik gewoon melden bij de Efteling en/of de autoriteiten.
Nog even rondom positieve meningen over de Efteling: die vangen op dit forum (zoals vroeger ook op Themepark) inderdaad veel tegengeluid. Voor mij was het reden om lange tijd wat minder actief te zijn; geen puf om steeds dezelfde discussie te voeren.
Maar het is altijd zo geweest; ik kan me eigenlijk geen nieuwe Eftelingattractie herinneren waar men geen flinke kritiek op had (en ik lees al zo’n 20 jaar mee 🙂 ). Of het nu Themepark, Eftelist, of Themetalk is: er lijkt een soort van bias tegen het huidige management te zijn (er is nota bene een apart topic over). Ik geef hier en daar mijn mening en leg me er verder bij neer... in de VS klagen vaste bezoekers ook steen en been over Disneyland en WDW en blijven toch gewoon komen 🙂