Ik ben gisteren in de Efteling geweest (begon met de ochtend preview van Max en Moritz, en daarna door het park in), En in tegenstelling tot de vorige keer vond ik het gisteren erg tegenvallen dit keer.
Je merkt dat de Efteling gewoon t maximale aantal bezoekers eruit wil persen en dit niet matched met wat je op dit moment zou moeten verwachten, daarnaast kan je concluderen dat de Efteling geen cultuur heeft op gebied van de guest flow, ze hebben bepaalde gebieden met maatregelen en dat werkt vaak wel redelijk (maar nog zat opmerkingen op te maken), maar daar buiten gebeurt er niets.
Het begon in de ochtend met de preview van M&M, an sich vrij netjes de routes, overal medewerkers richting M&M en dat ging wel goed, het ging echter mis na de preview.
Iedereen werd richting het fata plein gestuurd, en om half 10 werd die groep "los gelaten" richting het park, allemaal over dat veel te smalle paadje heen (van het looopings filmpje) waarbij dit keer nog eens de retour-stroom vanuit M&M in die meute mee moest (waarbij dus de dag-reserveringen niet gecheckt werden)
Veel gedrang, onmogelijk om afstand te houden etc.
Even verderop gaat het weer mis, de poorten vanaf de spookslot kant waren ook open, dus bij Casa Caracol richting de Baron was het wederom mis, 2 grote bezoekersstromen die samen komen zou op het moment gewoon niet zo mogen, wederom veel mensen die zich overal tussendoor wurmde en samenvoegde.
Wij gingen richting DVH en Joris, en ook daar gaat t natuurlijk weer mis.
DVH: Rij was nog dicht (want nog geen 10 uur) dus er vormde zich een rij in de richting van Joris, deze rij werd niet actief gestuurd door medewerkers (want die waren nergens te bekennen), maar Joris had ook een storing.
Dus je hebt een ongecontroleerde rij richting joris lopen het plein over, je hebt een bezoekers stroom vanaf het zandpad van DVH en je hebt bij Joris waar mensen weer terug gestuurd worden, oftewel, dat hele plein maakt ook chaos, houd je 1,5 meter afstand op je voorganger heb je 200 man die jou gaatje als route door de andere kant op gebruiken.
En ja, uiteindelijk spreiden deze voorbeelden zich uit wanneer attracties open gaan en de mensen door het park verspreid zijn (alhoewel ik het op de paden etc nog heel druk vond dit keer), maar 1,5 meter is niet alleen van toepassing in de wachtrijen wanneer alles goed gaat, het park moet dit ook aankunnen wanneer het niet goed gaat, wanneer dingen niet zoals verwacht gaan wanneer er een storing is, of wanneer er een grote plensbui aan komt.
Het park kan op een drukke dag als gisteren afwijkingen gewoon niet aan.
Wat de Efteling wel redelijk goed aan pakt zijn de wachtrijen (de situaties "zoals het zou moeten zijn")
ik blijf het vele gebruik van "corona schotten" nog steeds vreemd vinden gezien in andere branches vermeld word dat dit juist niet mag en er onderzoek afgewacht moet worden, maar laten we dat argument even links liggen vind ik wel dat de Efteling die goed in heeft gezet en het vrij goed lijkt te werken op de plekken waar ze waren (misschien op paar plekken zoals bij Fata wat langere schroeven aan de bovenkant erin zetten trouwens, veel zaten al los)
Plekken waar het mis gaat zijn de vele stukken van tape-voorziene tijdelijke uitbreidingen waar te weinig sturing is.
Op het CF plein heb je wat extra slingers voor CF en VR, maar bij CF was dit onduidelijk, medewerkers waren erg passief om mensen de juiste kant op te sturen.
Aan de achterkant van CF ga je naar buiten om wat extra ruimte te benutten, maar hier werd gewoon 1 slinger niet gebruikt terwijl voor op t plein t helemaal vol stond
Op dit soort plekken zou ik toch wat meer hekken verwachten om guest flow te forceren zodat dit beter loopt, want dit is gewoon zonde.
Verder vond ik gisteren echt het park wel gezien de situatie uit zijn voegen barsten op veel plekken, het voelde druk op veel paden, en veel kruis/knooppuntjes hield niemand goed rekening met elkaar, zeker bij In de gelaarsde kat vond ik het de hele dag door chaos.
In de middag zag ik opeens hekken staan en werd een deel van de mensen over het carrousel paleis terrein geleid, dat leek erg goed voor de guest flow in die hoek, maar ik zag achteraf dat dit was wegens de eiken processie rups en niet omdat de Efteling geleerd had van de zooi op dat stukje.
Al met al vond ik het een vrij intensieve dag in de Efteling gisteren met het gezin, voor mijn gevoel heeft de Efteling nu opgeschaald tot een niveau wat niet past bij de huidige maatschappij die we hebben en vond ik het niet relaxed het park bezoeken.
Nu gaan we sowieso niet vaak op zaterdagen, dat kwam nu zo uit ivm de M&M preview, maar ik ga dit soort dagen voorlopig vermijden.