Heb vandaag Zes Zwanen mogen aanschouwen, en mijn advies is vooral het niet te willen vergelijken met een meisje met de zwavelstokjes, want dan kom je er toch teleurgesteld uit denk ik.
Het decor van het sprookje is zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant enorm prachtig, misschien wel het mooiste sprookje van het sprookjesbos tot dusver. Maar toch als het iets niet doet is het overbrengen van gevoel en emotie. Wat dat betreft moet je er binnenin niet teveel van verwachten qua show, uitbeelding etc, want dat gaat niet veel verder dan wat je bijv. ziet bij sprookjes zoals een Doornroosje en Sneeuwwitje.
Het beste zich krijg je vanuit 1 van de zwanen. Het zicht vanaf de wandelroute voelt toch echt als B-locatie. Echter brengt dit wel een groot nadeel met zich mee: Het zicht op het sprookje is van zeer korte duur. als je binnen vaart heb je echt wel een wow moment van de schoonheid, maar nog voordat het sprookje echt daadwerkelijk op je in kan zinken vaar je alweer naar buiten waardoor het geheel simpelweg geen tijd krijgt om emotie over te brengen. Het attractie-onderdeel zelf heeft verder niet heel veel toevoegende waarde behalve dan dat je het betere zicht hebt, want het is niets meer dan langzaam een rondje varen, en daarna sta je vlak voor het station te wachten tot de volgende groep van 3 zwanen vertrekt terwijl je op dat moment alleen maar naar het rotswerk om je heen kan staren.
Nu had ik wel het voordeel dat bij mij er amper volk was en ik zo aan de beurt was voor het attractie-onderdeel. Maar stel je staat hier lang in de rij, dan kan ik me alleen maar meer voorstellen dat mensen er teleurgesteld uitkomen met de gedachte: "is dit alles?", puur omdat ze er zo lang voor hebben moeten wachten.
De muziek is verder vooral simpel en geeft daardoor wel een mooie, eenvoudige sfeer, maar is daardoor ook weer niet heel noemswaardig.
Kortom is dit sprookje prachtig uitgevoerd, maar door de eenvoud kan het wel overkomen alsof er meer in had gezeten. Verwacht vooral een mooi sprookje, maar verwacht er ook weer niet teveel van. Misschien moet het sprookje nog naar me toe groeien, maar eerste indruk is vooral dat alle facetten er eigenlijk zijn om misschien wel het beste sprookje van het sprookjesbos te zijn, maar het toch net niet is. Hierdoor krijg ik ook het gevoel dat het sprookje net wat mist om een iconische status te krijgen, iets wat bijv. sprookjes als meisjes met de zwavelstokjes en indische waterlelies wel hebben naar mijn mening. En dat zit voor mijn gevoel puur in het overbrengen van de sfeer dan daadwerkelijk het uiterlijk van het geheel.