*oké, twee kleine pretparkjes in Colorado staan niet in dit tripreport, maar alle parken met meer dan één achtbaan heb ik alvast wel... 😉
Dit throwback tripreport begint achttien maanden na de rodeltrip in New England die ik eerder deze week met jullie deelde en begint een paar maanden voor mijn eerste achtbaan in Colorado. We hebben besloten om New Jersey te verlaten en verhuizen met een volgeladen U-Haulaanhanger en twee bomvol geladen auto's richting de Rocky Mountains. De ouders van mijn vrouw hebben daar een tweede huis en we hebben hen overgehaald ons daar tijdelijk te laten crashen. Tweeënhalf jaar later wonen er overigens nog steeds. Ons nieuwe thuis is Grand Lake, een klein bergdorp aan de rand van het Rocky Mountain National Park en zo'n twee uur rijden ten noordwesten van Denver.
Vaarwel, New Jersey!
Als je 't buitenspiegeltje nog kunt zien mag 't, toch?
Ons nieuwe huis! (Grappig, we hebben allebei deze auto's inmiddels ingeruild voor iets anders.)
Bergzicht uit de woonkamer...
Op de lange latten is hoe wij zes maanden per jaar onze weekenden doorbrengen.
Als de eerste zomer een paar maanden later aanbreekt - en zomer begint hier pas ergens in juni - is 't voor mij tijd om de pretparken rond Denver af te vinken. Ik heb dan al een paar alpinecoasters binnen, maar de eerste bingo wordt Heritage Amusement Park in Golden, Colorado. Onder de rook van de grootste brouwerij van Amerika (alle Coors-bieren worden hier op een en dezelfde locatie gebrouwen) liggen de overblijfselen van wat ooit een gezellig parkje moet zijn geweest, maar het evenementendorp is door de eigenaar platgewalst en de ouderwetse duellerende rodelbaan is ook verdwenen. De uitbater van het familieparkje houdt 't wat langer vol en met enig schaamte vink ik snel de tweede credits af.
Dat ik dit parkje als eerste bezocht bleek een wijs besluit, want amper drie weken later is 't parkje dicht en inmiddels zijn alle attracties verplaatst, in de opslag en zelfs verschroot.
Een troosteloze aanblik bij binnenkomst. Ooit stond hier een heel Westerndorp met evenementenlocatie.
Genante credit 1.
Genante credit 2.
Mijn tweede bingo in Colorado is ook een wonderlijke. De Mile High Flea Market is een permanente bazaar en vlooienmarkt in de buurt van de luchthaven van Denver. Denk aan de Beverwijkse bazaar, maar dan grotendeels in de open lucht en deels voor tijdelijke handelaren die hun waar op dekens en rechtstreeks vanuit hun vrachtwagentje verkopen. Voor de kinderen staat midden op de vlooienmarkt een vaste kliek kermisattracties, die 's winters in de opslag verdwijnt en dan 's zomers weer tevoorschijn komt. Het wordt niet ieder jaar hetzelfde opgebouwd en soms staat 't net ietsje anders vanwege de opzet van de markt, maar ik noem 't toch een faire bingo. Ik heb gênantere achtbaan gedaan en voor een paar dollar sla ik deze niet over.
Een dubbele Dragon op de rommelmarkt!
Diezelfde dag bezoek ik ook Colorado's grootste en bekendste pretpark: Elitch Gardens! Ondanks dat dit park in Europa zeker weten een behoorlijke schare fans zou kunnen trekken, is 't in Amerika eigenlijk alles dat mis is aan de grote ketens. Dit park was ooit een Six Flags en dat zie je aan de Main Street en catalogusattracties wel af. Op Twister II na zou de rest van het park allemaal niet meer standaard kunnen zijn: een Vekoma SLC en Boomerang, een Intamin Half-Pipe, en Sidewinder is een Arrow Shuttle Loop. Ik heb 't geluk dat alles open is, maar de pech dat 't druk en warm is. Tickets zijn ergens rond de 60 dollar voor een dagje, al krijg je daar al snel een seizoenskaart quasi gratis bij. Dan valt de prijs nog mee, maar anderhalf uur in de zon voor een SLC wachten doet me toch wel even aan mezelf twijfelen.
Het tragische is dat veel inwoners van Denver weten dat deze Elitch Gardens een slap aftreksel is van het origineel. Ooit lag Elitch Gardens elders in de stad en stonden er twee iconische houten achtbanen, maar de waardevolle grond en beperkte uitbreidingsmogelijkheden dwongen begin jaren negentig de eigenaren tot een verhuizing richting Downtown Denver. Daar ligt Elitch Gardens nu ingesloten tussen de sportstadions en hun parkeerplaatsen. Zonder de charme van het oude park en opnieuw zonder echte uitbreidingsmogelijkheden. Het park heeft sinds mijn bezoek nog door kunstenaarscollectief Meow Wolf een toffe darkride laten bouwen, maar ze worden alsnog met definitieve sluiting bedreigd en dat management de kantjes er vanaf loopt zie je er overal aan af. Als ik later dat jaar het park nog eens bezoek staan drie van de zes achtbanen de hele dag stil. Ik zeg 't niet snel, maar als je ooit in de buurt: ga naar de Denver Zoo of naar 't volgende park, maar sla deze toko over.
Sfeerloze entree
Typische Six Flags Main Street wel
Mind Eraser, die hebben ze verder neeeeergens
Deze is leuk, maar niet uniek en staat meer stil dan dat ie open is...
Downtown en 't Pepsi Center, waar 't lokale NBA (Nuggets) en NHL-team (Avalanche) spelen
Dat grote stadion is 't thuis van de NFL's Broncos
De enige degelijke coaster in 't park
't Is net RCT hier
'n Kiddie waar je niet zonder kind in mag
Eigenlijk ook geen heel best onderhouden toko maar wel veel toffer is Lakeside Amusement Park. Ook dit park wordt bedreigd door projectontwikkelaars, maar de vervallen art deco gebouwen staan er nog en hun sublieme Cyclone is een ACE Landmark en de moeite van 't bezoeken waard. Gelegen aan een klein meertje - je verwacht 't niet met zo'n naam - en nabij een vervallen racecircuit parkeer je op het grind en loop je door een park waar de verf afbladderde, de lampjes kapot zijn en de neon niet meer zoemt. Dat de achtbanen (meestal) draaien voelt als een wonder aan. Het park is alsof je in een tijdmachine stapt, maar dan wel eentje waarbij de tijd door is blijven lopen.
Samengeknepen billen in deze roestbak, maar Wild Chipmunk is wel hilarisch
Cyclone #1
Cyclone #2
Rechtstreeks van de kermis geplukt zo
Hier en daar zie je de oude charme nog wel
Deze achtbaan werd in 't voorjaar van 2018 opgebouwd en ik schreef in mijn originele TR dat ik terug zou gaan zodra ie open is. Er is nog altijd niets open en ik weet ook waarom: de karretjes stonden op houten blokken op de parkeerplaats en waren in erbarmelijke staat...
Veel enthousiaster dan over Elitch en Lakeside ben ik over Colorado's nieuwste grotere pretpark: Glenwood Caverns Adventure Park! Dat ligt niet in de buurt van Denver, maar in Glenwood Springs aan snelweg I-70 richting Utah en zo'n drie uur ten west van de grote stad. Begonnen als een kabelbaan richting twee druipsteengrotten en in de afgelopen twintig jaar aanzienlijk uitgebreid door de eigenaren, die al snel doorhadden dat ze met leuke attracties bovengronds het wachten voor de ondergrondse avonturen uitstekend in waarde konden omzetten.
Je kunt een armbandje van pak 'm beet 50 dollar kopen om de kabelbaan naar boven te nemen en daar alle attracties te doen plus de twee grottentochten, maar je kunt ook losse tickets kopen en voor de helft van 't geld alleen de kabelbaan en grotten of nog minder zelfs alleen de kabelbaan. Parkeren doe je beneden in 't dal en het park ligt markant boven het stadje bovenop een berg. Van die ligging wordt vervolgens op waanzinnige wijze gebruik gemaakt, met een S&S schommel en een zweefmolen die over de 300 meter hoge rand van het ravijn vliegen en een indoor vrijevaltoren die een echte mijnschacht in valt. Ook de achtbanen en alpinecoaster, die alledrie niet heel spectaculair in hun vorm zijn, zijn door de ligging echt net dat beetje toffer dan elders.
De entreeprijs is niet goedkoop, maar de horeca is dat wel en je kunt hier makkelijk 4-5 uur rondlopen. Zo'n anderhalf uur ondergronds vertier en genoeg attracties met herhalingswaarde om dit te bezoeken. Niet alleen is Glenwood Caverns alleen te bereiken via een van de mooist gelegen snelwegen ter wereld, het park zelf is ook nog eens het leukste pretpark van Colorado en een van mijn favoriete familieparken in heel Amerika!
Beneden bij 't resort parkeren en dan in de gondels naar boven toe!
Die twee mensen daar in dat zitje kijken zo'n 300 meter recht naar beneden... zweethandjes!
Heuj, een Zierer en nog strak in de verf ook
De hoogste* achtbaan van Amerika! (*hoogstgelegen, op zo'n 2500m boven zeeniveau!)
Hoe maak je zelfs een zweefmolen een thrillride?! (O ja, shoutout voor mijn moeder die daar rechts naast me zit en dit toch wel aandurfde!)
Daar ergens in de verte ligt Utah
En waar naar benee, met zicht op de alpinecoaster (dat was trouwens een van hun eerste attracties)
Zijn er nog pretparken over in mijn nieuwe thuisstaat? Ja, die zijn er wel, maar beide bieden slechts een kleine kiddiecoaster als credit. Santa's Workshop in Colorado Springs is de grootste van de twee en is een klein familiepark in kerstthema en in 't stadspark van Pueblo staat nog een kleine ovalen kinderbaan. Ik heb trouwens het merendeel van de alpinecoasters in de staat inmiddels af kunnen vinken, maar er staan er nog een paar extra in skigebieden die niet op mijn skipas zitten en vooral ook niet echt in de buurt van ons liggen. Ooit zullen ze er vast wel van komen, maar in dit tripreport zag je alvast de meeste credits in dit prachtig stukje Amerika te vinden zijn.
Ben je in de buurt? Laat me wat weten. (We hadden al een medeforummer op bezoek, dus dit is geen loze kreet!)
Genoten van dit TR? Reacties worden door 't management bijzonder op prijs gesteld. 🙂