Niek Kortom, volgens de parkeigenaren is deze lancering door B&M zelf geleverd. Al zal B&M bij de ontwikkeling hiervan ongetwijfeld meer partijen hebben ingeschakeld.
Het éen sluit het ander niet uit. Ik weet dat Vekoma ook met een andere partij werkt (of in elk geval: één van de redenen dat de GIB - die natuurlijk al best lang geleden ontwikkeld - niet met LIM's werkt maar met een nogal complex systeem is simpelweg omdat de leveranciers van de LIM's niet konden garanderen dat het goed zou werken). Echter is een Launch van een achtbaan een dusdanig specifieke situatie dat er eigenlijk altijd een samenwerking aangegaan zal moeten worden tussen fabrikant van de achtbaan en de fabrikant van het LIM systeem.
Echter als Park zijnde koop je een achtbaan met LIM bij de achtbaan fabrikant. Waar die haar onderdelen vandaan haalt is in eerste instantie niet jouw zorg.
Op dezelfde manier zijn ook sensoren, wielen, etc. etc. doorgaans gemaakt door een externe partij en niet door de fabrikant zelf.
De situatie van Universal is dus vrij uniek voor wat betreft hun lancering. Ik kan me voorstellen dat het qua project een soort Vliegende Hollander Light was.. Waarbij je meerdere partijen samen brengt om tot het resultaat te komen zoals je het graag wilt hebben.