FlyingTimo kopiëren? De flying coasters en de inverted coasters zijn gelijktijdig ontwikkeld door Vekoma en B&M en de inverted coaster van B&M stond een jaar eerder in een park. Waar Vekoma's flying wel eerder klaar was, maar die was toen nog niet operations-friendly en daar zijn er dan ook uiteindelijk veel minder van verkocht.
De inverted coaster noemde ik al als uitzondering, bij de flying heb je ook nog een punt, maar de rest? Bijvoorbeeld, de wing coaster heeft geen uitleg nodig, de stand-up is kennis deels meegenomen van Giovanola (want je maakt mij niet wijs dat twee heren het hele Giovanola alleen overeind hielden), en de nieuwe hele hoge Giga Coasters zijn ook geen nieuw idee. Overigens flauw dat je alleen het woord kopiëren noemt, want ik zeg kopiëren en perfectioneren, waarmee ik dus wel degelijk aangeef dat B&M niet op hun luie kont zit en wel degelijk nieuwe dingen bedenkt. Persoonlijk vind ik ze alleen minder innovatief dan Intamin.
FlyingTimo Ok Intamin -> Intamin heeft nog nooit een achtbaan zelf ontworpen. Zij hebben dat altijd uitbesteed aan Designbureau Werner Stengel, ook nu nog. Maar in de begintijd werd de ontwikkeling van de eerste standupcoaster uitbesteed aan het Zwitserse designbureau van Giovanola - weet je wie daar toen werkten? Juist, Bolliger en Mabillard.
Ik ken de ins en outs van het designteam van Intamin niet, maar Camiel Bilsen, een Nederlander die ik vooral ken als achtbaanontwerper (al zal hij vast meer doen dan dat) werkt nu bijvoorbeeld bij Intamin als designer. Ik denk niet dat ze hem daar hebben aangenomen voor de show en al het echte werk door Stengel laten doen. Natuurlijk heeft Intamin een eigen designteam. En zoals ik al zei, de heren van B&M zullen bij Giovanola zeker een (groot) aandeel hebben gehad, maar je maakt mij niet wijs dat dat hele bedrijf op deze heren draaide, ze waren immers onderdeel van een team.
FlyingTimo De launch van Hulk is niet van B&M - maar de hydraulische launches van Intamin zijn ook niet van hen, de launch van RMC is ook niet van hen. Bedrijven kopen links en rechts in.
In het verleden heeft Intamin bij dezelfde onderneming als vele andere bedrijven ingekocht, Instrasys, maar sinds een aantal jaren hebben ze een dochteronderneming genaamd Indrivetec die tot nu toe alleen aan Intamin launches heeft geleverd. Overigens heeft Indrivetec ook de Intaminreferenties van Intrasys overgenomen dus er zal vast een link zijn, maar de situatie doet lijken dat Intamin een grote hand heeft in de launchsystemen op hun coasters. Verder kan ik nergens bewijs vinden voor een leidende rol door andere ondernemingen in het geval van de hydraulic launches - Intrasys wordt bijvoorbeeld nergens vermeldt, wat RCDB verder onderbouwd, want buiten Intamin zijn deze alleen te vinden op een handjevol Vekoma Motorbike Coasters.
Ik denk niet dat we hier nader tot elkaar gaan komen, want ik geef toe dat ik over het algemeen toch meer een liefhebber van Intamin ben, terwijl jij een duidelijke voorkeur voor B&M lijkt te hebben. We zitten ook niet op het forum om het eens te worden, maar om Intamin af te schilderen als bedrijfje dat niks zelf doet en alles delegeert aan andere bedrijven is natuurlijk een beetje flauw.