Wat doe je wanneer je opeens heel veel tijd hebt? Het is een vraag waar velen momenteel mee zitten, maar voor mij was RCT2 een van de meest ultieme antwoorden. Het was meer dan tien jaar geleden dat ik deze game opgestart had, maar inmiddels ben ik alweer even fanatiek als toen. Dankzij Open RCT2 is het bovendien een stuk eenvoudiger geworden om rides te hacken, waardoor je in mijn ogen een stuk realistischer en hedendaagser kan werken. Mijn eerste project was Emerald Lake Park, een middelgroot (130X130) themapark met vijf verschillende themagebieden. In dit topic neem ik jullie graag mee op een tour doorheen het park.
Emerald Avenue
De Main Street van het park heet Emerald Avenue en geeft uitzicht op het centrale meer waar dit park z'n naam aan dankt. Er is natuurlijk horeca te vinden, maar ik integreerde ook enkele rides. Je vindt hier bijvoorbeeld het South Station van de 'Emerald Railroad', het 'Emerald Theatre', 'The Lighthouse' (een panoramatoren), 'The Grand Carousel' en een dark ride met de naam 'Time Machine'. Het thema is zuiders, maar niet specifiek op een vast thema gericht.
Japan
Naast Emerald Avenue zijn er vier themagebieden die allemaal op verschillende landen/culturen gebaseerd zijn. Wanneer we het park met de wijzers van de klok ontdekken, komen we eerst uit in Japan. Dit is een uitgestrekte zone waarin uiteraard een heleboel tempels te vinden zijn. Die tempels herbergen onder andere de Epcot-achtige filmvoorstelling 'Japan 360' en het station van 'Sakura', een klassieke B&M sitdown coaster.
Daarnaast is de Japanse zone ook de thuishaven van 'Agano River Expedition' (een rapid river) en 'Bullet Train', een Vekoma Junior Boomerang vernoemd naar de Japanse Shinkansen.
Noorwegen
Het volgende gebied is geïnspireerd door Noorwegen en het bevat maar liefst drie credits. De eerste van het drietal is 'Nordic Express', een Mack powered coaster die gethematiseerd werd naar 'Nordic Expeditions'. Dit fictieve bedrijfje organiseert excursies naar de waterval die centraal in het themagebied neerklatert.
De blikvanger van Noorwegen is dan weer 'Skarstind', een duellerende GCI. Ik ben erg trots op het visuele entertainment dat deze coaster genereert, want het race-effect is verbazend geslaagd. Indien de treinen gelijkaardig geladen zijn, komen ze letterlijk tezamen binnen op de laatste remsectie. 'Skarstind' is bovendien ook een publieksfavoriet, want ondanks z'n enorme capaciteit heeft hij vaak twee volle wachtruimtes.
De laatste topattractie van Noorwegen is 'Maelstrom', een indoor log flume die achter een Noorse staafkerk verborgen werd. Een ode aan het Epcot van vroeger, zeg maar...
Mexico
De meest zuiderse sferen kan je opsnuiven in het Mexicaanse gedeelte, die uit enkele subzones bestaat. Een van die subzones is een Mexicaans wandelstraatje met familieachtbaan 'Tequila Taxi', een Bobsled Coaster van Gerstlauer.
Een tweede gedeelte is gebaseerd op piraten en de topattractie is daar 'Navigato', een Mack SuperSplash. Dit is zo'n attractietype dat altijd lastig te maken was met de beperkingen van RCT, maar dankzij enkele hacks ben ik toch tot een geloofwaardig resultaat gekomen.
De eyecatcher van Mexico is 'Palenque', een multi-launch coaster met 1.600 meter track, twee inversies en een topsnelheid van 105 km/h. De peeps zijn er duidelijk dol op, want ondanks z'n vijf treinen staan er momenteel ruim 400 gasten in de wachtruimte. Ai, daar komen die klachten à la 'ik heb eeuwen staan wachten voor Palenque' ...
Griekenland
De vierde en laatste zone is gebaseerd op Griekenland en Troje. Daarbij horen uiteraard (opnieuw) tempels, een houten paard en enkele historische creaturen. Er staan een dark ride genaamd 'Escape from the Minotaur' en het vliegende tapijt 'Trireme', maar de topper is 'Ikaros'. Deze B&M Dive Machine bevat twee verticale drops, twee inversies en hij is ongeveer 850 meter lang.
Er waren negentig RCT-jaren nodig om Emerald Lake Park te bouwen, maar damn... wat blijft dit toch een heerlijk computerspel. Er komt dus wellicht een opvolger 😃