Hoe zou het zijn als ik weer eens wat tripreports zou gaan maken/posten? Ik ben 2,5 jaar geleden overgestapt van werkgever: van TUIfly naar KLM zoals veel van jullie denk ik wel weten. En waar ik voorheen veel op Caribische bestemmingen kwam waar niet veel te beleven was op pretpark gebied (op een Toronto, Orlando en Dubai na) is het nu een walhalla geworden aan grote steden waar vette pretparken in de buurt liggen.
Het is natuurlijk allemaal even anders nu, maar om even wat leuk vermaak te hebben dacht ik aan wat TR's van parken waar niet iedereen even snel komt. Daarom een verslag van mijn werktrip naar Peking! Ik had geluk dat ik een 48 uur stop aldaar kon krijgen en wat zou je daar dan gaan doen?
Happy Valley Chengdu ✅
Happy Valley Shanghai ✅
Wat zou je dan anders kunnen doen dan in Beijing ook naar de plaatselijke Happy Valley gaan?! 😅
De dag hiervoor (de aankomstdag na een nacht doorhalen) direct de Chinese muur beklommen, vandaag is het tijd voor nog meer actie en pret. En je zou kunnen denken waarom ik na 2 andere vrolijke vallei'en wederom kies om er weer een te bezoeken. Nou, het blijkt dat geen park hetzelfde is en ze allemaal een verschillend en goed arsenaal aan coasters hebben staan. Lees weer mee hoe de Chinezen dit allemaal beleven (en ikzelf) en er zitten weer een aantal gevalletjes "hoe dan?" tussen! 😃
Door de jetlag ben je toch al vroeg wakker dus het was geen enkel probleem om exact 07:00 bij het ontbijt te zitten. Na een goede bodem duurde het uiteindelijk iets langer met de metro dan gedacht (door een extra overstap) en arriveerde ik om 09:00 bij de halte "Happy Valley Scenic Area"
Het park was inmiddels al een half uurtje open en wonder boven wonder waren er vandaag geen belangrijke attracties in onderhoud 🎉 Na het betalen van 299 lokale muntjes (€39) mocht ik naar binnen 😃
En zie hier dan deze B&M Wingcoaster 😱 (en een verder deel van de line-up). Online kon ik niet echt tips vinden voor een aanvalsplan voor deze drukke zondag in de vakantie, dus ik dacht slim te zijn deze eerst te doen door de beperkte capaciteit van deze coaster
Maar ach en wee: ik had het kunnen weten. Happy Valley heeft er een handje van coasters niet de hele dag te laten draaien en deze ging pas 2 uur (!) naar opening van het park draaien 😭
Dan gaan we maar een rondje park doen om erachter te komen wat er wel nu open is, en niet zoals de coaster bij de ingang een rij heeft van 2 (!) uur..
De coaster in het begin van het park was wel al om 09:00 open maar daar stond dus al een mega rij, dus ik ben doorgelopen naar de achterkant van het park in de hoop dat daar wel wat open was. En hoera! Deze Vekoma SLC met dezelfde lay-out als in Chengdu was wel open.
Maargoed, ik denk dat we allemaal dit soort type banen wel kennen en dit is alles behalve levensgeluk te noemen. En dan komt deze coaster zelfs nog uit 2005 😅
De klok geeft 10 uur aan en ik besluit alvast bij de B&M Wingcoaster te gaan wachten tot deze met de klok gelijk om 10:30 open gaat. En dat bleek goed bedacht, want er werd maar met één trein gereden zoals ze dat graag doen in China. En Flyings zijn natuurlijk al horror op het gebied van capaciteit.. Maar wat een dijk van een coaster, voornamelijk door de vette theming waar deze doorheen raast. Blijkbaar 1 op 1 gelijk met de Superman - Ultimate Flights in de Six Flags parken in de USA
Vers 2 maanden oud is deze B&M in het geel. En alhoewel hij niet heel hoog is, met een paar meter meer dan onze Goliath nog niet verkeerd te noemen!
Mooi helixje toch? En hoewel de lay-outs van B&M wel vaak dezelfde elementen bevatten, vind ik het altijd zo fijn met hoeveel souplesse die treinen door de baan gaan en hoe vet de coasters veelal zijn
De ingang van deze fonkelnieuwe baan! Ze proberen in Happy Valley wel meestal veel te doen qua theming, alleen dan wel net waar het ze uitkomt, maar dit ziet er toch prima uit?
Let's go up! Voor mij hoeft het allemaal niet zo moeilijk, geef mij maar gewoon een B&M sit down met veel pit. En dat is deze nieuwe aanwinst in Beijing, ik word hier blij van 😄
Dit is toch genieten? En ook uniek want er wordt afgeweken van de standaard met 2 treinen op de baan.. Niet dat ze de volle capaciteit benutten met instappen, want pas al iedereen is uitgestapt en rustig z'n spulletjes heeft gepakt, pas dan gaat het hek naar de uitgang open en pas als die dicht is mogen de gepre-groupte mensen pas instappen. Nouja, het was 40 minuten wachten dus best oke
En een splashbak waar de trein doorheen gaat, voor mij altijd een pré!
Ik loop een rondje door het grote park om het bekende "lake" concept met de klok mee en kom dan deze Vekoma mine train tegen. Deze zou je kunnen kennen van Calaminity Mine in Walibi Belgium, en met dit thema is dit een prima coaster!
Ik kan hier wel van genieten als je dit soort uitzichten hebt (en ja, het zonnetje werkt mee vandaag)
Het is soms bijzonder wat je onderweg tegenkomst, maar niks leukers dan een nieuw pretpark ontdekken
Heerlijk als je door een park loopt waarvan je alleen weet wat voor coasters er staan dankzij RCDB. Wat je vaak niet weet is hoeveel andere rides er zijn met wat voor thema. Wat zou dit zijn??
Mijn Chinees is niet zo goed, maar het doet wel ergens aan denken. Zou toch niks met It's a small world te doen hebben?
Dit is dus het eerste wat je tegenkomt in de wachtrij. Spannend!
Sfeervolle plek voor een instapstation
Maar echt serieus, wat was dit dan? 😂 De thema's waren deels continenten uit de wereld maar ook jaarseizoenen en thema's als halloween, kerst en pasen. Veeg mij maar op!
En dan te weten dat er maar een paar boxen in de attractie verstopt zitten waar maar heel zachtjes een deuntje uit komt. Je hoort vooral stilte en af en toe wat techniek van de bewegende poppen 😂😂
Wajoo 😮 Er stapt dus gewoon een Chinees uit het bootje om even in de decor te poseren.... HOE DAN: only in China
Welkom in Griekenland (denk ik)
Dit ziet er hoe dan ook leuk uit. Zit ook een groot deel darkride bij deze shoot the chute, maar het was niet warm genoeg om er een nat pak voor over te hebben. Man, als je ziet hoe soaked mensen eruit kwamen: no thanks!
Het nodigt wellicht niet direct uit, maar ik wilde toch even binnen een kijkje nemen.
En het blijkt een indoor hal met wat attracties, en ergens verstopt in de hoek nog een attractie met een plaatje van iets dat vliegt. Eens kijken wat daar te vinden is, want het is altijd een verrassing voor iemand die de taal niet spreekt wat je aan gaat treffen
Nouja, het bleek een flying theatre met het systeem wat ik ken uit Lotte World in Zuid Korea (dat is weer anders dan degene in Ferrariland/World, anders dan This is Holland/Voletarium en anders dan Soarin). De film zelf was wel grappig maar zo druk en hysterisch dat je echt moest focussen om niet misselijk te worden. Je vloog door wat lijkt Romeinse rijken en Atlantis ofzo
Je hoort er als park natuurlijk niet bij als je geen parade hebt toch? Niet dat ik deze (doelbewust) ging kijken, echter moest ik via de complete route tegen de stroom in lopen om bij mijn volgende doel te komen
En het doel was deze baby versie van een B&M inverted. Er zijn er wereldwijd maar 2 van gemaakt (de ander staat in Happy Valley Shanghai) en het is best bijzonder om deze variant te zien. De rit zelf is erg prettig en heel soepel, echter zou je voor wat zo'n coaster kost net zo goed zo'n toffe familie inverted coaster van Vekoma neer kunnen zetten. Ik klaag niet hoor, want hoe meer variatie des te beter!
En normaal zit je altijd met z'n 4tjes naast elkaar, hier maar met 2. Het blijft bizar, en na 3 kwartier wachten was ik ein-de-lijk aan de beurt want de capaciteit is echt huilen
Het zonnetje scheen lekker inmiddels en ik kreeg trek in wat lekkers. En ik zag dat de wachtrij bij de nieuwste B&M geslonken was en ik binnen 25 minuten nog een ritje kon maken 😃 En frontseat was ie erg leuk, backseat qua feeling nog beter!
Happy Valley alhier kent totaal 6 coasters, en de laatste die ik nog ging doen was degene bij de ingang. Onderweg hier naartoe zag ik zo'n flying island maar deze bleek afkomstig uit het Nederlandse Vlodrop. Bijzonder systeem, waar de Intamin versies (Pagode) recht omhoog gaat en het uitkijk platform om zijn as draait, hier draait de complete onderarm in het rond waardoor je hoog in de lucht een grote ronde maakt: tof! Check die loods ook van die fake IASW
Het uitzicht is fenomenaal.. Voor de oplettende kijker zien we 3x B&M staal en 1x Vekoma
En met deze S&S launched coaster sluit ik af. Je wordt afgeschoten met gecomprimeerde lucht en de launch is echt heftig. Ook al is de rit zelf rammelig, het is naar mijn mening echt een toffe baan. Ook de populairste van het park want deze had de gehele dag de langste wachtrij. Eind van de dag nog maar 45 minuten voordat hij al om 16:30 zou sluiten en de rest van de gehele avond dat het park open was dicht zou zijn.
En een panorama om het af te sluiten
Ondanks de drukte heb ik alles kunnen doen en was het weer een beleving om dit park te mogen ontdekken. Het park is net als de andere Happy Valley's enorm en het grootste deel ligt er goed bij. Kijk, het blijft China en ze kunnen nog flink wat punten op de i zetten want veel dingen kun je niet professioneel noemen. Maar leuk is het zeker en de line up aan coasters is erg goed.
Bedankt voor het lezen en op en aanmerkingen hoor ik graag. Mochten jullie het leuk vinden, ik heb nog een berg TR's op stapel liggen van veel parken overal ter wereld!