Terugkijken op super toffe bezoeken aan leuke pretparken waar je niet zo vaak komt, daar biedt deze periode alle gelegenheid voor. In 2018 ging ik met tientallen pretparkfans naar Zweden. Liseberg, Kolmarden en Grona Lund stonden op het programma. Graag neem ik jullie mee terug in de tijd, terug naar juni 2018! Lees ook het tripreport van de parken waar we al geweest waren: Liseberg en Kolmarden.
Na een rit in de bus (geen idee hoe lang, geen idee of er nog meer bomen langs de weg stonden, ik heb vooral geslapen) vanaf Kolmarden kwamen we aan bij ons hotel in Stockholm. Op naar Grona Lund!
Eerste indruk: wauw, wat een verzameling attracties! Hier zie je van links naar rechts en van boven naar beneden Twister, Jetline, Vilda Musen, de shottower en Ikaros.
Het heeft een Amerikaans sfeertje. Leuk!
Om alles over elkaar heen te bouwen is soms wat extra ondersteuning nodig. Ziet er bijzonder uit!
Helaas is het vies weer, het regent. Niet al te hard gelukkig, maar genoeg om nat van te worden. Op naar alle binnenattracties dus. Erg bijzonder om als eerste ride het spookhuis en het fun house te doen, terwijl er nog zeven achtbanen op ons wachten.... Op drie ervan volgt nog een ERT (Insane, Jetline en Twister), de rij voor Kvasten is lang en niet overdekt, de kiddies doe ik morgen wel.
Een stukje van Kvasten, met het spookhuis House of Nightmares op de achtergrond.
Uitzicht over Stockholm
Als het even droog wordt gaan we wel direct in Vilda Musen. Een wilde muis die erg lang is, doordat het begin te regenen lijkt het wel alsof er geen eind aan komt.
Verzamelen voor de ERT
Jetline doe ik tijdens de ERT op een bijzondere manier: de baan moet z’n maandelijkse break-test hebben en het park gebruikt ons als testdummy’s. Na even stilgestaan te hebben op een midcoursebrake steek ik de weg over naar Twister. Een houten achtbaan die op een veel te kleine oppervlakte is gepropt, dus veel onwaarschijnlijke krappe bochten volgen elkaar op. Even onderbroken door een stortbui (en natuurlijk dachten we dat dit ritje nog net wel kon - zeiknat dus) doen we een rit of zes. Leuke baan! Ik vind hem voorin en achterin net te heftig om non-stop ritjes vol te kunnen houden, maar in het midden gaat het prima. Het personeel is erg gezellig en met ons treintje zijn we zelfs getuige van een opbloeiende liefde.... Totdat het treintje weggestuurd moet worden, vlak voordat telefoonnummers worden uitgewisseld. 😉 De drie parken hadden alledrie leuk personeel, maar vooral in Grona Lund werkten ze ook echt hard door en liep iedereen met een glimlach op het gezicht.
Twister en de boardwalk, na de stortbui. Mooi!
Track-hoopje.
Na afloop van de ERT’s gaan we zelf terug naar het hotel. Leuk, eerst met de ferry over naar het oude centrum, met prachtig uitzicht op Stockholm en op Grona Lund. Met een klein groepje doen we nog een biertje in de stad. Iets na middernacht rol ik mijn bed in. Wat weer een lange, intensieve dag, maar wat is het allemaal leuk en wat krijgen we ontzettend veel extra’s deze trip!
De volgende ochtend is het tijd om weer naar Grona Lund te gaan! De bus zet ons voor opening af bij het park, waar we door de charmante Annika worden ontvangen. Ze vertelt ons van alles over het park en gaat met ons in Ikaros (ik sla over.... brrr, niets voor mij zo’n toren waarbij je voorover kantelt en naar beneden valt).
Nostalgische attracties, mooi!
Zij liever dan ik!
Daarmee is het feest nog niet voorbij: na deze ERT volgt ook nog een ERT op Insane. Het animo hiervoor is beperkt; de herhalingswaarde van deze knikkerbaan is niet zo hoog voor de meeste mensen. Zelf doe ik hem twee keer en dan vind ik het wel mooi geweest.
Insane
Tot twee uur blijven we nog in dit charmante stadspark. Attracties staan dwars door elkaar gebouwd, bijzonder hoeveel attracties ze hier op een beperkte ruimte kunnen proppen. En dan moet er nog een B&M bij... Verspreid over drie jaar gaan ze die bouwen, waarbij soms wat gebouwen moeten wijken om daarna weer opgebouwd te worden. In de afgelopen winter zijn bijvoorbeeld al funderingen gestort.
*
Hier moet een B&M komen.
De overige attracties zijn allemaal niet echt vermeldenswaardig, maar daarvoor kom je ook niet echt naar dit park. Dat doe je voor de sfeer.
Mooi!
Om twee uur stapt iedereen weer in de bus en nemen Metha en ik afscheid van onze reisgenoten. Wij gaan nog even Stockholm in en vliegen morgenavond terug. Het pretpark-deel van de reis was nog heel veel leuker dan ik had verwacht. De parken waren stuk voor stuk het bezoeken waard. Ik heb nieuwe attracties in mijn top 10 gekregen, ik weet niet eens welke achtbaan ik nu het beste vond: Balder, Helix of Wildfire? Too close to call, want alledrie vond ik ze super. Dat gold ook voor de sfeer in de groep en de organisatie. Dank jullie wel allemaal! En ook bedankt voor het (opnieuw) lezen van deze tripreports! 🙂