Terugkijken op super toffe bezoeken aan leuke pretparken waar je niet zo vaak komt, daar biedt deze periode alle gelegenheid voor. In 2018 ging ik met tientallen pretparkfans naar Zweden. Liseberg, Kolmarden en Grona Lund stonden op het programma. Graag neem ik jullie mee terug in de tijd, terug naar juni 2018! Lees ook het tripreport van de dag hiervoor: Liseberg of hop direct naar het verslag van Grona Lund.
Om half twee vertrokken we vanuit Liseberg met onbekende bestemming. Na een spannende busquiz verklapte @Eftelflags ons geheime reisdoel: we kregen een extra ERT op Wildfire in Kolmarden! Wauw!
De busrit was verder vrij saai. Velen hebben wat slaap ingehaald. Zweden blijkt te bestaan uit heel veel bomen, nog meer bos, meertjes en heel veel houten huisjes. Precies het beeld dat je kreeg van tv, dus! En niet al te afwisselend. Prima om even de ogen dicht te doen dus. Ruim voor Kolmarden maakte @Eftelflags ons wakker met wat feitjes. Helemaal in z’n reisleider-rol dus! De reis was echt super georganiseerd, nogmaals mijn complimenten en grote dank! 🙂
Wauw, dit ziet er imposant uit!
In Kolmarden bleek Wildfire echt heel hoog te zijn. En heel steil. Wat een monster! Hij raast echt door de baan heen. Na het eerste ritje wist ik niet wat ik er van moest denken. Het is mijn eerste hybride achtbaan en die zijn echt anders. Het is geen hout, maar ook weer wel. De inversies zijn lekker, de airtime beperkt, maar bovenal raast hij door de baan met een enorme vaart en weet je nauwelijks wat je meemaakt. Heel erg gaaf!
We mochten even rondneuzen in de garage, leuk! Bijzonder dat de parken hieraan willen meewerken. We hebben deze trip zoveel vrijheid gekregen en bij mijn weten mochten we ook overal foto's van maken.
Zo ziet Wildfire er op papier uit. Doe mij maar de versie in het echt.
@RickMarkestein zag dat het goed was
De handleiding….
Vervolgens stond een heerlijk buffet op ons te wachten in het Kolmarden hotel. De zalm was verrukkelijk, de rest gemiddeld. Lekker om even iets anders te eten dan ‘pretparkvoedsel’ als hamburgers.
Wild in Kolmarden: vandaag zagen we nog niet meer dan deze eekhoorn, die (iets minder wild) een papiertje van een ijsje probeerde op te eten….
Daarna nog weer een uur rijden, terug naar Linköping. De buschauffeur trakteerde ons op een rondrit door het centrum. Gelukkig was de politie zo lief om hem de goede kant op te sturen... Na twee dagen vol verrassingen keken wij nergens meer van op.
De volgende ochtend stapten we al vroeg weer in de bus naar Kolmarden. Wildfire stond weer tot onze beschikking, hoera! Het blijft een topbaan. Het personeel bij Wildfire was weer heel aardig, we mochten ook meekijken in het operatorhok (net als eerder bij Helix overigens) en sommige forummers hebben zelfs het geluk gehad dat ze de trein mochten wegsturen. Ik heb geleerd dat je daarvoor op twee knoppen moet drukken. 😉
Er sneuvelt nogal eens een telefoon bij Wildfire
Na een lekkere ERT gingen we het park door. Ik ben geen fan van dierentuinen, maar voor even is het wel leuk. Erg tof dat Kolmarden een kabelbaan heeft gebouwd over de savanne en andere gebieden. Het voorkomt Beekse Bergen-momenten, stoort de dieren nauwelijks en geeft een mooi uitzicht op onder andere de giraffes, beren en leeuwen.
Uitzicht vanuit de kabelbaan
Ook de rest van het park lag er mooi bij, grote verblijven en het is ruim opgezet.
Aan de andere park lagen nog wat attracties, waaronder een kiddie. Het gebied zag er leuk uit. Sowieso kwam het hele park goed verzorgd over.
Na een klein rondje door het park was het tijd voor een meer dan prima lunch. Voor hetzelfde geld als een hamburgermenu had ik een overheerlijke curry bij (Chop Chop) het Chinese tentje, net voorbij de tijgers. Aanrader! Daar konden we ook mooi de regenbui uitzitten die overtrok.
Even later was het nog tijd voor het compleet maken van de bingo met Delfinenexpress (niet bijzonder) en natuurlijk een laatste ritje Wildfire. We hoorden dat de eigenaar hem echt als een soort hobbyproject heeft neergezet: “ik wil een heel vette houten achtbaan, misschien wel de beste ter wereld, oh ik heb wel plek in Kolmarden, dan bouw ik hem toch daar?” Dat merk je wel. Het gat tussen Wildfire en de andere attracties is groot. Maar daar hoor je mij niet over klagen!
Delfinending met Wildfire op de achtergrond
Dat was het in Kolmarden, tijd om de bus in te gaan naar Stockholm!