Michael De communicatie van het kabinet is echt zo fucking waardeloos.
Soms verschillen we qua mening, of opvatting maar dit is een punt waarop we het zo enorm eens zijn. Ik denk ook dat dit dé reden is voor veel frustratie bij mensen. Het gevoel dat het lang duurt komt hier (misschien) ook wel uit voort want iedere persco hoor je weer wat anders. En als de Persco net is afgelopen dan worden sommige punten alweer aangepast.
Ik snap dat het lastig sturen is om te sturen in een dergelijke crisis, en dat het soms gewoon niet bekend is wat er gaat gebeuren of wat de impact is van een bepaalde actie.
Maar in het bedrijf waar ik werk (wereldwijde telecom boer) hebben we eigenlijk vanaf mei vorig jaar een 6-tier plan waarbij per tier beschreven staat wat wel kan, wat niet kan en waar collega's rekening mee moeten houden, en na bijna een jaar volgen we nog steeds datzelfde plan. En het is kut, want we mogen nog steeds niet naar kantoor komen of soms een overleg op veilige afstand face to face doen, maar het is nog steeds heel duidelijk waar we staan (tier 4) en wat er moet gebeuren om naar een lagere tier te gaan.
En dat zie je ook in andere landen, en in Nederland hebben we dat ook wel geprobeerd, met een schema waarin het aantal besmettingen per dag, ziekenhuisbezetting en ic bezetting uiteindelijk voor een conclusie zorgen en uit die conclusie volgt een zwaarte van de maatregelen. Maar al sinds dat schema er is, proberen zowel belangenorganisaties, oppositiepartijen, maar ook de beleidsmakers om vooral tussen de lijntjes in te kleuren. En een jaar terug snapte ik het, want er was nog heel heel heel heel veel onbekend, maar ik denk dat we intussen zowel binnen Nederland als in de landen om ons heen hebben gezien hoe we dit virus het beste de baas kunnen worden en welk schema en stappenplan hiervoor nodig is . . .
Maar toch, over 2 weken wordt het stappenplan weer herhaald, met nieuwe datums, om daarna, over 2 weken en 2 dagen weer met een aanpassing te komen die eigenlijk nergens in het stappenplan past.
Ach naja, het is zo, ben blij dat ik nog gewoon werk heb en mijn dingen kan doen zonder al teveel beperkingen. Al zou een biertje op een terras intussen wel fijn zijn, of weer eens op gepaste afstand naar de bioscoop toe . . .