De situatie verschilt schijnbaar ook nog enorm per locatie of gebied waar je bent. Ik woon in een mooi stadje in Twente, maar hier merk ik lang niet zo veel meer van alle maatregels. Heel frappant, laat ik de lokale Albert Heijn als voorbeeld noemen:
Tijdens de coronaperiode was het heel duidelijk:
- handen ontsmetten
- een door een medewerker ontsmet winkelwagentje pakken, staat binnen voor je klaar
- na het winkelen zet je de kar buiten neer, in de rij met 'vieze' karren.
Maar inmiddels staan er karren binnen, er staan karren buiten op twee plekken, mensen lopen zonder kar naar binnen, geen idee of de boel nu wel of niet schoon is en of je dat dan zelf moet doen of mag doen, het is gewoon geen duidelijke situatie. Ik heb bijvoorbeeld iemand aangesproken die zonder kar of mandje de winkel in ging, "want dat hoefde nu niet meer toch?" dus heb ik wel gezegd dat dat volgens mij nog steeds verplicht is.
Maar inmiddels zag ik ook bij de lokale kruidvat en drogisterijen allemaal mensen zonder mandjes, terwijl dat toch duidelijk staat aangegeven. Mensen zijn lui en eigenwijs, dus het aantal mensen in een winkel wordt niet meer gereguleerd omdat de klant zich niet aan regels houdt.
Vervolgens zijn mijn ouders naar 't zuiden van 't land geweest, op vakantie, en daar waren de regels veel strenger en werden ze beter nageleefd.
Ik hoop dat alles goed gaat de komende weken, want ik ga pas eind augustus op vakantie (eerst buitenland, dan nog eigen land).
Daffie Waarom is dat met Covid 19 zo anders?
Dat is toch heel simpel? Tot en met vorig jaar was dit niet aan de orde, en nu is er een nieuwe oorzaak van meer sterfgevallen dan normaal.
Daffie Het overgrote deel (70%) had onderliggend leiden. 50% is boven de 83 jaar. Die zijn niet aan corona overleden; maar met corona. Het overgrote deel van deze mensen was heel zwak en zou toch wel binnen afzienbare tijd overleiden.
(kleine noot: het is lijden en overlijden) De conclusie die je hier trekt is uiteindelijk toch te kort door de bocht, al heb ik deze conclusie eerst ook gemaakt. Deze oude mensen hadden langer kunnen leven, maar hun situatie is verslechterd door het virus, waardoor ze in principe eerder dan verwacht zijn overleden. Die zijn weldegelijk aan corona overleden. Het is een van de redenen waardoor ze zijn overleden, maar het is wel de reden die er voor heeft gezorgd dat ze eerder zijn overleden.