Jules ik denk en dan haal ik het toch nog maar eens aan dat een zeer grote bijdrage hierin de huidige tijd is met met name het internet en daarmee de hoeveelheid aan informatie (en desinfotomatie) die beschikbaar is.
”Vroeger” pak hem beet 25 jaar geleden was het NOS journaal heilig, wat daar gezegd zou worden en als men spreekwoordelijk in het NOS journaal zou zeggen dat de aarde plat is dan zouden mensen dat geloven.
Anno nu gaan mensen zelf opzoek naar informatie, worden vooral via socials overspoeld met desinformatie en “tegenstanders” tegen het covid beleid, ook het groeperen is in deze tijd veel makkelijker waardoor je nu sneller demonstraties krijgt bijvoorbeeld.
De les die ik hoop dat de overheid trekt uit deze pandemie: Duidelijkheid, Vastberadenheid, en consequent zijn in de communicatie.
Het heeft de afgelopen 24 maanden niet geholpen dat bijv eerst de “baas” van het RIVM van de toren roept dat mondkapjes niets toevoegen (terwijl het in de hele EU wel gedaan werd) om vervolgens op de een of de andere dag het toch in te voeren, om vervolgens weer af te schaffen en vervolgens afgelopen herfst weer in te voeren terwijl in veel landen om ons heen vanaf het begin tot zo beetje nu de mondkapjes nooit weg zijn geweest.
Ook hoe men de vaccinatie campagne is aangevangen sloeg totaal nergens op: het dansen met Janssen project sloeg echt alles, er waren destijds al genoeg wetenschappelijke onderzoeken die aangaven dat je pas na x aantal dagen beschermd was.
Voor volgende crisissituaties hoop ik dat ze de les over communiceren echt gaan leren, je moet als overheid zeker overkomen en het feitelijk benaderen en in de persconferenties mag wat mij betreft best ingegaan worden op theorieën die niet kloppen (weerleggen met feiten).