Dave_coaster Dat is onzin. De keuzes die je maakt mag je op gediscrimineerd worden.
Mijn keuze om geen rijbewijs te halen maakt dat ik geen auto mag rijden. Is dat discriminatie? Neen.
Grondrechten moeten afgewogen worden, wanneer ze in botsing zijn. Schreeuwen "Ik heb een grondrecht" is leuk, maar iedereen heeft grondrechten. Het grondrecht is trouwens:
"Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam. "
Kortom, zodra er een wet is die vaccinatie-plicht regelt mag het gewoon.
Volgens mij zit je in een bubbel qua informatie. Het gaat niet om verspreiding, het gaat om het beperken van ernstig ziek worden. Mensen die zich niet laten vaccineren worden ernstiger ziek. Dit geldt ook voor jongeren, maar in mindere mate. Het wordt een endemische ziekte, wat inhoudt dat het rond blijft gaan.
Maar nogmaals, het gaat bij een vaccinatieplicht niet om een welles-nietes-discussie, maar om of lichamelijke integriteit onaantastbaar is. En het antwoord daarop is eenvoudigweg neen, het mag aangetast worden, als de eerste en tweede kamer dat goed vinden.
Ook in de grondwet trouwens:
"De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid. "
Dus tsja, het is een afweging tussen twee grondrechten.