Wat me nu opvalt is hoe erg de dominante gedachtegang (laten we langzaam aan maar weer alles openen, want het valt wel mee nu) haaks lijkt te staan op mijn eigen ervaring. Het aantal besmetting hier lijkt elke week wel te verdubbelen. Ik voelde me op school nog nooit zo blootgesteld als afgelopen week, en vrijdag had ik inderdaad een positieve zelftest te pakken.

Door lesuitval, incomplete klassen en oudere docenten die toch niet graag meer op school komen begint het voortgezet onderwijs her en der toch wel te kraken, om nog maar even niet te spreken van de toenemende werkdruk voor alle medewerkers.

Iedereen staat schijnbaar te trappelen om weer aan een normale samenleving te beginnen, maar ik zit voor mijn gevoel nog middenin de pandemie. Gelukkig valt de ziekte zelf mee voor me, lang leve de vaccinaties. Alleen keelpijn, vooralsnog. Laten we hopen dat de milde klachten ook geen langetermijnklachten betekenen, want dat staat me het meest tegen aan dat hele coronaverhaal.

Liampie hier hetzelfde verhaal. Ik heb geen positieve test maar in de schoolklassen van mijn kinderen testte van het weekend 13 en 6 kinderen positief. Gelukkig is het ze zelf vooralsnog bespaard gebleven. Ze zitten echter wel weer de hele week thuis. In Frankrijk was zelfs een staking door docenten die zo niet langer door willen gaan en een sluiting van scholen eisten.

Alles zo maar laten gaan lijkt mij deze winter echt nog even te snel!

Liampie Iedereen staat schijnbaar te trappelen om weer aan een normale samenleving te beginnen, maar ik zit voor mijn gevoel nog middenin de pandemie.

Ik denk aan de ene kant dat we nog een gekke tijd tegemoet gaan, de besmettingen lopen als een malle op, en dat gaan we in de maatschappij merken.
    De vernieuwde quarantaine maatregelen helpen erbij, maar veel mensen hebben nog geen booster, en ook bij gebooste mensen zie je toch nog het (in erg milde vorm) doorslaan.

Aan de andere kant zie je dat zeer veel mensen het nu gewoon ongemerkt hebben, dus verwacht ik een korte impact om vervolgens daarna een afnemende situatie te hebben waarin we weer "normaal" kunnen gaan doen voorlopig.

Is het niet zo dat ze in Spanje het hele corona weg willen hebben als pandemie? Dat het wordt beschreven als een griep. Oftewel, met besmetting toch gewoon gaan werken als je geen klachten hebt. Als je nu positief test moet je thuisblijven met de rest van het gezin. Je kind heeft een snotneus, hoppakee, rest van het gezin thuis. En ondertussen loopt de economie kapot hier. Ja, die paar winkels die nu open mogen gaan. Maar café's, , restaurants, bioscopen...

En scheelt ook weer demonstraties van die, hoe zal ik ze noemen... wappies, niet gehoorden, anders denkenden?
    Die heb ik ook in mijn omgeving. Goed voor af en toe een goed gesprek. Het gesprek wat maar vanuit EEN kant komt...

celebrate1st Is het niet zo dat ze in Spanje het hele corona weg willen hebben als pandemie?

Dat wilt de hele wereld, behalve een paar complotdenkers die stevig verdienen aan de goedgelovigen.

Spanje gaat de manier van traceren veranderen, dat meer lijkt op hun manier hoe ze ook andere ziektes monitoren zoals de griep. Maar wat een belangrijke nuance is, en dat vergeet iedereen die je hiermee om de oren wilt slaan als argument, dat doen ze nu nog niet en zal pas na de huidige golf op zijn vroegst gebeuren. Ben er verder niet helemaal op ingelezen, maar wat Spanje inricht klinkt als iets vergelijkbaars van de NIVEL Peilstations in Nederland die ook al sinds jaar en dag alle virussen meet door samples te testen van mensen die zich bij huisartsen melden. Mijn aanname is dat Corona op den duur ook op die manier in Nederland zal worden gemonitord. En misschien ook wel na de huidige golf, de tijd zal het leren.

Liampie vrijdag had ik inderdaad een positieve zelftest te pakken.

Vervelend, beterschap en hopelijk blijft het bij je milde klachten! Ik denk dat scholen de komende drie/ vier weken een bonanza van besmettingen gaan worden. Superbesmettelijke variant en lokalen vol mensen met niet tot nauwelijks vaccinaties waardoor overdracht ook niet geremd wordt.

Michael Spanje gaat de manier van traceren veranderen, dat meer lijkt op hun manier hoe ze ook andere ziektes monitoren zoals de griep. Maar wat een belangrijke nuance is, en dat vergeet iedereen die je hiermee om de oren wilt slaan als argument, dat doen ze nu nog niet en zal pas na de huidige golf op zijn vroegst gebeuren.

En verder is het volgens mij ook nog onduidelijk wat Spanje gaat doen qua maatregelen. Als ze het na de huidige golf gaan traceren zoals ze dat ook met griep doen, maar intussen wel maatregelen als mondkapjes en anderhalve meter afstand aanhouden, verandert er voor de gemiddelde Spanjaard niet zoveel. Dat is dan nog steeds niet ‘leven met het virus’, maar ‘leven in dienst van het virus’.
        Dus nu naar Spanje wijzen onder het motto ‘daar kan het wél’ is niet zo zinvol voor we weten wat ze daar precies van plan zijn.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Progress Dus nu naar Spanje wijzen onder het motto ‘daar kan het wél’ is niet zo zinvol voor we weten wat ze daar precies van plan zijn.

Dat is zo bizar... eigenlijk is er niets bekend, maar heel social media loopt al weg met de term "spanje noemt het een griepje dus alles is onzin in Nederland"

Tonnie Social media is dan ook een ergere ziekte dan corona. Onvoorstelbaar hoeveel mensen niet weten hoe het werkt, er niet mee om kunnen gaan en hoe elke simpele ziel maar een account aan mag maken.

Vrije nieuwsgaring werkt overduidelijk niet als een groot gedeelte van het volk de intelligentie mist om ermee om te kunnen gaan. Dan krijg je dingen zoals een pandemie die onnodig lang duurt

Het regende de hele dag al besmettingsmailtjes binnen de school, totdat de schoolleiding om ons te ontlasten besloot om in plaats van losse berichten maar een totaaloverzicht te sturen aan het einde van de dag. Die kwam, met tevens de mededeling dat we per direct tien dagen dicht gaan. Dat is héél snel gegaan. Ik ben blij met elke offline les die ik kan geven, maar de constante ad-hocbeslissingen en de rimpeleffecten daarvan zijn zó irritant. Ik moet straks in begin februari nog overhoringen geven die mijn collega's al in december hebben kunnen geven, dus dan loop ik zomaar een maand+ achter. Zo blijft het een puinhoop. Als de overheid begin december hadden gezegd: de kerstvakantie begint een week eerder, en daarna gaan we een maand online, dan was het ten minste duidelijk en kon erop gestuurd worden.

Ik verwacht dat andere scholen snel zullen volgen, en dan hebben we binnen de kortste keren een bottom-up onderwijslockdown.

Aftellen is vegonnen.
            Na bijna 2 jaar zijn we erachter dat corona uiteindelijk een soort griep is en noch een vaccin, noch een 2/3G maatschappij de oplossing is.
            Heel snel opheffen al die maatregelen die ons economisch, sociaal, cultureel en financieel om maar te zwijgen over de schade voor kinderen en jongeren enorm is.

Njit ook dat, maar dat duurt nog heel lang, denk ik...
              Maar doelde op de corona waanzin.

Spiegelbeeld Na bijna 2 jaar zijn we erachter dat corona uiteindelijk een soort griep is

We weten allebei dat dit niet waar is natuurlijk. Dat Omicron de samenleving minder hard raakt komt dankzij vaccinaties en eerder doorgemaakte infecties. Wat dat betreft heeft de wereld een enorme schuld aan de wetenschap dat we zo snel zulke degelijke vaccinaties op de markt kregen.

Overigens wil ik geen dr. Doom spelen, maar zolang die vaccinaties niet wereldwijd egaal verspreid zijn en gezet zijn en besmettingen door het dak blijven schieten is er nog altijd een kans dat er opnieuw een mutatie komt die de barrière van vaccins wel weet te breken. Dus ik loop graag mee in het feest van optimisme dat het dit jaar allemaal gaat normaliseren, maar het voorbehoud moet gemaakt worden.

Spiegelbeeld Wel makkelijk, wachten tot er een mildere variant rondgaat en dan roepen dat je al die tijd gelijk had, even negerende hoeveel mensen er zijn overleden en gezondheidsschade hebben opgelopen.

Overigens is het nu het gebrek aan maatregelen of het te snel opheffen daarvan die scholen de das omdoet.

Michael daar heb je zeker gelijk in. Natuurlijk heben de vaccins geholpen en ook de toegenomen kennis om met corona om te gaan.
                  Alleen het verstikkende klimaat van wappies, 2/3G verplichting e.d. dat veroorzaakt heel veel onrust en verdeeldheid.
                  Iedereen die wil moet zich vooral laten vaccineren, maar wel vrijwillig. Zonder beperkingen. Het onderzoek uit Leiden laat zelfs zien dat mensen die zich nu niet laten vaccineren dat deels best alsnog zouden doen als er geen QR app zou zijn......

Laten we weer normaal gaan doen elkaar, Nederland is een vrij land met vrije mensen.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Liampie weet je ook hoeveel mensen er aan roken en andere welvaartsziektes overlijden?
                    Daar ondernemen we nauwelijks actie tegen.
                    Of zoals hoofd IC van het universitair medisch centrum Amsterdam zei, we mogen overal aan overlijden, maar niet aan covid......

Spiegelbeeld precies dat!

Lang heb ik de keurig netjes de regeltjes opgevolgd, zoals iedereen, om de zwakkere te beschermen maar we moeten met z'n alle eens gaan beseffen dat we wat de natuur gemaakt heeft niet altijd kunnen of moeten willen beïnvloeden,.

We zitten in een fase waar landen om ons heen de teugels los laten, kijk naar de UK (waar ze alles los laten), Belgie, Duitsland enz enz wij NL, moeten weer het strengste jongetje van de klas zijn en niet vanwege het virus maar vanweg het feit dat de zorg kapot bezuinigd is, in Duitsland en Belgie zijn er 2x zoveel IC bedden per 100.000 inwoners dan NL en daar zit het probleem.

Anderzijds moeten we het gewoon accepteren dat er een virus is waar mensen dood aan gaan, dat is al eeuwen zo, de griep heeft in 2018 ook al bijna voor code zwart gezorgd in de zorg wat deden we toen.... niets! geen mondkapjes, geen QR.

Nederland is het beu, en terecht.

Eftelingpanda iedereen is het overal beu. Ook terecht hoor, maar ik wordt soms wel een beetje moe van dat gehuil over ons eigen land. Het gras is altijd groener bij de buren. Ik heb ook acute zorg in België mee gemaakt en heb toen heel bewust gekozen om daar verder vanaf te zien en lekker in Nederland te blijven. Het VK laat alle maatregelen los maar heeft juist nog minder IC bedden per inwoner en had voor de pandemie al een zorginfarct. Daar hebben letterlijk mensen in een ambulance uren bij de achterdeur van het ziekenhuis liggen wachten.

In Frankrijk waren vorige week nog stakingen voor het sluiten van de scholen. Voor de goede orde: men wilde dus dicht gaan ipv open blijven.

In Duitsland geldt voor bijvoorbeeld Europa Park een 2G+ beleid. In België werd vacvinatie voor zorgpersoneel verplicht.

Zo kan ik nog wel even door gaan, dit is slechts wat ik zo even opratel. Als je gaat zoeken kom je nog veel meer tegen. Het komt er op neer dat er overal wel wat op aan te merken is en het vrijwel nergens een feestje is momenteel.

Liampie Nee maar ik snap de redenering wel, op elke hoek van de straat kun je sigaretten kopen, daar gaan ontzettend veel mensen aan dood of worden ziek (kanker, hart en vaatziekte ect) en daar doen we met z'n alle niets maar dan ook niet aan, en als we er iets aan willen doen roept iedereen moord en brand over eigen capaciteiten om te beslissen.

Maar bij covid gaan we ineens wel alles uit de kast trekken en mensen beperkingen opleggen, delen van de economie plat leggen om nog maar te zwijgen over de leerachterstanden van kinderen, het missen van de eerste verjaardagen, de eerste kerstvieringen, kinderfeestjes, uitjes met school en kan nog wel even door gaan....