Het opschalen van zorg en IC's wordt vaak genoemd. We moeten niet vergeten dat we voor deze pandemie de zorg voor iedereen betaalbaar en efficiënt hielden met de mate van IC-bedden en klinische bedden die we hadden. Door bijv kritisch kijken wanneer IC zinvol is, zorg meer naar buiten het ziekenhuis te verplaatsen en inzetten van digitale hulpmiddelen hebben we de kwaliteit hoog weten te houden en de kosten enigszins beheersbaar (ja, er wordt jaarlijks meer in zorg geïnvesteerd door de overheid, maar zorgpremies stijgen nauwelijks).
Ik werk zelf in de zorg en zal extra geld dus zeker toejuichen, maar dat betekent wel dat we met z'n allen bereid moeten zijn veel meer te betalen aan zorgpremie (of aan belasting, of belastinggeld niet meer aan andere zaken uitgeven). Of we kunnen het basispakket flink gaan uitkleden.
Overigens weet ik ook vanuit de zorg dat heel veel dingen veel efficiënter kunnen en dat nu meer mensen opleiden betekent dat die mensen over enkele jaren (of bijv al komende zomer) grotendeels duimen zitten te draaien. Kan een keuze zijn, maar meer mensen opleiden die ook meer gaan verdienen maar waar niet structureel meer werk voor komt, is geen houdbaar systeem denk ik.
Over 10-15 jaar gaat ivm oa krimp bevolking, toename anderhalvelijnszorg en inzet van digitale ontwikkelingen de vraag naar zorg in de tweede lijn waarschijnlijk afnemen in ons land.
Grote bedrijven verlaten meer en meer Nederland door oa veranderende (belasting)wetgeving, dus daar kunnen we het geld niet volledig vandaan halen (vaak gehoorde oplossing dus die pareer ik vast). Zijn we allemaal bereid meer te gaan betalen voor deze opschaling?
Situatie met Duitsland vergelijken gaat trouwens mank. Daar is het niet meer naar de IC gaan als kans op herstel nihil is vrijwel onbespreekbaar. Dat heeft dan ook weer z'n weerslag op de verpleegzorg (voor na IC). Dusseh, de revalidatie- en verpleeghuiszorg moeten we ook nog ff opschalen samen met de IC.
By the way: zelf ben ik voor vaccinatieplicht en snel boosteren. Het is gewoon niet uit te leggen dat een groep niet gevaccineerden of nog niet geboosterde patiënten een grote druk op de zorg legt. Zeker, er komen ook gevaccineerden in het ziekenhuis, maar als 90% van de niet-gevaccineerden buiten ziekenhuis en met name ic was gebleven hadden we echt geen issue gehad in het ziekenhuis.