Progress Ik kan niet voor Michael spreken maar zelf heb ik wel een paar gedachtes hierover.
Vaccinatieplicht ben ik tegen, je mag en kan niemand gewoon verplichten zich te laten vaccineren dat is zover ik het weet (nog) tegen de wet.
Wel kan en moet de informatievoorziening beter, want het is een feit dat in wijken waar de Nederlandse taal niet algemeen gesproken word dat die groep mensen buiten de boot vallen op dit moment.
Mensen goed informeren in elke denkbare taal is dan een eerste stap in de goede richting.
Groepen uitsluiten ben ik geen voorstander van, maar als er een groep mensen faliekant tegen alles is dan mogen ze wat mij betreft ook op de blaren zitten.
Het is tegenstrijdig wat ik zeg, maar we moeten niet willen dat mensen met een grotere kans op zwaardere klachten (ongevaccineerden dus over het algemeen) mensen al dan niet willens en wetens andere mensen besmetten.
Wil je je niet laten vaccineren, mondkapje dragen en je aan de regels houden dan zal je daar ook de gevolgen voor moeten dragen, keihard maar je wenst niemand Covid toe als dat in het uiterste geval een ziekenhuisopname zou moeten betekenen, want ik begreep dat mensen die nu op de IC's terecht komen voor het overgrote deel niet gevaccineerd zijn.
Een ingestorte zorg wilt niemand dus we moeten echt alle zeilen bijzetten, ook dus de minder leuke opties, om die zorg te ontzien en werken aan een opschaling van de zorg, het aantrekkelijk maken om in de zorg te gaan werken, mensen opleiden zodat we over twee of drie jaar een opschaling hebben die zijn weerga niet kent.
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar een zak geld investeren doet wonderen, en aangezien de overheid toch schijnbaar met miljarden euro's aan steunfondsen kan komen kan daar best een percentage bij voor de zorg.
Horeca, cultuur en vrijetijdssectoren mogen niet alleen de dupe zijn van een lockdown in welke variatie ook.
Covid kijkt ook niet op de klok, dus een sluiting van gelegenheden om 17:00 tot 05:00 in de nacht zal het verschil echt niet maken.
Wel draagt het bij aan het terugdringen van het aantal reisbewegingen en dus ook word dan de kans kleiner op overdracht van het virus.
Zelf ben ik dan meer voorstander van iedereen testen, wil je ergens naartoe dan moet je een testbewijs kunnen overleggen, dus ook gevaccineerde moeten zich laten testen.
Heb je geen covid onder de leden dan prima, fijne avond en veel plezier met wat je doet op dat moment.
Dit is iets wat je niet aan elke afzonderlijke deur moet controleren, maar gewoon het uitgaansgebied van stad of dorp barricaderen bij wijze van spreken en wil je het gebied in van de straat met kroegen en horeca dan laat je bij de barricade je testbewijs zien en fijne avond verder.
In de wat uitgebreidere gebieden is dat misschien wat lastiger te handhaven, maar ook daar valt heus wel een oplossing voor te vinden.
En dan kom ik eigenlijk bij het belangrijkste punt, of je nou voor of tegen maatregelen bent hou in vredesnaam op met naar elkaar wijzen en rotzooi trappen.
Met elkaar de tent uitvechten komen we echt niet van Covid af, met willekeurig de regels hanteren waar je het wel mee eens bent komen we ook niet sneller van Covid af.
Mensen moeten hun ego eens opzij zetten en zich houden aan de simpele regels, met uitzondering natuurlijk voor mensen die om medische redenen zich aan een bepaalde regel niet kunnen houden.
Maar ga dan niet als tegenstander de wijsneus hangen en de regels willen omzeilen door gebruik te maken van vervalsing van wat dan ook, daarmee hou je alleen maar jezelf voor de gek en blijf je indirect gevaar voor je omgeving.
Want je zou maar een beginnend covid onder de leden hebben, jouw symptomen hebben zich nog niet geuit, ook dan draag je het virus over.
Dus testen is wat mij betreft het allerbelangrijkste, en heb je klachten of een testuitslag die verteld dat je Covid hebt blijf dan met je giechel thuis en ontvang ook geen bezoek.
Maar ja we hebben allemaal gemerkt ook de afgelopen tijd dat alle neuzen dezelfde kant op krijgen een onmogelijke taak is, zelfs in het begin dat we massaal stonden te applaudisseren voor de zorg op onze balkonnetjes waren er al mensen die vonden dat Covid regels niet voor hun bedoeld was.