Ik voel me er gelaten over . . . het bericht dat van het OMT komt is niet echt een verrassing. Ik denk wel dat we eens na mogen gaan denken over hoe we dit soort excallaties kunnen voorkomen. Ergens zagen we half september al aankomen dat het verkeerd ging, en we zitten nu bij 25 november en er zijn nu welgeteld 1 dag extra regels actief (1,5 meter weer verplicht) want verder blijft het vooral bij adviezen en vriendelijk vragen.
Ik ken geen ander land waarbij het beleid zo van adviezen en vriendelijk vragen aan elkaar hangt.
En ja, dat heeft ons heel veel vrijheid gegeven en ja, dat heeft ervoor gezorgd dat de economie geen enorme klappen heeft gehad meer na de eerste golf. Maar als je dan ziet dat de ziekenhuizen weer afschalen qua planbare zorg, er 23.000 mensen per dag die geregistreerd besmet worden (laat staan ongeregistreerd), en dat de kloof tussen gevaccineerd en ongevaccineerd nog nooit zo groot en haatdragend is geweest, dan moeten we ons toch afvragen of dit iets is dat je moet willen, en dan zou na 2 jaar sturen op de achteruitkijkspiegel er toch een stuk zelfreflectie zou mogen plaatsvinden over hoe ongelooflijk gek er hier gereageerd wordt op de cijfers.
We lopen overal achteraan krijg ik het gevoel, waarschijnlijk onterecht, maar na het bericht dat in Nederland Booster prik 1 is gezet stond het bericht dat de miljoenste prik in België (grofweg 10% van de bevolking) voor het Boosteren is geplaatst. Dan vraag je je toch af waarom?
En het blijft een duivels dilemma . . . en ik ben blij dat ik niet hoef te (be)sturen . . .
Ik vind het jammer dat wij in Nederland weer in een situatie zitten dat onze IC patiënten naar Duitsland moeten worden overgeplaatst, de besmettingscijfers nog nooit zo hoog zijn geweest en dat je op het terras of binnen, want het is koud, nog gewoon zonder mondkapjes of afstand je biertje mag gaan drinken. Het rijmt gewoon niet. En zolang we die excessen niet onder controle krijgen kunnen we ook niet gaan denken over eventuele standaardisatie in de corona regels en protocollen.