Je hoort vaak verhalen over Ferrari land in Port Avontura en Dubai en dan vraag ik me af waarom Porsche, lamborghini en nog meer merken nou geen pretparken hebben? En wat blijkt, dichtbij Heide-Park ligt een themapark wat al die merken heeft verwerkt in een beleving! Dus tijd om dat eens te ontdekken. Er staat groot op de borden dat het een themapark is, en dat klopt. Verwacht dus geen grote verhalen over aritime-moments loopings, darkrides en andere attracties. Maar wel unieke ervaringen die wel als een attractie voelen. Genoeg gepraat, tijd om naar binnen te gaan!
Het logo van Autostadt op het hoofdgebouw
We zijn binnen! Er is een groot hoofdgebouw, waar een pretparkachtige experience, een mega speelwereld, 4 restaurants en een conferentiecentrum in zitten. Als je tickets hebt gekocht, krijg je een pasje waar mee je bij een soort paaltjes moet inchecken, zoals dat ook bij de ns gaat. Er staan wel medewerkers toe te kijken of je zomaar doorloopt, maar het geeft wel het gevoel dat het gratis is, en voor iedereen toegankelijk is.
Als we binnen komen zien we dat Autostadt verdeelt is op merk vooral. Er zijn verschillende attracties die allemaal over een merk gaan. We gaan eerst naar Porsche, wat ik misschien ook wel het sterkste paviljoen is naar mijn mening, maar daar later over meer. Alles in dit paviljoen draait om strakheid en elegantie Het loopt allemaal in een ronde vorm en er worden op de muren filmpjes afgespeeld over Porsche. De quote die ik het meest heb onthouden is: Een porsche is niet iets wat je persé nodig hebt, maar iets wat je leven wel beter maakt en wilt hebben.
De buitenkant
Op naar het volgende paviljoen! Dit is iets meer attractief en wel leuk gedaan. Het gaat om Seat, en hierbij moet je de Spaanse sfeer proeven en alles is zo veel mogelijk gemaakt in de 'typische' Seat hoek die ik niet kende. Je kan hier je eigen Seat samenstellen, en show met project mapping over auto's is er te zien en je kan virtueel in een Seat rijden. Hier zijn de foto's:
Van het volgende paviljoen per ik helaas vergeten foto's te maken. Het Audi paviljoen is ook op ronde vormen gebaseerd. Eerst ga je via een roltrap die ook in Europapark in een ruimte thema had kunnen staan naar boven en kom je langs verschillende ruimte's die iets met audi te maken hebben. Een ruimte waar je de ''rust'' moest ervaren van een nieuwe electrische audi en een grote ronde zaal met gaten erin met een filmpje en WEER een hybride auto in het midden.
De laatste is van Skoka. Dit lijkt vooral op een showroom, wat wel heel jammer is. Het draait blijkbaar vooral om de bovenkant van het gebouw, wat een skodalogo is. En voor kinderen is er een speurtocht en kan je in een'mini' Skoda zitten. Wat wel goed is om bij te vertellen, in alle auto's die je tegenkomt mag je zitten. Die van Porsche, Volkswagen, Audi enz. Alleen die van Lamboghini en Bugghati niet. En aangezien dit eigenlijk een grote showroom is, kan je overal wel een leuke foto maken.
Tussendoor wat sfeerfoto's van het park:
Ze hebben op deze weg alle soorten asfalt na gemaakt. Dus zelfs die van België, met alle gaten erin 🙂
**Ja, wat wel echt jammer is dat je in de hoofdattractie van het park niet mag filmen. Dit is een soort studiotour door de Volkswagen fabriek. Het is een heel modern futuristisch treintje dat automatisch is aan het rijden en er zit een verteller aan boort. Je moet wel geluk hebben of je een leuke hebt, anders valt er niet heel veel te lachen, maar bij onze wel. Een heel gave ervaring, omdat je de machines eigenlijk gewoon zou kunnen aanraken. Dus helaas geen foto's hiervan. **
We gaan door naar de volgende pretparkexperience, die van lamboghini. Dit is een show waarbij heel veel rook en soundeffects worden gebruikt en video. Uiteindelijk draait een lamboghini van buiten naar binnen en dat is het einde. Wel leuk gedaan, maar net iets te weinig voor een park met 2 miljoen bezoekers.
Hier zit het in maar je mag er niet in fotograferen
Dan gaan we naar het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de dag misschien. De droptower in CarTowers. Dat zijn twee toren waar automatisch auto's in worden opgeslagen, maar 5 keer per dag mogen bezoekers dat ook doen met 6 mensen tegelijk en ga je naar boven in een soort auto en kom je helemaal boven te staan en kan je foto's maken. Dat je uiteindelijk weer naar beneden valt, voelt wel echt als een droptower, maar dan met gewoon een autoriem om. Dit zou ik niet overslaan in Autostadt! Hier de foto's van het uitzicht en het gebouw.
En mijn favoriete foto nog:
Verder zijn we nog in de speelwereld geweest, die echt heel mooi gemaakt is. Het oogt niet als een speeltoestel , maar meer als een kunstwerk of een boom. Ik wilde natuurlijk ook nog graag de pretparkachtige ervaring doen in het hoofdgebouw, een ervaring met een soort armband waar je door verschillende gethematiseerde ruimtes komt, maar die bleek helaas gesloten te zijn. Voor de rest is er nog wel een panoramabioscoop te vinden en een tentoonstelling over klimaatverandering. Ik heb vandaag al letterlijk de hele dag gehoord hoe gaat ze bezig zijn, maar dat hoort erbij. Hier de laatste foto's:
En zo verlaten wij het park, tijd voor het eindoordeel
Ja het eindoordeel dan: Ik heb een heel leuke dag gehad, dat zeker. Zeker de WerkTour, het ZeitHaus en de CarTowers. En ik weet zeker dat ik hier over 5 jaar terug weer kom, want elk seizoen zijn er andere dingen. In de zomer is er een grote watershow die de zelfde omvang heeft als Aquanura, een mini auto parcours, waterfietsen langs de Volkwagen fabriek en een zwembad naast de fabriek. Maar hier ligt ook het minpunt. In de winter is er misschien iets minder, maar nu waren er ook de dealerdagen, waardoor de pretparkachtige experience en het volkswagenpaviljoen en een horecagelegenheid gesloten waren. Dan denk ik, maak een van de vele up-sells waar het park op draait gratis. Want de Werktour kost 8- en CarTowers ook 8- per persoon. En trouwens, de entree zelf is 15 euro. Voor de rest wel echt een topdag gehad.
Sorry voor de lange tekstlappen en misschien wat minder foto's, maar had perongeluk soms wat weinig gemaakt.
PS: ik heb respect voor iedereen die altijd een tripreport schrijft, dat is echt veel werk! @Marvin , @Glenneke en @pampie en nog iedereen meer ik snap na mn eerste trip report pas hoeveel werk het is, dus een dikke shoutout naar jullie ook!
Ik ben al benieuwd naar jullie reacties!