Tijdens de laatste week van augustus en de eerste week van september was ik in Walt Disney World als afsluiter van mijn zomervakantie. Geen uitvoerig TR van mij (daarvoor zitten er hier op het forum mensen die dit veel beter kunnen, (kuch @Glenneke kuch) maar ik wil jullie graag wel updaten over mijn ervaringen met deze nieuwe achtbaan in Epcot.
Eerst en vooral: gewoon in de stand-by rij aanschuiven is er voorlopig nog niet bij. Net zoals bij Rise of The Resistance (in Hollywood Studios) en Remy (ook in Epcot) vroeger het geval was, moet je hier ook een plaatsje in de rij reserveren op dezelfde manier als dat vroeger bij hogervermelde attracties het geval was via de MyDisneyExperience app. Als normale parkgast heb je twee momenten om een dergelijke boarding group te reserveren: ofwel om 7u ’s ochtends (waarvoor je godzijdank niet fysiek in het park moet zijn - ik herinner me nog uit eigen ervaring dat dit de eerste maanden bij Rise wél het geval was!) ofwel om 13u, maar voor deze tweede drop moet je wel al in Epcot zijn. Voor mensen die in een deluxe resort logeren is er nog een derde mogelijkheid om 18u, maar enkel op de dagen dat Epcot ’s avonds langer open is voor deze gasten. Wil je betalend voordringen met de individuele lightning lane dan kan dit ook uiteraard - deze heeft dynamische pricing en ik heb deze tijdens mijn verblijf weten schommelen tussen de veertien en de zeventien dollar. Bij elke reservatie (zowel boarding group als lightning lane) krijg je een tijdsslot om terug te komen. Te vroeg komen wordt niet geaccepteerd, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat te laat komen geen probleem is. Ik ben twee keer later dan verwacht gearriveerd bij de ingang: één keer omdat ik de push-melding in de Disney Experience app gemist had en ik plompweg was vergeten om te checken naar de status; toen was ik ettelijke uren te laat. En een tweede keer omdat mijn timeslot interfereerde met een diner bij Le Cellier in World Showcase Canada. Maar bij beide keren was het absoluut geen probleem. Bij één van de twee keren - ik weet al niet meer dewelke - kleurde de scanner bij de ingang toen overigens blauw (i.p.v. groen) maar dit werd snel en zonder vragen overruled door de cast member bij de ingang. De rustige wandeling van World Showcase Canada naar de coaster was voor mijn maag overigens voldoende tijd om geen problemen te hebben bij het beleven van de coaster nadien 😃
Het moet gezegd: tijdens mijn verblijf was het relatief kalm in WDW en ik heb op elk ogenblik dat ik een boarding group wilde reserveren, ook eentje te pakken kunnen krijgen. Sterker nog: het is me ook altijd gelukt op dagen dat ik geen parkreservatie had voor Epcot en ik het park dus maar in kon als hopper vanaf 14u. Op veel dagen was er in de namiddag nog vrij lang beschikbaarheid en ik heb het zelfs één keer gezien dat om 20u ’s avonds - dus één uur voor parksluiting! - nog groepen beschikbaar waren. Akkoord, het zal niet altijd zo gemakkelijk zijn en er zullen allicht dagen zijn dat de voorraad van de 13u drop zal opgesoupeerd zijn vooraleer de hoppers een uur later binnen kunnen, maar dit doet me wel vermoeden dat het niet zolang meer zal duren vooraleer ‘ie naar stand-by zal overschakelen. Allicht sneller dan verwacht (zoals dat indertijd bij Remy in het Franse paviljoen in World Showcase ook het geval was). Ik ben op zes dagen in Epcot geweest gedurende mijn verblijf en heb buiten de zes boarding groups ook nog eens evenveel betalende individual lightning lanes gekocht (hetgeen al veel wil zeggen over mijn appreciatie van de attractie uiteraard 😆 ) - in totaal heb ik de baan dus twaalf keren gedaan.
Maar goed: dan is je tijd daar en mag je het oude paviljoen van Ellens Energy Adventure betreden!In de eerste en tweede wachtruimte is het gewoon doorlopen of aanschuiven en wordt het verhaal van de planeet Xandar & de inbreng van de Guardians verteld. Pas in de echte voorshow wordt het menens: de mensen van Xandar willen hun technologie graag met ons delen en daarom zullen we geteleporteerd worden naar hun ruimteschip. Het zal allicht geen grote spoiler meer zijn dat het teleportatie-effect/transformatie-effect de grote WOW-factor is van de hele ride. Ik wist dat er ‘iets’ zat aan te komen, maar meer ook niet (zoals al eerder in deze topic gezegd: probeer de attractie zoveel mogelijk spoiler-vrij te doen; er is immers maar één keer dat je een attractie voor de eerste keer kan doen!) en de eerste keer als je het meemaakt is het best indrukwekkend. Bij re-rides let je uiteraard op omdat je weet wat er gaat gebeuren maar zelfs dan is het effect nog steeds indrukwekkend. Voor een voorshow echt goed en zoveel beter dan het “uh… you will fly!” en “move a bit so we can see you”- verhaal uit Avatar Flight Of Passage enkele kilometers verderop. Traditiegetrouw loopt het dan weer mis en worden wij als toeschouwers uitgekozen om het hele zaakje terug op de rails te krijgen. Toegegeven: ik ben absoluut geen Marvel-liefhebber en ook de Guardians-films zijn niet aan me besteed (op de vlucht naar Orlando nog eens geprobeerd om de eerste te bekijken maar net zoals de vorige keren na een kwartiertje moeten stopzetten want-echt-niets-voor-mij). Maar de story-telling in de voorshow zit goed en zelfs voor Marvel-leken zoals ikzelf was het perfect duidelijk wat het probleem was, wat we moeten doen om het op lossen en wie de goeien en de slechteriken van dienst zijn. Na de voorshow & het transformatie-effect zit je nog eventjes te wachten op weg naar het station, maar dat zal maximum tien minuten, kwartiertje duren. Voor de mensen met de individual lightning lane: je gaat tesamen met de stand by-ers door de eerste doorloopruimte (weliswaar via een separate track), je mist de tweede doorloopruimte (maar het verhaal wordt wel op kleinere monitors verteld) en je wordt gemerged met de standby’ers net voor de pre-show dus het transformatie effect krijg je gelukkig wel mee. Vergelijk het met de RockNRollercoaster waar je als Lightning Lane gast ook de voorshow met Aerosmith kan meemaken.
De rit zelf dan! Het gecontroleerd spinnen van de karretjes voegt echt veel toe en is veel subtieler dan bvb in een Crush, waar dat het uiteraard de zwaartekracht is die zijn werk doet. Hier moet je het echt beschouwen als een soort van DoomBuggy op speed. Vooral de eerste keer net voor de lancering voelt het echt speciaal aan en dat hoor je ook aan de kreten van iedereen in de trein: de trein maakt een flauwe bocht naar rechts maar de karretjes draaien op dat ogenblik naar links zodanig dat je gefocust wordt op de eerste projecties en dan blijven ze draaien zodanig dat je plots achterwaarts klaarstaat voor de lancering. De projecties zijn overigens verschrikkelijk groot en dat gedurende hele rit. Ik heb Flight Force als opvolger van de Rock N Rollercoaster in onze Walt Disney Studios nog niet kunnen doen, maar het is wel duidelijk dat het projectie-budget naar Orlando is gegaan en niet naar Parijs. Doordat de karretjes draaien om je in positie te brengen voor de achterwaartse lancering, blijf je overigens wel op je plaats staan uiteraard. Als je bijvoorbeeld front row zit bij Expedition Everest in Animal Kingdom zit je, op het ogenblik dat de trein aan zijn achteruit-traject begint, eigenlijk achteraan de trein. Dat is bij Guardians dus niet het geval: als je front row zit, blijf je ook voor de lancering front zitten - alleen doe je die achteruit. Zelf vond ik front overigens de beste ervaring en - zoals eerder reeds geschreven in deze topic - is het geen probleem om specifiek aan de cast member te vragen naar een specifieke plaats naar keuze. Het zal je hooguit een ritje of twee, drie extra wachttijd extra kosten.
Qua soepelheid moet dit overigens de meest soepele coaster aller tijden zijn. OK, hij zit nog maar in zijn eerste maanden en ik ben benieuwd hoe het volgend jaar (of binnen 10 jaar) zal zijn, maar op dit ogenblik mag er hierover zeker niet geklaagd worden. Ik zou eens moeten opzoeken hoe snel dat ding maximaal haalt en zoals vaak het geval is, zal de gevoelssnelheid allicht hoger liggen dan de realiteit. Verwacht je zeker en vast niet aan toestanden zoals de Rock N Rollercoaster al zijn de gelijkenissen (lancering, indoor, on-board muziek) er wel uiteraard. Fans beschrijven Cosmic Rewind vaak als Space Mountain meets Teacups en daar zou ik toch ook nog graag een snufje RockNRollercoaster aan willen toevoegen.
Over de on-boardmuziek is al veel gezegd en geschreven, maar het is echt wel een fantastische ervaring! En dan bedoel ik niet zozeer de verschillende 80’s soundtracks (al ben ik een kind van de jaren tachtig, dus het was voor mij allemaal één groot feest van herkenning) maar de geluidskwaliteit zelf. Als je een vergelijking moet maken is het on-board geluid bij ‘onze’ Space Mountain in Parijs een veredelde cassette-tape, is de Rock N Rollercoaster in de Hollywood Studios van deftige CD-kwaliteit maar deze GOTG is dan gewoon pure high res lossless muziek - nog nooit eerder zo’n consistente goeie muzikale ervaring in een coaster gehad. Ik heb de verschillende soundtracks (zijn het er vijf of zes?) allemaal denk ik wel eens voorbij horen komen, maar Everybody Wants To Rule The World van Tears For Fears is wel mijn absolute favoriet. Zoals het eerder ook al in de preview aflevering van DTales werd verteld: bij deze song was ik zo aan het mee swingen op de muziek dan ik compleet de commentaren van de Guardians zelf vergat.
De algemene reacties van iedereen als de trein terug het station binnenrijdt - en later ook nog op weg naar de uitgang (by the way: er is een giftshop maar die kan je perfect skippen als je wil!) zijn unaniem: letterlijk iedereen komt er op z’n minst met een big smile uit, en meer dan eens barst er een spontaan applaus uit als de trein tot stilstand komt (en dat is van mijn ritjes Top Thrill Dragster - god hebbe zijn ziel - van meer dan 15 jaar geleden dat ik dat nog eens heb meegemaakt.) Ik ben uitermate benieuwd naar de waarderingscijfers van deze attractie en het kan gewoonweg niet anders dat het algemene waarderingscijfer van Epcot ook een serieuze boost zal krijgen. Op mij persoonlijk toegepast: tijdens mijn vorige bezoeken aan Epcot in januari laatstleden heb ik het park maar twee of drie dagdelen bezocht en ben ik amper in Future World geweest en beperkte ik mijn bezoekjes tot World Showcase. Dat was deze keer dus duidelijk anders.
Ik heb de vraag ook regelmatig gekregen hoe lang de hele attractie duurt vanaf ingang via pre-show tot het einde. Als je rustig kan doorlopen door de eerste twee wachtruimte, moet je een kleine twintig minuten tellen tot aan de eerste voorshow. Ik heb het één keer meegemaakt dat het drukker was en het aanschuiven was geblazen vanaf de entree in het gebouw - door een eerdere downtime die dag - en dan was het een klein uurtje vanaf de entree tot de eerste voorshow.
Dus mijn slotconclusie mag duidelijk zijn: een hele goeie achtbaan, een prachtervaring erbij voor Epcot, hoe je het draait of keert: eigenlijk nét iets wat dit park nodig had. Mijn volgend bezoek in Walt Disney World is gepland in januari voor het RunDisney Marathon Weekend en ik zal zeker en vast deze baan dan meerdere keren opnieuw doen.