Jordy Ja, de jaarcijfers zijn bekend. Het is een goed jaar geweest: er is 2,85 miljoen winst gedraaid.
Daarnaast heeft men 5,8 miljoen in kas, dat is een stuk hoger dan de afgelopen jaren als ik me niet vergis.
Wat de schuldenlast betreft: die bedraagt 44,7 miljoen, waarvan 7 miljoen kortlopend. De 37,7 miljoen langlopende schulden zijn voor 18 miljoen aan de bank (dit was 22 miljoen, maar er is in 2021 4 miljoen afgelost), voor 13,5 miljoen aan obligatiehouders, voor 2 miljoen aan overige onderdelen van de Gelissen groep en voor 4,2 miljoen aan overige partijen (ik denk de familie privé). Ze lenen dus wel degelijk behoorlijk wat bij de bank.
Dit zijn zeker geen slechte cijfers en met wat er in kas is en de winst is er best wel wat mogelijk qua investeringen. Maar geen complete themagebieden. Daarvoor zal echt stevig bijgeleend moeten worden.
Ter referentie: een nieuw Eftelingsprookje kost tegenwoordig zo’n 2-3 miljoen. Max & Moritz kostte 15 miljoen; Bäckerei Krümel 3 miljoen. Met 15-20 miljoen in 10 jaar kom je dus echt niet ver.
Overigens is Gepla een afbouwbedrijf he, geen allround bouwbedrijf. Ik weet niet of ze een compleet hotel kunnen neerzetten.