Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en dit is mn eerste berichtje hier op het forum. Ik ga zelf al jaren graag naar de efteling en andere themaparken en vind de geschiedenis van de Efteling bijzonder interessant. En ik hoop dat het park zich blijft doorontwikkelen en meegaat met de tijd, op haar eigen unieke manier.
Ik hoop dat de Efteling zich focust op haar Unique Selling Point, namelijk het vertellen van sprookjes, mythes en saga's in de originele vorm of dicht daarbij (of natuurlijk een eigen variant zoals de backstory van de Baron), met behoud van het natuurpark karakter. Efteling wordt steeds meer ontdekt door buitenlandse pretparkbezoekers en meer en meer vlogs verschijnen op Youtube waarbij ze zich verbazen over de kwaliteit en hoe mooi het park is. In Nederland is praktisch iedereen opgegroeid met het park, en fans van het park weten vaak wat de potentie van een eventuele attractie had kunnen zijn (zoals bijvoorbeeld de plannen van Hartenhof, die later zijn veranderd in Symbolica.) Maar het neemt niet weg dat Symbolica alsnog een van de mooiste darkrides ter wereld is. Ikzelf "baalde" zelf ook toen het plan werd aanpaste naar de ingetogenere versie, maar het is eigenlijk gewoon heel mooi. Hetgeen wat ik wel hoop is dat het park blijft investeren in innovatieve, mooie rides (zowel darkrides, als mooi gethematiseerde flatrides) maar dat het bestuur ook kritisch blijft kijken naar wat er al staat, en er verbeteringen voor vindt.
Nu met de coronamaatregelen de oorspronkelijke doorgang van Droomvlucht weer tijdelijk in gebruik is hoop ik dat het park, ook na de pandemie, de grote deuren openhoudt en een mooiere oplossing vindt voor de verschrikkelijk achterhaalde zigzag meanderingen; zoals een walk-through a-la DVH, met een mooi gethematiseerde wachtrij en eventuele interactieve onderdelen die je alvast in de wereld van droomvlucht brengen. of zoals bij de Baron waar je, je over een aantal jaar weer in een bosrijke omgeving staat te wachten.
verder hoop ik dat het park prioriteit geeft aan een nieuwe fatsoenlijke waterattractie, die wat meer verkoeling biedt dan alleen " nevelig nat". Dit om het park aantrekkelijk te maken op zeer warme dagen, die we meer en meer krijgen tegenwoordig, en de drukte bij Piranha te spreiden. Dit zou ook ten goede komen van de variatie in het attractie aanbod. Wat meer entertainment bieden voor verblijfsgasten in de vorm van (bijvoorbeeld) een Pieck-toresk vormgegeven Uitrijk, met een dorpsplein waar je, je 's avonds vrij in kan rondstruinen, met overdekte en buitenlucht activiteiten, restaurantjes etc.
Digitaal kan de efteling ook nog veel verbeteren, daar waar alles nu nog gericht is op de nederlandse markt, zou het geen kwaad kunnen dit ook meertalig aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan Jokie en Jet in het Engels, Duits en Frans voor de allerkleinste, of het ondertitelen van reeds uitgebrachte series zoals Raveleijn, Joris en de Draak en andere verhalen die wij kennen, maar de buitenlandse gast nog niet. Deze dingen lijken me te realiseren zonder hoge kosten, maar is daardoor voor de internationale gast ook beter te begrijpen.
Kortom, ik hoop dat de Efteling in de komende 10 jaar de balans tussen Pretpark en Natuurpark weet te behouden, bestaande attracties respecteert maar wel up-to-date houdt door kritisch te blijven kijken en preventief te handelen. (En er meer budget en moeite gestoken wordt naar onderhoud en reparaties zodat alles wat in het park te bewonderen is het doet en het in optimale staat verkeerd (Edna?!). )