Dat vind jij een achterhaalde filosofie, dat is wat anders. Volgens mij is het nog steeds de visie van Fons en zolang hij op de stoel zit waar hij nu zit en waarschijnlijk blijft zitten totdat het eerste project van Strookrijk opgeleverd is, zie ik niet in waarom ik daaraan moet twijfelen? Waardoor denk jij dat de visie van de Efteling verandert is? Of waarom denk jij dat hij moet veranderen? Ik ben daar benieuwd naar.
Het zou toch gek zijn dat de Efteling nadat ze een lange procedure voor het bestemmingsplan die heel veel tijd, geld en moeite gekost heeft om daar niks mee te doen? Dat hebben ze toch juist gedaan zodat ze kunnen uitbreiden? Ook om te kunnen uitbreiden zonder daar nog meer bestaande attracties en groen voor te ruimen?
Daarna hebben ze nog een stroomkabel aangelegd om genoeg stroom te kunnen krijgen voor uitbreidingen (nu opgelost met batterijen), ze hebben een milieuvergunning aangevraagd om verder te kunnen groeien, ze brengen de stikstof uitstoot omlaag om te kunnen uitbreiden… Waarin zou je denken dat ze dit doen om vervolgens het park te laten voor wat het is en het gaan doen met wat ze al hebben?
Vernieuwingen zoals Fabula, Sirocco, Nest!, Kashba of zelfs een nieuw Sprookje zorgt er niet voor dat mensen opnieuw of vaker in het jaar naar je park komen. Ze zullen het bekijken zodra ze in het park zijn, maar gaan er niet een nieuw dagje Efteling voor plannen. Dat doet een Baron, Symbolica en Danse Macabre wel. Met wat kleine nieuwigheden en upgrades benut je de capaciteit die je hebt vooral en haal je daar winst, maar voor een stabiel bezoekersaantal is dat niet genoeg op de lange termijn. Iets wat Fons ook benoemd.
Ik vind dat de Efteling nu een goede balans heeft met het zeer goede onderhoud en upgraden van attracties en het investeren in nieuwe attracties. Mij lijkt het voor geen een themapark wenselijk om stil te blijven staan of langzamer te gaan dan nodig, helemaal als je de middelen hebt om uit te breiden. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik zie niet zo goed wat er mis is met de huidige visie en ik hoop dan ook dat ze die aan blijven houden.